nahlad pomaranc a hroznoStretávame sa s názvami ako sú triesloviny, flavonoidy, saponíny, sliz, vitamíny, stopové prvky a iné. Mnohokrát nám tieto pomenovania nič nehovoria, iba to že niektoré ovocie, bylinka, alebo zelenina niečo také obsahuje.


Kde ich nájsť a v ktorých potravinách ich hľadať? Aký je ich účinok na náš organizmus a zdravie, je tiež tabu pre pomerne značnú časť ľudí.
Pokúsime sa vám ich priblížiť vrátane účinku na organizmus.

 

Niektoré látky nachádzajúce sa v potravinách

 

Pektíny (rozpustná vláknina) sa vyznačujú protizápalovým, upokojujúcim a ochranným účinkom /citróny, ríbezle, šupka z jablka.../.

Flavonoidy majú blahodarné účinky na ľudské zdravie, majú antivírusové, antialergické, protizápalové, proti nádorové a antioxidačné účinky /čierna baza, zeler, pohánka.../.

Slizy sa vyznačujú zmäkčujúcimi účinkami a v schopnosti vytvoriť slizovitú blanu v tráviacom trakte, ktorá ho chráni pred dráždivými a škodlivými činiteľmi /kvet lipy, semená ľanu, kostihoj.../.

Saponíny zlepšujú priepustnosť bunkových blán a znižujú ich napätie, pôsobia proti krehkosti ciev, iné pre zmenu močopudne, ovplyvňujú vykašlávanie a majú protizápalový účinok /prvosienka jarná, fialka trojfarebná.../.
Triesloviny (taníny) okrem antibakteriálnych účinkov, posilňujú imunitný systém, znižujú krvný tlak a riziko vzniku nádorov /červené víno, hrozno, čierny čaj.../.

 

nakrajane citrony

 

Vitamíny

 

A - nedostatok tohto vitamínu značne poškodzuje zrak a zapríčiňuje vysušovanie pokožky. Je potrebný pre udržanie zdravých kostí, zubov i ďasien / brokolica, paradajky, rybací olej.../.

Betakarotén (antioxidant), v tele človeka sa premieňa na vitamín A / tekvicové semená, mak, šošovica.../.

B2 - ak vám vypadávajú vlasy, máte krehké a lámavé aj nechty, pociťujete sucho v ústach, praskajú vám bezdôvodne pery, to je znak nedostatku tohto vitamínu. Čiže B2 podporuje a regeneruje pokožku, oči, vlasy, nechty /červená repa, droždie, šípky.../.

B3 - napomáha tvorbe enzýmov, ktoré premieňajú prijatú potravu na energiu /hrozno, grapefruit, fazuľové struky.../.

B6 - pozitívne pôsobí na pokožku a nervovú sústavu /červený melón, čierne ríbezle, banán.../.

C - chráni organizmus pred infekciami. Je súčasťou všetkých druhov ovocia a všetkých zelených výhonkov rastlín /brokolica, kel, šípky.../.

D - reguluje a hospodári s vápnikom, s fosforom a sacharidmi v organizme. Výborným zdrojom vitamínu D sú jednoznačne slnečné lúče, rybací olej, mrkva.../.

E - spomaľuje starnutie, preventívne pôsobí proti trombóze, jeho nedostatok spôsobuje neplodnosť / mrkva, obilné klíčky, dyňové semená.../.

H - je potrebný na enzymatické procesy a premenu bielkovín v organizme /zelené časti rastlín, ovocie, droždie.../.

PP - podieľa sa na okysličovaní pokožky a zároveň ju chráni pred intenzívnym žiarením, rozširuje cievy /zelený šalát, kamilky, ľubovník bodkovaný.../.

Rastlinné hormóny (katalyzátory), ničia baktérie a podporujú činnosť ženských hormónov (estrogény), najznámejší a najpoužívanejší je nechtík lekársky.

 

brokolica a_paradajka

 

Minerály

 

Draslík nachádza sa vo všetkých bunkách tela. Reguluje vodnú hladinu v tele, odstraňuje odpadové (toxické) látky, napomáha pri riadení a udržiavaní svalstva i nervov /melón, broskyňa, hrozno.../.

Fosfor podporuje a regeneruje rast kostí, zubov a tiež napomáha pri regenerácii obličiek /petržlen, zeler, kel.../.

Horčík je dôležitý na podporu a fungovanie svalstva, nervov, srdca a celej centrálne nervovej sústavy. Pôsobí antidepresívne. Jeho nedostatok má za následok predčasné pôrody, spomalenie liečby akútnych chorôb srdca a spôsobuje stavy depresie / červená repa, zeler, kapusta.../.

Chlór podporuje čistiacu činnosť pečene a trávenia, pomáha udržiavať pH rovnováhu v tele /kučeravý kel, zelerová vňať, žerucha.../.

Jód ovplyvňuje správnu činnosť štítnej žľazy, napomáha spaľovať prebytočný tuk v tele, podieľa sa na zlepšení kvality zubov, nechtov, vlasov a celej pokožky /kuchynská soľ, chaluha, palina dračia.../.

Síra podieľa sa na činnosti pečene, mozgu a pri liečbe bakteriálnych infekcií /uhorka, cibuľa, petržlen, reďkovky.../.

Sodík reguluje krvný tlak, telové tekutiny, taktiež činnosť nervovej sústavy a svalov /cesnak, špenát, červená repa.../.

Vápnik je alfou a omegou pre zdravé kosti a zuby /kapusta, kel, špenát.../.

Zinok posilňuje imunitný systém, pomáha predchádzať psychickým poruchám, je nápomocný aj pri liečbe ochorenia prostaty /brokolica, kel, paradajky.../.

Železo sa zúčastňuje na tvorbe červených krviniek, odstraňuje únavu a zvyšuje odolnosť organizmu /čučoriedky, černice, čierne ríbezle.../.

 

cibula a_caj

 

Ak môžete, zeleninu a ovocie si zadovážte bez chemickej úpravy a postrekov z domácich zdrojov. Nikdy nie je jedno, čo konzumujete. Aj keď napr. jablko, hrozno, hruška a mnoho iných na pohľad vyzerá krásne, bez najmenšej škvrnky, určite to nie je to záruka, že budete konzumovať naozaj zdravé komodity. 

Skúste sa zamyslieť koľko chémie je v tom jabĺčku, aby vyzeralo stále čerstvé, lesklé a krásne sfarbené. Možno ste si všimli, že aj prirodzená vôňa sa niekde stratila. Nebude to dôsledok toho, že požadujeme vizuálne krásne vyzerajúce potraviny, ale na úkor čoho?

Na túto otázku si musí odpoveď nájsť každý sám.

 

Oliver