vlasske orechyV poslednom čase sa veľa hovorí o ochrannom účinku orechov na srdce, nervovú sústavu a cievny systém.

Tvar jadra vlašského orecha pripomína ľudský mozog. Je to iba náhoda? Nie, nie je to náhoda, naozaj látky obsiahnuté vo vlašskom orechu, podporujú správnu funkciu mozgu.

Orechy by sa mali konzumovať pravidelne a to v menších množstvách (cca 5 kusov denne). Pre dosiahnutie maximálneho účinku je dobré ich poriadne rozžúvať.

Vlašské orechy patria k jedným z najkoncentrovanejších potravinových zdrojov živín.


Na upokojenie nervov a pokojný spánok si treba prichystať a užívať - pomleté (nastrúhané) vlašské orechy, zmiešať v pomere 1:1 so včelím medom. Pripravenú "medicínku" užívať večer pred spaním.


Prečo by mal vlašský orech byť neoddeliteľnou súčasťou jedálnička?

 

orech ako_mozog

  • 31,8 % kyselina linolová pomáha výrazne znižovať hladinu cholesterolu v krvi, podieľa sa na tvorbe protilátok a stavbe nervových tkanív
  • 6,8 % kyselina linoleová, alebo omega 3 mastné kyseliny, znižuje hladinu trigliceridov a cholesterolu v krvi, zabraňuje zápalovým procesom a vzniku krvných zrazenín v cievach
  • 62% hmotnosti orecha tvoria tuky, ale sú to kvalitné tuky a človeku pre zdravie veľmi prospešné - nenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny a lecitín
  • 13,5% sacharidov sú to najmä oligosacharidy a veľmi malé množstvo sacharózy, preto sú vhodné aj pre diabetikov
  • 14,3% kvalitných proteínov

Ďalej obsahujú draslík, horčík, fosfor, železo, zinok, meď, mangán, kyselinu listovú, pomerne veľké množstvo vitamínu E, B1, B2,B3 a B6 a fytoestrogény.
Pre predstavu - železo pomáha pri chudokrvnosti, mangán pri neplodnosti tak žien ako i mužov, zinok je potrebný pre zdravé a silné vlasy, pokožku, nechty, ale tiež aj pre zdravú prostatu a mužskú potenciu.


Pravidelná konzumácia so odporúča pri

  • angíne pektoris
  • poruchách nervovej sústavy
  • diabetes
  • sexuálnych problémoch a neplodnosti

znižujú

  • riziko infarktu myokardu
  • riziko mozgovej mŕtvice a podporujú činnosť mozgu
  • vysoký cholesterol - denne treba zjesť 80 g orechov po dobu 2 mesiacov
  • krvný tlak
  • zrážanlivosť krvi a jej hustotu
  • zabraňujú vzniku ateroskleróze
  • pomáhajú udržovať pružnosť ciev

Pri nákupe a hlavne pri konzumácii si treba dávať veľký pozor, aby neboli orechy s plesňou alebo s rôznymi bodkami, je to signál, že obsahujú toxíny, v žiadnom prípade ich nekonzumovať!

 

plesnivy orech

 

Čerstvý orech = vylúpaný priamo zo škrupiny, tak to získate istotu, že je úplne v poriadku.

Ak už musíte orechy skladovať nalúpané, tak ich skladujete v chlade maximálne však 3 miesiace, potom strácajú na výživovej hodnote.

Niektorí vylúpané jadrá orechov skladujú v mrazničke, ale tie treba spotrebovať najneskôr do 1 roka od uloženia.

Orech skladovaný v škrupine po zbere, môže byť uskladnený až 2 roky na suchom vetrateľnom mieste.


Tip na zdravšie večerné mlsanie: Nasypte do misy namiesto chipsov alebo slaných pražených arašidov vlašské orechy. „Zobkajte" hoci každý večer, spravíte veľké plus pre svoje zdravie a vaše telo získa množstvo potrebných živín. Taktiež deťom môžete pribaliť zopár jadier na desiatu, alebo im ich ponúknite namiesto cukríkov.


Vlašské orechy v kuchyni


Mleté alebo nasekané sa pridávajú do rôznych sladkostí ako sú zákusky, torty, plnky do buchiet, závinov a koláčov, do cesta pri príprave bábovky, alebo ako posýpka na rezance, kašu, parené buchty... Taktiež sú vhodným doplnením do zeleninových šalátov, k syrom, k mäsu, alebo k jedlám z rýb. Orechy majú v kuchyni naozaj širokospektrálne využitie.

 

orechy polovice

 

Pre  inšpiráciu, čo by mohlo chutiť dospelým i ďeťom

 

Orechové maslo
Do kvalitného masla pridajte podľa chuti med a posekané (pomleté) vlašské orechy, premiešajte. Na ranné čerstvé pečivo ideálna a zdravá nátierka, ktorú si naozaj obľúbia nielen vaše deti.


Ovsená kaša s vlašskými orechmi
Na jednu porciu potrebujete: 1 ½ dl mlieka, 3 dkg ovsených vločiek, banán a 2 dkg pomletých vlašských orechov.
Mlieko a vločky priveďte do varu, pridajte orechy a nasekanú polovicu banánu, varte pokiaľ vám kaša nezhustne. Tanier s hotovou kašou ozdobte kolieskami zvyšného banánu, prípadne posypte nasekanými orechmi. Taktiež je to mlsnotka pre malých i úplne veľkých "papkáčov".

 

Rebecca