rain 791893 640 jesen

Koniec leta je tu. Jeseň sa už začala s ňou prichádza ochladenie a zároveň s ním aj rôzne ochorenia. Je dôležité sa pre nimi chrániť nielen šálom či kabátom, ale hlavne podporiť náš imunitný systém a tým sa vyhnúť ochoreniam.

Imunita je odolnosť organizmu voči pôvodcom chorôb, jedom a cudzorodým látkam v ľudskom tele.

 

Môže byť

  • vrodená
  • získaná (očkovaním)

Prirodzenou metódou na zvýšenie imunity je úspešná obrana proti infekcii, pri ktorej si organizmus tvorí protilátky. Dobrým príkladom sú napríklad prekonané infekčné detské choroby.

 

V dnešnej uponáhľanej dobe ľudia často nevenujú dostatok času na ich základné potreby ako je kvalitné jedlo, pokojný spánok a neposlednom rade aj relax. Prijímaním nekvalitnej stravy, pitím nezdravých nápojov, bez pohybu a všeobecne bez otužovania sa obranyschopnosť nášho tela klesá. Pri osobnej hygiene a upratovaní používame množstvo agresívnych chemických látok a tie ničia prospešnú bakteriálnu flóru. Stres a psychická záťaž majú taktiež silný dopad na náš imunitný systém.

Za stav svojej imunity sme zodpovední sami, takže by sme sa mali o seba viac starať a znížiť tým možnosť prepuknutia nepríjemných ochorení.

Podpora a posilnenie imunity - teda znovunadobudnutie ochrany organizmu je možné dosiahnuť zdravým stravovaním, pohybom na čerstvom vzduchu, otužovaním, spaním pri otvorenom okne, saunovaním, rôznymi bylinkovými kúrami špeciálne zamerané na podporu imunity, imunonutričnými hubami a mnohými ďalšími podpornými výživovými doplnkami, ktorých cieľom je silná imunita.

 

allergy 18656 1280 nadchaKde začať a čo robiť? 

- Ovocie a zelenina – antioxidanty obsiahnuté v čerstvej zelenine a ovocí neutralizujú voľné radikály v našom tele a tým sa stávajú neškodnými. Najideálnejšie je konzumovať potraviny obsahujúce vitamíny A, C, E, betakarotén a zinok. Vhodnými potravinami sú napríklad jablká, kiwi, červené hrozno, špenát, mrkva, kaleráb, cibuľa a cesnak. Imunitu podporujú aj niektoré druhy húb ako Shitake a Maitake.

- Kyslomliečne výrobky – prirodzene obsahujú probiotiká, ktoré pozitívne ovplyvňujú a udržujú rovnováhu zdravej mikroflóry organizmu, čo sa odráža na našej imunite.

- Bielkoviny – obsahujú aminokyseliny v proteíne tie sú základom buniek imunity, ktoré pomáhajú vytvárať biele krvinky a protilátky. Ideálne je denne si dopriať 60 gramov bielkovín (ryby, vajcia, strukoviny).

- Pohyb – čím pomalší ste vy, tým je pomalší aj váš imunitný systém. Celkom postačuje 30 minút chôdze denne a zvýši sa vám hladina buniek imunitného systému. Málo pohybu sa odzrkadľuje aj na nekvalitnom spánku, čo tiež úzko súvisí s problémami s obranyschopnosťou organizmu.

- Otužovanie – pokiaľ si naučíte svoje telo na náhle zmeny teploty bez ohrozenia zdravia, podporíte tým pohotovosť krvných ciev, ktoré potom dokážu pružnejšie reagovať. Dôležité v tomto prípade je dodržovanie pravidelnosti, či už pri otužovaní alebo saunovaní. Okrem toho že otužovanie podporuje imunitu, zároveň aj urýchľuje liečenie v prípade prechladnutia.

- Endorfíny – smiech a dobrá nálada tiež ovplyvňujú imunitný systém. Znižuje hladinu stresových hormónov a zvyšuje hladinu endorfínov, ale zároveň aj bielych krviniek. Chronický stres narúša imunitu, preto je vhodné sa udržiavať v dobrej nálade, aj keď samozrejme nemôžeme pritom zabúdať na naše povinnosti.

- Vyhýbanie sa sladkým pokrmom a pochúťkam – aj malé množstvo cukru (100g) znižuje schopnosť bielych krviniek a tým znemožňuje chrániť organizmus pred infekciami a nežiaducimi baktériami. Tento stav pretrváva aj niekoľko hodín po zjedení sladkej pochúťky.

- Znížením nadváhy – nadbytočné tukové bunky môžu v tele vyvolať zápalové procesy, ktoré v chronickej podobe dokážu poškodiť aj zdravé tkanivo. Už aj pri miernej nadváhe sa zvyšuje riziko ochorení ako cukrovka, rakovina alebo srdcové choroby. Nielen kvôli imunite, ale hlavne kvôli celkovému zdraviu je dobré si udržovať váhu v normále.

- Kvalitný spánok – regenerácia organizmu je dôležitou súčasťou budovania imunitného systému. Naše telo potrebuje dostatok kvalitného spánku a to ideálne 7 až 9 hodín neprerušovaného spánku každú noc. Minimálne tri hodiny pred spaním sa neodporúča pitie alkoholických a kofeínových nápojov. Prirodzene je aj to, že by spánok nemal byť jediným časom na oddych počas dňa. V prípade, že pociťujete preťaženie organizmu či už z práce, alebo z cvičenia je potrebné si nájsť aspoň chvíľu na zrelaxovanie.

 Vždy je to len o malej zmene a doplnení toho, čo bežne robíme.