letne-horucavy mHorúce letné obdobie si vieme najlepšie predstaviť niekde pri vode a užívať si príjemnú pohodu. Čo ak sa však teploty vyšplhajú príliš vysoko? Ako sa máme správne zariadiť a zvládnuť ich bez ujmy? Extrémne teploty nám dávajú poriadne zabrať. Vplývajú na náš fyzický, ale aj psychický stav.

Zmáhajú nás už pri najmenšej fyzickej záťaži, potíme sa, sme unavený. Vyskytujú sa veľmi často aj bolesti hlavy. Čo môže byť spôsobené práve nedostatkom vody.

Vtedy sa vo veľkom vyberáme na kúpaliská a aquaparky. Pozor však aj na cestu.
Horúčavy prispievajú aj k vzniku dopravných nehôd. Sadnúť si v horúčavách do  prehriateho auta nie je nič príjemné. Vodič ale i spolujazdci majú v takomto vozidle sťažené podmienky. Pri dlhších cestách nesmieme zabúdať ani na  pravidelné prestávky pretože pobyt v horúcom aute má podobné účinky, ako keď na vás dolieha únava, mikrospánok - ospalosť, znižuje schopnosť koncentrácie.
Nezabúdajme ani na našich štvornohých miláčikov. Nikdy ich v horúcom počasí nenechávajte v aute!

Čo robiť keď nastanú takéto horúce dni a prežiť ich v pohode?

Tu je tipov ako na to:

1. Dodržiavať pitný režim. V extrémnych teplotách si naozaj musíme upraviť príjem tekutín. Pitie čistej vody je najdôležitejšia činnosť a tak sa vyhnúť prehriatiu tela. Sladké a bublinkové nápoje nám nikdy nezaženú tak dobre smäd ako pramenitá voda. Úplne sa vyhnite alkoholu.
Určite je mnohým známe pravidlo – na každých desať kilogramov hmotnosti treba vypiť aspoň štyri decilitre vody. Pri vysokých teplotách, či vyžšej fyzickej aktivite určite viac. Teplota nápoja by mala byť izbovej teploty, netreba sa vyhýbať ani šálke horúceho čaju. Teda žiadne chladené nápoje, či poháre plné ľadu. Pri vypití ľadového nápoja telo funguje naopak, potrebuje sa ohriať, čiže začne zvyšovať teplotu.

2. Studená sprcha -  funguje ako studený nápoj, čiže len chvíľkový príjemný pocit, no po chvíľke začne fungovať presne naopak. Okamžite začne znova potiť, u niektorých môže dokonca viac ako predtým, pretože koža taktiež funguje ako teplotné snímač.
Aká sprcha nás teda osvieži? Správne nastavená teplota vody pri ochladzovaní tela počas horúčav by mala byť o niečo vyššia ako je vaša telesná teplota. Vtedy máte zaručené že organizmus nezažije teplotný šok a osvieži sa a samozrejme sa zbavíme aj potu. Vhodné je potom sa len zľahka utrieť a ostatná voda sa z tela prirodzene odparí, čo taktiež telo ochladí.
K neprehrievaniu tela prispejeme aj správnym výberom oblečenia. Treba vyberať materiály ktoré dobré sajú pot, prekrývajú väčšiu časť tela napríklad bavlna či ľan. Samozrejme nezabúdajme aj na pokrývku hlavy a to najmä u malých detí. Vyhneme sa tak aj úpalu.

3. Klimatizácia - tá všetko nevyrieši. Treba ju používať s rozumom, aby ste si to s chladením neprehnali. Veľký teplotný rozdiel medzi autom (aj bytom najmä na dovolenkách) a vonkajškom môže spôsobiť prechladnutie, kýchanie, časté bývajú rôzne zápaly očí, bolesť hlavy a podobne.

 

Pokiaľ sa budeme riadiť základnými pravidlami, horúce počasie prežijeme v  pohode a bez ujmy na zdraví. Príjemné letné dni prajeme!