opalovanie2Slnečné lúče dodávajú organizmu potrebnú energiu a zároveň podporujú tvorbu vitamínu D, ktorý je podstatný pre rast kostí, ale i pre správne fungovanie metabolizmu tela a pozitívnej nálady. V rozumnej miere a pri dodržaní určitých zásad je opaľovanie veľmi osožné pre človeka.

 

 

Mýtus verzus pravda


Slnečné okuliare – zafarbenie s priepustnosťou UV vôbec nesúvisí. Okuliare musia mať označený UV filter UV4000 alebo CE, v tomto prípade sú to naozaj kavlitné slnečné okuliare, ktoré zrak ochránia. Tmavé nekvalitné okuliare zrak skôr poškodia, ako ochránia.


Odev –  na 100% telo pred slnečným žiarením nechráni. Ochranu poskytuje iba špeciálny odev s UV ochranou z hi-tech materiálov. Biele bavlnené tričko v ktorom sa cítite príjemne, tiež nie je dostatočnou ochranou. Prepúšťa až 70% UV žiarenia, ak to porovnáte s ochranným kémom na opaľovanie, tak je to tretí až štvrtý stupeň ochrany.

voda a slnko

 

Pobyt na slnku – prospieva imunitnému systému, podporuje tvorbu vitamínu D, ale to platí iba pri obmedzenom pohybe na priamom slnku a správnom dávkovaní slnenia sa.

Zvyčajne postačuje 15 – 20 minút priameho slnečného žiarenia. Dlhé a neuvážené opaľovanie pôsobí na organizmus opačne, poškodzuje bunky tela a zároveň aj oslabuje imunitný systém organizmu. Tento fakt nezmení ani kvalita opaľovacích ochranných krémov. Aj ten s najvyšším ochranným faktorom prepúšťa pomerne veľké množstvo telo ohrozujúcich slnečných lúčov. Preto treba brať opaľovanie veľmi vážne, aby nenastali zbytočné komplikácie napríklad aj onkologicko-dermatologické.


Tieň – áno aj v tieni slniečko opaľuje, ale aj tu je potrebná ochrana pred UV žiarením. Síce v tieni je dopad slnečných lúčov iba polovičný, ale pokožku si treba chrániť. Pokožka zvyčajne nesčervenia, bude pekné hnedá, a opálenie vydrží omnoho dlhšie. Netreba podceňovať ani slnko, ktoré zájde za oblaky, opaľuje 75% intenzitou, voči priamemu žiareniu. Chrániť sa treba vždy a všade.

 

Úplnou pravdou ostáva


Neopálenú bledú pokožku treba na slnečné lúče privykať postupne. Začnite napríklad štvrť hodinou slnenia sa a tento čas postupne predlžujte, predídete tak nepríjemnému spáleniu pokožky. Áno pobyt v tieni je alternatívou, ale aj tam slnko má svoje lúče, ktoré pokožku opaľujú.


Medzi 11. a 15. hodinou sú slnečné lúče najintenzívnejšie, v túto dobu preto radšej ak nemusíte vôbec nevychádzajte na priame slnko.


Pred opaľovaním, alebo pobytom na slnku treba použiť ochranný opaľovací krém podstatne skôr ako začnete s pobytom na slnku. Počas kúpania, športovania, alebo fyzickej práci, nátery opaľovacími prostriedkami je potrebné obnovovať. Pri pohybe sa telo opaľuje intenzívnejšie.

Ak to pri rýchlym a prudkým opaľovaním preženiete, na pokožke sa  môžu objaviť nerovnomerné škvrny, spôsobené pigmentáciou pokožky, alebo klasické pehy. Toto platí aj pri používaní dekoratívnej kozmetiky, parfumov a toaletných vôd pri opaľovaní. Reagujú s opaľovanou pokožkou a zanechávajú nepekné škvrny.


Deti do jedného roka, by na priamému slnku nemali byť vôbec vystavované, u deti predškolskom veku je nutnosť používať prípravky s vysokým ochranným faktorom a pobyt na priamom slnku skrátiť na minimálnu dobu.

 

opalovanie5


Opaľovaním pokožka stráca hydratáciu, pleť stráca pružnosť. Príliš silné a neuvážené slnenie vám dopomôže k rýchlejšiemu nástupu vrások. Nezabúdajte na svoje pery, aj tie si vyžadujú tyčinku s ochranným UV filtrom. Osviežovať pokožku počas horúcich dní je potrebné napríklad aj obyčajnou čistou vodou za pomoci rozprašovača, alebo špeciálnymi prostriedkami s aktívnym kyslíkom.

Pokožka si veľa pamätá, každé jej spálenie a nesprávne zaobchádzanie s ňou. Po štyridsiatom roku veku života sa zvyčajne prejaví predčasným starnutím a stratou elasticity. Koža má obmedzenú schopnosť obnovovania sa a každá chyba v starostlivosti o ňu, je ťažko napraviteľná.


Vlasy taktiež na slnku trpia, mnoho krát postačuje len ich zopnúť a prikryť šatkou, klobúkom, alebo inou prikrývkou. Živiny a hydratáciu vlasom, treba dopĺňať prostredníctvom zábalov a masiek k tomu určených.


Ak užívate nejaké lieky, o pobyte na slnku a opaľovaní sa bezpodmienečne poraďte so svojím ošetrujúcim lekárom.


Po každom pobyte vonku, či už ste sa opaľovali, alebo pracovali na slniečku, treba svoju pokožku vrátane tváre umyť a ošetriť prípravkami po opaľovaní, prípadne osvedčenými prírodnými prostriedkami ako je aloe vera a iné prírodné produkty.

 

Rebecca