zdrave opalovanieTeplé letné počasie láka von a teší najmä tých, ktorí túžia po pekne opálenej pokožke. Pri opaľovaní by ste však mali byť pozorní a dbať na to, aby vám slnečné lúče neporanili pokožku alebo nespôsobili úpal.

Slnečné žiarenie našej pokožke prospieva, ale len v primeranej miere. Slnečné lúče majú schopnosť hojiť pokožku a zvýšiť tvorbu vitamínu D, ktorý je potrebný pre zdravé kosti a zvýšenie odolnosti voči infekciám.

Príliš dlhý pobyt na slnku má však viaceré nepríjemné následky – okrem spálenej pokožky môžeme dostať aj úpal, ktorý sa prejavuje závratmi a nevoľnosťou. Slnko navyše spôsobuje starnutie pokožky, jej zhrubnutie či tvorbu pigmentových škvŕn a rozšírenie cievok i vzniku rakoviny kože. Opaľovací krém by ste preto nemali používať len keď sa idete opaľovať, ale kedykoľvek ste slnečným lúčom vystavení, teda aj keby išlo len o niekoľko minút.

Aké pravidlá dodržiavať, aby vám slnečné lúče priniesli pekne opálenú pokožku? Základným pravidlom je používanie ochranných opaľovacích krémov a neprekročenie optimálneho času stráveného na slnku.


Príprava pred opaľovaním

Dôležitá je aj príprava pred opaľovaním – približne mesiac pred plánovaným pobytom na slnku alebo v dobe keď sa opaľovacia sezóna blíži zvýšte príjem beta-karoténu, ktorý pomáha pokožku sfarbovať do zlatohneda. Výbornými zdrojmi beta-karoténu sú mrkva, špenát, brokolica, mango a červená paprika. Takisto zvýšte aj príjem vitamínu C, ktorý zase spomaľuje starnutie pokožky. Ak túto prípravu nepodceníte, tak vám pekný hnedý odtieň na pokožke môže vydržať celé leto.

opalovanie detiDetská pokožka je zvlášť citlivá na spálenie, preto nepodceňujte dĺžku pobytu a ochranný krém s dieťaťom na priamom slnku.

 

Ako sa bezpečne opaľovať?

  • Bezpečné a trvácne opálenie dosiahnete ak sa budete denne opaľovať na dobu 15 minút. Táto doba však závisí od vášho fototypu.
  • Ostrému slnku sa vyhýbajte od 11-15 hodiny a myslite na to, že sa dá opáliť aj v tieni alebo pod mrakom.
  • Opaľovací prípravok nanášajte najmenej 30-45 minút pred tým ako sa pôjdete opaľovať. Prípravok vyberajte podľa fototypu pokožky – samozrejmosťou je použitie vyššieho ochranného faktoru ak máte bledšiu pleť.
  • Pri nanášaní venujte zvýšenú pozornosť pokožke na tvári, nezabúdajte si natrieť aj pery, nos a uši.
  • Používajte prípravok s vyšším SPF, nanášajte ho vždy po dobe ukončenie jeho ochranného pôsobenia.
  • Nezabúdajte na to, že aj vodeodolné prípravky svoju funkciu strácajú pri styku s vodou, preto si prípravok naneste aj po plávaní keď sa osušíte.
  • Používajte pokrývku hlavy a kvalitné slnečné okuliare.
  • Pokožku pravidelne hydratujte telovými hydratačnými mliekami po opaľovaní.
  • Zároveň zvýšte príjem tekutín a znížte príjem soli a cukru.
  • Používajte aj hydratačné masky na pleť a telové mlieka či oleje na pokožku.

 

Prečítajte si aj: Ako sa chrániť pred úpalom

Čo robiť ak sa pokožka spáli

Spálenú pokožku ošetrite krémom s panthenolom, upokojiť ju môže aj aloe vera. Pokožku schlaďte vlhkými uterákmi alebo obkladmi. V prípade, že sa vyskytnú pľuzgiere navštívte lekára. Nevystavujte sa slnečným lúčom kým sa pokožka úplne nezahojí.