celozrnna muka zdravieO bielom pečive hovoríme ako o menej zdravej variante. Prečo tomu tak je a ako sa odlišuje od celozrnného?

Jedným z častým odporúčaní na to, ako byť zdravší je obmedziť pečivo z bielej múky. To, že je skutočne menej zdravé oproti celozrnnému už je v súčasnosti faktom. Dôvodom prečo to tak je, je odlišný spôsob vzniku múky.


Výroba bielej a celozrnnej múky

Zrno, z ktorého sa múka vyrába je zložené z troch častí – obalu, múčneho jadra a klíčku. Biela múka sa vyrába rozomletím len jednej časti zrna, a to múčneho jadra, ktoré je tvorené hlavne škrobom a lepkom. Múka je síce jemná a hladká, no takýmto spôsobom je ochudobnená o vlákninu, vitamíny a minerály.

Na rozdiel od nej sa celozrnná múka vyrába rozomletím celého zrna. Múka sa pôvodne vyrábala z celých jadier, no kvôli zabezpečeniu dlhšej trvanlivosti sa zaviedol spôsob výroby bez jadra. V klíčku, ktorý zrno obsahuje sú napr. tuky, ktoré spôsobujú, že múka rýchlejšie zožltne.

muka biela pecenie


Ako sa odlišuje biela a celozrnná múka

Okrem toho, že je biela múka menej výživná, pečivo vyrobené z nej má vyšší glykemický index, čo vedie k tomu, že hladina cukru v krvi nie je vyladená, čo vedie k energetickým výkyvom. Pečivo nás zasýti len chvíľu, preto máme potrebu siahať po ďalších potravinách. Po bielej múke siahame preto, lebo je lacnejšia, ľahko sa s ňou pracuje a pečivo a koláče, ktoré z nich pripravíme sú vláčne a nadýchané. Bielu múku nájdeme v cestovinách, koláčoch i slaných pochúťkach. Sú síce chutné, no treba myslieť na to, že ide o menej zdravšie varianty potravín.

Celozrnná múka obsahuje vlákninu, bielkoviny a nenasýtené mastné kyseliny, v ktorých sú rozpustené enzýmy a vitamíny. V klíčku sa navyše nachádza vitamín E, čo je dôležitý antioxidant potrebný pre zachovanie zdravých buniek. Táto múka takisto obsahuje železo, horčík, zinok a vitamíny skupiny B. Polysacharidy, ktoré sú v celozrnnej múke sa do krvi uvoľňujú pomaly a postupne. V celozrnnej múke je takisto vláknina, ktorá pomáha znižovať cholesterol a zrýchľuje pohyb čriev. Táto múka je preto vhodná pre tých, ktorí majú vysoký cukor, tuk a cholesterol.

pecivo muka


Ako vyberať múku

Tmavé pečivo nemusí byť byť nutne aj celozrnné. Častokrát siahame po tmavom pečive v domnení, že ide o celozrnné a teda aj zdravé pečivo. Neraz sa však stáva, že sa aj takéto pečivo vyrába z bielej múky a následne sa dofarbí dohneda. Pri nákupe preto treba pozerať najmä na zloženia výrobkov. Najlepšou možnosťou je napokon aj vlastnoručná výroba pečiva doma. Dnes je obľúbená aj grahamová múka, no tá je obyčajne len zmesou bielej múky, ku ktorej sú pridané klíčky a obal.

Zdravšími alternatívami, ktoré nájdeme na trhu sú celozrnná špaldová múka, pohánková alebo cícerová či ovsená múka. Dobrým pravidlom je nekupovať takéto múky do zásoby – kvôli obsahu tukov nie sú vhodné na dlhšie skladovanie. Skladovať by sa mali na suchom mieste v dobre uzatvárateľnej nádobe. Alternatív je teda viac, pričom platí, že niektoré sú vhodnejšie napr. na lievance, iné na pečivo. Základom je naštudovať si, ktorá múka má aké využitie, aby ste s výsledkom boli spokojní.

autor: redakcia
foto: pixabay.com

ZDIEĽAJTE NÁS