Potraviny a výživa

Všetky funkčné potraviny pozitívne ovplyvňujú jednu alebo viac telesných funkcií. Ide teda o obohatené potraviny so zvýšeným množstvom zdraviu prospešných látok, ktoré sa v štandardných potravinách nenachádzajú, alebo sa nachádzajú, ale vo veľmi malých alebo nedostatočných množstvách.

Functional foods (potraviny budúcnosti) sú potraviny vyrobené z prirodzene vyskytujúcich sa zložiek tak, aby mali okrem priamej výživovej hodnoty aj priaznivý účinok na zdravie konzumenta.
Ich úlohou je vytvoriť v tele podmienky na optimálne fungovanie všetkých orgánov a podporiť ich obranyschopnosť.

Určite všetci dobre poznáte tú drobnú a pikantnú rastlinku, ktorá pripomína chuťou reďkovku. Najčastejšie sa pestuje doma koncom zimy a v jarnom období, keď treba organizmus dobiť vitamínmi a minerálmi, zvíťaziť nad zimnými ochoreniami, prečistiť krv a zbaviť telo škodlivín.

Veľmi nesprávne a zdraviu škodlivé je zoškriabať pleseň z džemu, ovocia, pekárenských výrobkov a skonzumovať. V takomto prípade hrozí poškodenie pečene, obličiek, alebo iné chronické ochorenie. Samozrejme komplikácie nenastávajú zo dňa na deň.
Plesniam sa darí pri vyšších teplotách, no môžu rásť aj v chlade.

Vláknina v potrave viaže na seba pre telo škodlivé toxické látky, ako je olovo, kadmium, ortuť, cholesterol a žlčové kyseliny. Jej urýchleným prechodom tráviacim traktom sa znižuje tvorba karcinogénov, toxických látok, zároveň sa vyplavujú aj žlčové kyseliny a cholesterol.

Ak máte problém s lámavosťou nechtov a s nezdravým vzhľadom vlasov alebo problém s pokožkou, možno postačí pravidelná konzumácia červenej repy, ktorá má regeneračné účinky. Zaiste je to tá najlacnejšia a každému dostupná zmladzovacia kúra organizmu.

Vitamín C (kyselina L-askorbová) je nepostrádateľný pre život a udržanie si telesného a psychického zdravia. Pre telo nieje toxický. Zdravá strava každého človeka, by mala obsahovať dostatok potravín s vysokým obsahom vitamínu C. Tento vitamín je v tele človeka najčastejšie využívaný zo všetkých vitamínov vôbec.

V organizme človeka má nemálo dôležitých pozitívnych funkcií.

Všeobecne známy je jeho preventívny účinok proti nachladnutiu a chrípke.

Všetkým veľmi dobre známa, dostupná a chutná plodina. V minulosti bola lukratívnym pokrmom najmä boháčov a vyššej vrstvy obyvateľstva. Pestuje sa viac ako päťdesiat druhov, amatér ich pozná iba podľa odlišných farieb a veľkostí zŕn. Najznámejšia najmä hnedá, zelená a červená odroda.

Hliva ustricová sa v poslednej dobe dostáva do popredia u zdravo stravujúcich sa ľudí ale najmä u tých, čo zmenili svoj životný štýl bližšie k prírode a zdravým pokrmom. Jej liečivé účinky sú známe pomerne dlhú dobu, len stále táto nenápadná a príjemne voňajúca huba nie je dostatočne docenená.

 

Hliva vo viacerých domácnostiach má nezastupiteľnú úlohu nielen ako nízko energetická potravina, ale hlavne ako liečivá huba.

Cukina alebo cuketa dve pomenovania pre nenáročnú pre gurmánov a zdravie jedinečnú plodinu. Má štíhle tmavozelené podlhovasté plody veľmi podobné uhorke, dorastá do hmotnosti dvoch kilogramov. Pri zbere alebo kúpe treba vyberať pevné plody bez poškodenia na povrchu.

Fazuľa unikátna bobuľka zdravia a krásy. Táto strukovina obsahuje značné množstvo železa, vápnika, draslíka, mangánu, provitamínu A, vitamínu C a viac vitamínov zo skupiny B.

Jablko je vo výžive poklad. Netreba zabúdať na tento v našich končinách dostupný plod. Pri každodennej konzumácii sa veľkou pravdepodobnosťou sa vyhnete mnohým chronickým zdravotným problémom.

Odporúčame