lemon water 1420277 640Voda zabezpečuje optimálne fungovanie celého organizmu. Dostatočný denný príjem vhodných tekutín sa odzrkadľuje nie len na zdravotnom stave jedinca, ale aj na stave a kvalite pleti, psychickej pohode, doslova na celkovom vzhľade človeka.


Pri strate vody (dehydratácii) naše telo vysiela signál - pociťujem smäd.

Často krát pocit smädu mylne považujeme za hlad. Telo namiesto "niečoho malého" potrebuje vhodnú tekutinu - vodu. Pri správnom pitnom režime, by sa pocit smädu nemal nikdy dostaviť.

Svoj denný príjem tekutín je vhodné rozdeliť si do pravidelných dávok. Väčšiu časť tekutín je potrebné vypiť v doobedných hodinách.

 

voda na_stole

 

Viete že - každým pohybom, potením a každým výdychom organizmus stráca určité množstvo vody, preto je potrebné (nutné) tekutiny dopĺňať do organizmu priebežne počas celého dňa.

 

Pre tých zaneprázdnenejších je vhodné pripraviť si 1,5 litrovú fľašu alebo krčah s vodou na viditeľné miesto, či už na pracovisku alebo v domácnosti. Takto získate kontrolu nad svojím pitným režimom. Ak je nachystaná fľaša, alebo krčah s vodou v doobedňajších hodinách poloprázdny, je nutné svoj pitný režim zintenzívniť.

Nie, nehľadajte zámienky prečo nemôžete piť, berte pitie vody ako súčasť života, tak ako napríklad dýchanie alebo tlkot srdca.
Pite pravidelne po malých množstvách, nie nárazovo.

 

Optimálna dávka pre ľudské telo je dva a pol litra tekutín denne. Vyššia potreba tekutín je v horúcich dňoch, u ťažko fyzických pracujúcich ľudí, u športovcov, u ľudí s vyššou telesnou hmotnosťou a u chorých pri zvýšenej telesnej teplote, teda množstvo tekutín, ktoré človek potrebuje je individuálne.

Káva, pohár vína, alkohol, sladené vody a limonády sa nepovažujú za správne tekutiny.

 

Nedostatok tekutín v organizme často spôsobujenahlad voda v pohari

  • bolesti hlavy, závraty
  • pokles výkonnosti
  • únavu
  • pocit otupenosti
  • apatiu
  • zvýšenú citlivosť na stresové situácie, podráždenosť
  • obličky ťažšie filtrujú odpadové látky z krvi (moč má tmavožltú farbu)
  • sucho v ústach, vysušenie a popraskanie pokožky na perách
  • prejedanie sa (riziko obezity)

Dlhodobejší nedostatok tekutín môže poškodiť hlavne obličky a pečeň, taktiež môžu nastať poruchy trávenia, pretože v tele sa hromadia toxické látky, ktoré nie sú riedené a systematický vyplavované z tela von.

 

Ideálne je piť čistú filtrovanú vodu do ktorej si môžete vhodiť koliesko citróna, pomaranča, limetky, alebo vetvičku mäty, taktiež bylinkové nesladené čaje, minerálne nesýtené vody a ovocné a zeleninové riedené šťavy (nie zakúpené prisladzované džúsy).

citron a_limetka
Ovocná alebo zeleninová 100% šťava zriedená v pomere tri diely vody (minerálky) na jeden diel šťavy, dokáže nie len uhasiť smäd, ale dodá telu vitamíny a iné dôležité živiny.

Mali by ste tiež vedieť, že pri pitím studených chladených nápojov smäd neuhasíte, preto je dobré piť nápoje izbovej teploty alebo teplé.

 

Neviete sa zorientovať pri nákupe balených vôd?

Na etiketách sa dočítate, že je to buď voda stolová, voda pramenitá, liečivá alebo minerálna voda.

 

Čo teda tieto názvy znamenajú?

 

mineralna vodaPrírodná minerálna voda pochádza z podzemných zdrojov, obsahuje značné množstvo pre telo dôležitých minerálov (na etikete bývajú zvyčajne podrobne vypísane).

 

Stolová voda je priemyselne pripravená zmes pitnej a minerálnej vody.

 

Pramenitá voda je tiež čerpaná z podzemných zdrojov, čo sa týka minerálov je nie veľmi odlišná od vody, ktorú čerpáme doma z vodovodu.

 

Liečivá voda obsahuje zvýšenú dávku určitých vybraných minerálov.


Pramenité a minerálne vody s nižším obsahom minerálnych látok sú vhodné na každodenné pitie.

 

Majte na pamäti, že ten kto zanedbáva pitný režim svoje telo vysušuje zvnútra, spomaľuje si obnovovanie buniek a tým si aj urýchľuje proces starnutia. Jeho pokožka viditeľne stráca pružnosť, farbu, šupinatie a vráskavie. Telo stráda, chýba mu energia.

 

Je len a len na vás, či pohár s vodou bude váš stály a verný spoločník.

 

Rebecca