cista vodaNa riadne fungovanie ľudský organizmus potrebuje dostatok tekutín bez ohľadu na ročné obdobie či leto alebo zima, teplo alebo chlad. Voda je súčasťou života človeka. Organizmus vynakladá veľké úsilie a to hlavne pri udržaní stabilnej teploty tela.

 

Nedostatok tekutín sa prejavuje formou únavy a zhoršenej schopnosti sústrediť sa, malátnosťou a bolesťami hlavy.

 

Väčšina z vás trávi svoj deň v práci, zvyčajne sa zdržuje vo vykúrených a klimatizovaných miestnostiach, čo má za následok odvodňovanie organizmu. Taktiež prechody z tepla do chladu, alebo dlhší pobyt vonku v chladnom prostredí si vyžadujú dostatočný príjem tekutín (hydratáciu).

Dospelý človek v zimnom období by mal prijať 20 až 40 ml tekutiny na 1 kg svojej hmotnosti. Príjem tekutín je individuálny u každého jedinca. Nezdravé je vypiť veľké množstvo tekutiny naraz. Ideálne je preto piť pravidelne každú pol hodinu cca dva decilitre tekutiny. Tento spôsob doplňania tekutín ocení nie len vaše telo, ale aj pleť.

 

Na nedostatok tekutín v organizme vás upozorní aj sporadická „návšteva toalety", kde si môžete skontrolovať farbu moču. Je to banálny, ale neklamný ukazovateľ, či vaše telo má, alebo nemá dostatok tekutín. Ak vaše telo netrpí nedostatkom tekutín, tak vylúčený moč je svetlý až bledožltý. Ak postrehnete tmavožltý až okrový, je to znak dehydratácie organizmu.

Tekutiny sa majú dopĺňať do organizmu pravidelne, hlavne skôr ako pocítite smäd. Pocit smädu je už reakcia organizmu na nedostatok tekutín.

 

dzus

 

Ideálnymi nápojmi sú:

  • nesladené bylinkové čaje
  • zelený čaj
  • pramenité vody s nízkou mineralizáciou v hodnotách 150 – 400 mg/l.
  • ovocné šťavy
  • čistá voda

Príliš teplé alebo studené nápoje musí organizmus upraviť na vhodnú teplotu. Tým sa zbytočne zaťažuje a stráca energiu. Ideálne je prijímať tekutiny izbovej či telesnej teploty.


Dostatočný príjem tekutín v zime nepodceňujte, je to podpora vašej kondície a sviežej mysle.

 

Tip pre zdravý a rýchly štart do nového zimného dňa

Hneď po prebudení si doplňte tekutiny. Vypite okolo pol litra čistej pramenitej alebo minerálnej vody, môžete si ju ochutiť citrónom alebo ovocnou šťavou, prípadne džúsom.

 

 Rebecca