vajicka benefity zdravieVajcia sú výživnou potravinou, niektorých však odrádza riziko, že môžu zvyšovať cholesterol. Škodia, alebo prospievajú?

Zrejme už každý počul o škodlivom cholesterole vo vajíčkach. Názory na konzumovanie vajec sú rôzne, no v ich prospech hovorí viacero faktov. Z jedálnička by sa preto nemuseli úplne vylúčiť, stačí ak sa budú konzumovať v miere a správnym spôsobom. Sú totiž plnohodnotnou potravinou, ktorá obsahuje dôležité látky pre fungovanie organizmu.


vajcia vplyv na zdravieČo obsahujú vajcia?

Obsah vajíčok je pre naše zdravie naozaj prospešný – sú v nich zastúpené esenciálne aminokyseliny, ktoré do tela dostaneme len stravou keďže si ich telo samo nevie vyrobiť. Obsahujú i mnoho vitamínov (A, D, E, K a celý komplex vitamínov B), minerálna látky ako železo, fosfor či síra a bioaktívne zložky ako karotenoidy a fosfolipidy. Bielkoviny získané z vajec sú navyše biologicky hodnotnejšie ako tie z mlieka alebo mäsa.


Vajcia a cholesterol

Dôvod prečo majú niektorí odmietaný postoj ku konzumácii vajec má svoj pôvod v tvrdení, že zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi čo vedie k zvýšeniu rizika srdcových ochorení. Hladina cholesterolu závisí od individuálneho metabolizmu. Sú ľudia, ktorí musia dbať na obsah cholesterolu v strave a jeho príjem obmedzovať. Vo väčšine prípadov však konzumácia vajec nemá významný vplyv na zvýšenie cholesterolu.

Vajcia sú zdrojom cholesterolu, no ten pre telo zohráva podstatnú úlohu. Tvorí dôležitú zložku bunkových membrán a využitie má aj pri tvorbe steroidných hormónov. Je i základom pre žlčové kyseliny, ktoré hrajú podstatnú úlohu pri vstrebávaní tukov. Pre telo tak má nepostrádateľnú úlohu.

Organizmus má schopnosť regulovať množstvo cholesterolu v tele – ak ho neprijme dostatok z potravy, vyrobí ho priamo v pečeni a ak potravou prijmeme viac cholesterolu ako je potrebné, pečeň ho začne vyrábať v menšej miere. Za zvýšeným krvným cholesterolom skôr môžu stáť nasýtené tuky a trans tuky, teda tie, ktoré vzniknú priemyselne v procese stužovania. Žĺtka neobsahujú žiadne trans tuky, nasýtené tuky sú v nich prítomné len v menej ako tretinovom podiele.

vajicka zdravotne ucinky


Ďalšie benefity pre zdravie

Vajcia obsahujú aj antioxidanty ako luteín a zeaxantín, ktoré dokážu znížiť riziko vzniku šedého zákalu alebo degenerácie sietnice v oku, ktorá je podmienená vekom a môže skončiť slepotou. Antioxidanty sa nachádzajú sa v žĺtku a môžu za jeho farbu. Do tela sa vstrebú lepšie z vajec ako z rastlinných zdrojov.

Okrem toto vplývajú vajíčka aj na našu schopnosť zvládať únavu, nervozitu a ovplyvňujú aj fungovanie svalov. Sú taktiež významným zdrojom cholínu, ktorý predstavuje dôležitú živinu potrebnú pre správny vývoj mozgu a udržanie činnosti pečene a metabolického systému. Vajcia sú kvôli vysokému obsahu bielkovín veľmi sýte, osvedčia sa preto pre tých, ktorí túžia schudnúť.


Ako ich pripraviť?

Zdravšiu variantu predstavujú vajcia varené natvrdo alebo namäkko oproti príprave na tuku pri chystaní omelety, praženice alebo volského oka. Smaženie na tuku spôsobí, že sa tuk vo vajíčkach začne oxidovať a premení sa na nežiaduci tuk. Okrem toho sa takouto prípravou strácajú vitamíny a antioxidanty prítomné v žĺtku. Smažené vajcia by sa nemali kombinovať s mastnou údeninou – omeleta so slaninou tak výrazne zvýši príjem nezdravého cholesterolu aj tuku.

Vajcia, ktoré chcete pripraviť na mäkko nevarte viac ako 3-4 minúty, približne 7 minút varte vajcia, ktoré máte radi na tvrdo.

autor: redakcia
foto: pixabay.com

ZDIEĽAJTE NÁS