vlaknina2Vláknina v potrave viaže na seba pre telo škodlivé toxické látky, ako je olovo, kadmium, ortuť, cholesterol a žlčové kyseliny. Jej urýchleným prechodom tráviacim traktom sa znižuje tvorba karcinogénov, toxických látok, zároveň sa vyplavujú aj žlčové kyseliny a cholesterol.

V dôsledku tohto priaznivého úkonu sa znižujú ich hladiny v tele a tým vzniká prirodzená prevencia srdcovo - cievnych chorôb, aterosklerózy, niektoré druhy rakovinového bujnenia, vznik žalúdočného prípadného dvanástnikového vredu, taktiež žlčových kameňov a cukrovky.

Má schopnosť regulovať telesnú hmotnosť a hladinu energie v tele. Pri redukcii tuku alebo perspektívnom udržaní si telesnej hmotnosti, je podstatne nižšie množstvo prijatej potravy s nízkou energetickou výdatnosťou.


Rozpustná vláknina a jej zdroje


Pomocou rozpustnej (gélotvornej) vlákniny sa z tela vylučujú toxické látky a iné odpadové látky, ktoré absorbuje.

Pôsobí pri znižovaní kyslosti žalúdka, spomaľuje jeho vyprázdňovanie, tým vzniká pocit plnosti a zníženie chuti do jedla. Spomaľuje absorpciu sacharidov z tenkého čreva do krvi, čím stabilizuje kolísanie krvného cukru. Viaže na seba tuky a cholesterol. Zlučuje sa so žlčovými kyselinami, čím zabraňuje tvorbe žlčových kameňov.


Nachádza sa najmä:

  • strukoviny – hrach, fazuľa, sójové bôby
  • obiloviny – ovos, žito, jačmeň, pšenica
  • niektoré druhy ovocia – jablko, banán, hrozno
  • zelenina – najmä brokolica a mrkva, koreňová zelenina
  • zemiaky
  • psyllium - vláknina zo šupiek Skorocelu indického (asi ⅔ rozpustnej vlákniny)
  • semena ľanu
  • morské riasy a chaluhy
  • hliva ustricová a huby

Strukoviny bežne obsahujú sacharidy, ktoré rozkladajú baktérie a tým hrubom čreve nastáva nadúvanie (plynatosť).

 

vlaknina3


Nerozpustná (hrubá) vláknina a jej zdroje


V žalúdku absorbuje veľké množstvo vody, vytvára si objem.
Udržuje obsah čriev v pohybe a to je účinná prevencia zápchy, tým zabraňuje v črevnom systéme tvorbe polypov a vzniku rakoviny hrubého čreva.
Vyvoláva pocit sýtosti, čím zabraňuje vzniku obezity, predchádza zápche, znižuje pravdepodobnosť prejedania sa a taktiež zabraňuje výskytu hemoroidov. Prijímaním vlákniny v potrave sa obmedzuje vzostup koncentrácie krvnej glukózy po jedení, čo je významné pri predchádzaní vzniku cukrovky alebo zmierňovanie tohto ochorenia, čo oceňujú hlavne diabetici.


Nachádza sa najmä:

  • celozrnné pečivo
  • otruby
  • orechy a iné semená
  • zelenina – karfiol, fazuľa, cuketa, zeler
  • šupy niektorých druhov ovocia, paradajok a šupka so zemiakov

Za zmienku stojí, že vegetariáni ani vegáni nikdy netrpia na zápchu a problémami s vyprázdňovaním.

 

 Rebecca