vlaknina3Človek bol po tisícročia zvyknutý na určitý životný štýl. Postupom času nastali, ale i nastávajú vážne zmeny nie len v samotnom životnom štýle, ale hlavne v stravovaní. Väčšina ľudí v tomto ubehanom a stresovom svete siaha po rýchlom občerstvení, polotovaroch a bleskurýchlom hoci i nezdravom nasýtení sa.

Civilizovaný spôsob života priviedol viacerých ku zdravotným ťažkostiam.
Prebiotiká
sú v podstate nestráviteľné potravinové zložky, ktoré podporujú množenie mikroflóry v hrubom čreve. Hmota (vláknina) prechádza tráviacim traktom skoro nezmenená až do hrubého čreva, kde je „živnou pôdou", ale i potravou pre probiotiká (priateľské črevné baktérie). Tieto organizmy sa živia najmä cukrami a škrobmi. Zatiaľ čo škodlivé baktérie sa prevažne živia bielkovinami, spôsobujú zápach a hnilobný proces, taktiež produkujú toxíny, ktoré majú za následok dlhodobé chronické ochorenia.
Prebiotikum stimuluje predovšetkým množenie laktobacilov a bifidobaktérii. Potláča množenie viacerých patogénnov ako sú klostrídie, klebsiely, E-coli a iné. Najlepším zabezpečením správneho zloženia črevnej mikroflóry je pestrá a vyvážená strava, obsahujúca všetky zložky potravy.

zelenina12

Prebiotiká obsahujú všetky potraviny, ktoré obsahujú veľa vlákniny a vitamíny skupiny B a to je napríklad kukurica, cesnak, cibuľa, pór, ľanové semienka, špargľa, paradajky, cícer, banány, celozrnné pekárenské výrobky, ovsené vločky, obilniny, sušené slivky, figy, zelenina, koreň čakanky, topinambur a iné.

 

Pozitíva prebiotík

  • optimálne zloženie mikroflóry hrubého čreva
  • prevencia vzniku nádorového ochorenia hrubého čreva a konečníka
  • zväčšenie objemu stolice, prevencia zápchy a hnačky
  • zníženie hladiny krvných tukov a cholesterolu
  • zníženie energetického príjmu potravín
  • prevencia osteoporózy
  • posilnenie imunity
  • napomáhajú pri udržaní normálnej hmotnosti tela
  • znižujú množstvo toxických a karcinogénnych látok v hrubom čreve

semena

Kombinácia probiotík s prebiotikami má spoločné pomenovanie symbiotiká. Zintenzívňujú odolnosť proti infekciám, majú antibakteriálnu schopnosť a celkovo zlepšujú imunitu organizmu. Stretnete sa s nimi vo funkčných potravinách a vo výživových doplnkoch.

Nerovnováhu v črevách môže spôsobiť aj nevhodná strava a nedostatok vlákniny v strave!
Ak je to možné, vyhýbajte sa konzumácii výrobkom z bielej múky a sladkostiam. Obsahujú veľmi málo potrebnej vlákniny, nedostatok živín, ich sýtiaci účinok je slabý ale o to ľahšie sa z nich naberá na váhe.

 

 Rebecca

 

ZDIEĽAJTE NÁS