cholesterol ochorenieAký je rozdiel medzi dobrým a zlým cholesterolom a kedy treba spozornieť?

Pojem cholesterol sa nám neraz spája s niečím, čo nie je zdravé. Pre naše telo je však cholesterol úplne prirodzenou látkou, ktorá zohráva dôležitú úlohu – potrebný je napr. pre tvorbu vitamínu D, je základnou látkou niektorých hormónov a nachádza sa v každej bunke. Malé deti ho potrebujú mať v strave, pretože vplýva na zdravý vývoj mozgu a nervovej sústavy.

Cholesterol sa nachádza v tukoch v krvi a jeho zdrojom sú výlučne potraviny živočíšneho pôvodu. Hladinu cholesterolu v krvi do istej miery ovplyvňujeme aj my našou potravou či životným štýlom. Najčastejšie zapríčiňujú vysoký cholesterol faktory ako obezita, fajčenie, pitie alkoholu, stres, nedostatok pohybu, vysoký krvný tlak i genetika.


Dobrý a zlý cholesterol

Pod pojmom „zlý“ cholesterol rozumieme lipoproteín s nízkou hustotou – LDL. Tento lipoproteín slúži na transport molekúl cholesterolu v organizme, tu sa však ukladá do stien ciev. Tie sa postupne stávajú užšími a krehkejšími a tak zvyšujú riziko infarktu či mozgovej príhody. Hodnoty LDL by preto mali byť nižšie.

„Dobrým“ cholesterolom je HDL, teda lipoproteín s vysokou hustotou. Tento cholesterol sa tvorí v bunkách tenkého čreva a v pečeni. Ako „dobrý“ ho označujeme preto, lebo pôsobí ako akýsi zachytávač zlého cholesterolu a navyše má antioxidačné a protizápalové vlastnosti.

cholesterol zdravie


Aké zdravotné problémy spôsobuje vysoký cholesterol?

Vysoký cholesterol môže stáť za množstvom zdravotných problémov a komplikácií. Môže spôsobiť aterosklerózu a tým vznik usadenín na stenách tepien. Tie potom znižujú zabraňujú prietoku krvi v tepnách.

  • bolesť v hrudi – pri výskyte plakov v tepnách môže vzniknúť angina pectoris
  • infarkt – plaky prasknú, spôsobia krvnú zrazeninu a zastavia prietok krvi
  • mozgová príhoda – zablokuje sa tepna zásobujúca mozog krvou

Ako znížiť cholesterol

Obmedzenie zlých tukov

Ide o nenasýtené tuky, ktoré boli upravené hydrogenáciou. Používajú sa pri výrobe sušienok alebo nátierok, prítomné môžu byť aj vo forme margarínu alebo lacnom oleji, napr. slnečnicovom či repkovom. Obmedziť by ste mali aj masti, vajcia, slaninu, vnútornosti, údeniny, vyprážané jedlá, smotanu, syry, maslo a jedlá rýchleho občerstvenia. Spôsobujú dvojitý efekt – znižujú dobrý cholesterol a zvyšujú zlý cholesterol.


Potraviny na zníženie cholesterolu

  • mono-nenasýtené tuky - sú prítomné v olivovom oleji, avokáde či orechoch – lieskových, mandliach, vlašských a kešu. Tieto potraviny redukujú LDL a udržiavajú HDL v zdravej hladine.
  • omega 3 mastné kyseliny - Zdrojom sú napr. losos, makrela, sleď, tuniak, sardinky, ale aj ľanové semienka. Sú veľmi zdravé pre srdce a pôsobia preventívne pred vznikom cukrovky.
  • ďalšie vhodné potraviny – listová zelenia, paradajky, ovsené vločky, celozrnné pečivo, strukoviny, bezvaječné cestoviny, rastlinné oleje (lisované za studena), čerstvý cesnak, jablká

cholesterol orechy

Dôležitý je pohyb

Pravidelný pohyb a cvičenie znižujú cholesterol a prospievajú srdcu. Ideálne je ak si každý deň vyhradíte čas na pohyb, nemusí pritom ísť priamo o cvičenie – stačia aj obyčajné prechádzky.


Dávajte si pravidelne merať cholesterol

Nezanedbávajte pravidelné návštevy u všeobecného lekára a nechajte si zmerať cholesterol. V prípade extrémnych hodnôt vám hrozia vážne zdravotné problémy, preto platí, že kľúčová je ich prevencia. Pokúste sa dbať na to, aby jedálny lístok obsahoval zdravé potraviny a nezabúdajte na pohyb.

Prečítajte si aj:

autor: redakcia
foto: pexels.com

ZDIEĽAJTE NÁS