kupanieTohtoročné leto naozaj prináša radosť zo slnka, vody a iných letných radovánok, vydarilo sa. Je presne také ako má byť, slnečné a teplé.

Extrémne vysoké teploty prinášajú so sebou celu radu zdravotných rizík. Ako na ne „vyzrieť" a nepodľahnúť im?


Veľký pozor by si mali dať najmä starší ľudia, deti, ale tí, ktorí majú vysoký krvný tlak, kardiovaskulárne alebo iné vážne život ohrozujúce ochorenie. V Takýchto prípadoch naozaj hrozia kolapsové stavy.


Záťaž vysokým teplom vedie zvyčajne k celkovému poklesu výkonnosti spojenú s únavou, malátnosťou často s bolesťami hlavy, ospalosťou, závratmi, nevoľnosťou a veľakrát až zvracaním.


V dňoch keď sa zasa teploty vyšplhajú extrémne vysoko, mali by sa dodržiavať určité zásady


V prvom rade treba dodržať pitný režim s vhodným nápojom, kde by u dospelého človeka objem tekutín nemal klesnúť pod 3 litre. Vhodným nápojom je voda, či už čistá alebo ochutená citrónom, mätou, limetkou, minerálna voda nie sýtené a chladená. Treba piť tekutiny izbovej teploty a veľmi vhodné na uhasenie smädu sú rôzne nesladené bylinné čaje.

voda v krcahu

Z toho nám vyplývajú úplne nevhodné nápoje počas horúcich dní to je káva, alkohol, pivo, sladené sýtené a chladené nápoje.

Nápoje by sa mali prijímať pravidelne v menších dávkach nie nárazovo, keď už nastane pocit smädu, vtedy už organizmus reaguje na teplotnú záťaž.

 

Jedlo - prijímať stravu tiež musíme. V týchto horúcich dňoch sa vyvarujte hlavne ťažkým sýtym jedlám a prejedaniu sa. Treba prijímať ľahko stráviteľnú a pestrú potravu s dostatkom výživných látok s nižšou energetickou hodnotou.

 

Vhodnosť odevu je tiež veľmi dôležitá. Treba si dať odev svetlejších odtieňov vyrobený z prírodných materiálov a voľného strihu, aby umožňoval odparovanie potu. Hlavu treba chrániť vhodnou prikrývkou, klobúk, čiapka, šatka, ap. Chráňte aj svoje oči, slnko je veľmi ostré, tak na slnečné okuliare s dobrým filtrom nezabúdajte.


Pobyt na priamom slnku sa vôbec neodporúča, ak sa chcete slniť tak v ranných a v neskorších poobedných hodinách. V dobe medzi 10. - 16. hodinou sa treba zdržiavať na tienistom mieste. Pri opaľovaní je veľmi potrebná dobrá ochrana kvalitným krémom s vysokým ochranným faktorom pred UV žiarením.

more

 

Teplo na pracoviskách o toto by sa mal postarať zamestnávateľ. Mal by zabezpečiť svojich zamestnancov tak, aby neprišli k ujme na zdraví. Záťaž teplom a ochrana pracovníkov na pracovisku je špecifikovaná rôznymi nariadeniami a zákonom.


My sa zameriame na naše domovy 

  • Hneď ráno, treba poriadne prevetrať celý dom alebo byt, pokiaľ je vonku nižšia teplota.
  • Počas dňa je nutné zabrániť prenikaniu priamych slnečných lúčov cez okná, zatemnením pomocou žalúzií alebo stiahnutím roliet nedovoliť prehrievaniu domovu priamymi slnečnými lúčmi.
  • Ak používate ventilátor na prúdenie  a ochladzovanie vzduchu, tento je potrebné umiestniť a nasmerovať tak, aby nedochádzalo k priamemu ochladzovaniu povrchu tela.
  • Pri klimatizácií by rozdiel vonkajšej a vnútornej teploty nemal presahovať rozdiel hodnoty 5 – 7 °C, aby sa predišlo teplotnému šoku spôsobenému náhlym prechodom z vychladeného prostredia do horúceho, alebo naopak.

 

 Predložili sme vám pár praktických a odskúšaných rád, ako prežiť bez ujmy na zdraví ďalšie plánované extrémne horúce dni.

Ak vám bude naozaj moc teplo spomeňte si a praktizujte, vyhnete sa možným zdravotným problémom.

 

Oliver