hlavkove salatyPatrí k najstarším pestovaným druhom zeleniny s vysokou biologickou hodnotou. Konzumujú sa jeho listy zvyčajne za čerstvého stavu ako samostatná príloha k jedlám alebo ako súčasť rôznych zeleninových šalátov. Jeho listy majú veľmi dobrú chuť a sú ľahko stráviteľné. Odborníci túto zeleninu zaraďujú medzi najzdravšie druhy potravín.

Určite ste sa stretli s viacerými odrodami hlávkového šalátu, ktoré sa od seba líšia nielen farbou, tvarom ale aj chuťou. Najvýraznejší rozdiel obsahových látok prospešným organizmu je medzi červeno listými a klasickými zelenými šalátmi.

Môžeme si vybrať z rozličných šľachtených kultivarov hlávkového šalátu – cukrový s mierne horkastou chuťou, červenkastý, kučeravý, s pevnou hlávkou, svetlozelený, žltobiely alebo chrumkavý. Výber je naozaj bohatý.

Všeobecne sa delí do troch typov

 1. hlávkový šalát - zelený a červeno listý
 2. ľadový šalát - krehká a lahodná varianta hlávkového šalátu
 3. rímsky šalát - má pevnejšie listy a mandľovú chuť, tvarom sa veľmi podobá na čínsku kapustu

Červeno listý šalát okrem iných zdraviu potrebných látok obsahuje veľké množstvo karoténu, ktorý je silný antioxidant a pôsobí prevenčne aj proti vzniku rakoviny, podporuje tvorbu červených krviniek a kyseliny chlorovodíkovej v žalúdku.

Pre zmenu zelené odrody sa vyznačujú vysokým obsahom horčíka, ktorý je súčasťou zeleného listového farbiva chlorofylu. Horčík je dôležitý prvok pri látkovej výmene a pri prenose nervových vzruchoch vo svaloch. Jeho nedostatok má za následok nervozitu, únavu, stratu energie a celkovú nesústredenosť.

salat kuceravy

Všetky druhy šalátov obsahujú veľké množstvo telu potrebnej vlákniny, táto v črevách pôsobí ako stierka, ktorá ich čistí a viaže na seba škodlivé látky, zároveň zrýchľuje pohyb čriev. Zhľadom na to že šaláty sú nízko kalorické sú ideálnou komoditou pri redukcii hmotnosti tela. 

Obsahuje vitamíny skupiny B hlavne B1, B2 a B9 čo je kyselina listová, vitamín C, E, horčík, vápnik, draslík, fosfor, zinok, sodík, jód, meď, kobalt, karotén (červeno listé druhy šalátov) a vlákninu.

Pozitíva na zdravie a organizmus

  • prečistenie organizmu - detoxikácia
  • posilnenie imunitného systému
  • chráni bunky pred škodlivými vplyvmi voľných radikálov
  • povzbudenie činnosti tráviaceho traktu a pečene
  • podpora vstrebávania bielkovín
  • uvoľnenie zápchy
  • zlepšenie látkovej výmeny
  • posilnenie pamäti, koncentrácie a nervového systému
  • odstránenie nervozity a únavy
  • zlepšenie kvality spánku
  • zlepšenie transportu kyslíka k bunkám
  • posilnenie srdcovej činnosti
  • zlepšenie výkonnosti svalstva
  • postupne znižovanie hmotnosti tela

hlavkovy salat - zeleny salat

 

Ako ste si všimli na trhu sú rôzne druhy odrôd hlávkového šalátu a to po celý rok. V letných mesiacoch ho predávajú predovšetkým domáci pestovatelia priamo z hriadok a záhrad. V zime je k dostupný vypestovaný v skleníkoch. Pri kúpe by sme mali ohmatať hlávky, čím sú pevnejšie, tým je šalát kvalitnejší.

Na podporu zdravia, vitality a štíhlejšieho tela, si doprajte denne ku každému jedlu zopár listov ľubovoľného hlávkového šalátu. Určite tento krok neoľutujete a vaše telo a psychika budú v úplnej pohode.

 

Martull
Zdroj foto: Dann a Pixabay.com