Potraviny a výživa

Image courtesy of FreeDigitalPhotos.netDnešný nákup pozostáva z masla, ryby, mäsa a margarínu. Opäť si nebudeme všímať iba obal a cenu, čo je veľakrát rozhodujúci faktor pri nákupe, ale zameriame sa hlavne na zloženie výrobku, pomenovanie a jeho kvalitu, či tovar zodpovedá tomu, čo chceme kúpiť a čo by sme mali o danom výrobku vedieť.

Dnes nakupujeme zemiaky, vajcia a ryžu, ani tu si nebudeme v prvom rade všímať len obal a cenu, čo je veľakrát rozhodujúci faktor pri nákupe.

Image courtesy of Stuart Miles /
FreeDigitalPhotos.net
Poďte, spravíme si malý nákup, zameraný na kúpu kečupu, kávy, čaju a chleba. Nebudeme si všímať iba obal a cenu, čo je veľakrát rozhodujúci faktor pri nákupe, ale zameriame sa hlavne na zloženie výrobku, pomenovanie a jeho kvalitu, či tovar zodpovedá tomu, čo chceme kúpiť a čo by sme mali o danom výrobku vedieť.

Stála téma, kvalita a cena predávaných výrobkov, verzus spotrebiteľ. Občas preletí správa v masmédiách, o tom že mäso je napumpované vodou, v zákuskoch a iných sladkostiach je priveľa chémie, jedlo v reštauráciách je pripravované z nekvalitných surovín a polotovarov, ovocie a zelenina je chemicky upravovaná.

Image courtesy of Grant Cochrane
FreeDigitalPhotos.net
Mnohí majú problém, alebo sa nevedia správne orientovať a na čo si dávať pozor pri nákupe, aby potraviny ktoré si kladú do košíka, zodpovedali kvalite a čerstvosti výrobkov.
V ponúkanom sortimente tovarov sa naozaj veľmi ťažko orientuje.

Pri nákupe sa nezameriavajte iba obal a obrázok, ale hlavne na to, čo je pod tým obalom ukryté, teda na zloženie a kvalitu výrobku.

Celý deň ste v práci a nenašli ste si ani chvíľku na obed? Večer prídete domov – samozrejme hladný. Hor sa do chladničky, ale keďže je večer a z jedla sa priberá, tak zjete kúsoček nízkotučného syra – čo keby náhodou. A tak v hlade pretrpíte celú noc.

Ovocie, ktoré si zaslúži zvýšenú pozornosť počas celého roka, nielen v tomto predvianočnom období.
Obsahuje 90% vody a zvyšných 10% tvoria vitamíny, minerály a ďalšie látky, ktoré sú pre každý organizmus veľmi potrebné.

Jeho energetická hodnota je veľmi nízka, uvádza sa medzi 175 až 200 kJ/100 g dužiny.

Zdravé stravovanie si vyžaduje okrem iného aj výmenu bieleho chleba a pečiva za tmavé. Touto nepatrnou zmenou spravíte veľkú službu pre vaše telo.
Ako si vlastne vyberať v tom obrovskom sortimente ponúkaných pekárenských výrobkov, ktoré sú rôznych vôni, farieb a chutí?

Na prvý pohľad nie veľmi príťažlivé ovocie, ale pod svojou tmavohnedou chlpatou šupou skrýva bohatú zásobu vitamínov a minerálov, ktoré dokážu obohatiť každý jedálniček. Dužina chutí ako melón a egreš dohromady. Toto citrusové ovocie disponuje veľmi nízkou energetickou hodnotou cca 45 kcal na 100g ovocia, preto je vhodné pri redukčných diétach.

Mrkva (karotka)
Surová je unikátnym zdrojom polyfenolov a chemikálií s antioxidačnými vlastnosťami, ktoré znižujú riziko srdcových chorôb a rakoviny. Vo varenej sa nachádza viac betakaroténu, ktorý telo premení na vitamín A. Postrúhaná karotka v šaláte je fajn, ale skúste ju orestovať alebo opiecť a vychladnutú zamiešajte do šalátu, určite oceníte jej chuť.

Variť, či nevariť častá polemika medzi ľuďmi, ktorí zo svojej stravy chcú, čo najviac vyťažiť pre svoje telo. Odpoveď nie je jednoduchá, pretože niektoré druhy zeleniny tepelne upravené disponujú vyššou nutričnou hodnotou ako v surovom stave, ale iné druhy tepelnou úpravou strácajú na výživovej hodnote.

V poslednej dobe sa veľmi často hovorí a píše o zdravej výžive, zdravom stravovaní, spánku, pohybe, návratu k prírode, to všetko má jednu spojitosť; zdravie človeka.

Preto sa nedá nespomenúť, čo by mal každý vedieť, to sú transmastné kyseliny a ich negatívne pôsobenie na ľudský organizmus a zdravie.

Odporúčame