B-komplexB-komplex je pomenovanie základných vitamínov skupiny B, ktoré sú nevyhnutné pre zdravé a správne fungovanie celého ľudského organizmu. Jedná sa o vitamíny B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, cholín, biotín, inozitol a Bx (kyselina benzolová).

Zvýšený prísun B vitamínov sa odporúča najmä pri nadmernej psychickej a fyzickej záťaži.

 

Nedostatok vitamínov skupiny B sa často prejavuje v podobe únavy, ale i celkovej nechuti k fyzickej aktivite, taktiež sa môžu objaviť ekzémy, akné, afty, nespavosť a zápcha.

 

B-komplex je vhodný na posilnenie imunity, podporu fungovania pamäti, eliminovanie stresu, úzkosti, depresie a taktiež pri liečbe rôznych chorôb. Pokiaľ máte nedostatok vitamínov skupiny B, je vhodné upraviť stravu a doplniť si vitamíny z prírodných zdrojov, prípadne zaradiť do jedálneho lístka tzv. funkčné potraviny, ktoré sú obohatené o určité potrebné zložky. Dá sa veľmi rýchlo tento nedostatok kompenzovať príjmom B-komplexu z lekárne (tabletový B-komplex, alebo B-komplex forte). Pri konzumácii umelých prípravkov dodržujte odporúčané denné dávky.

B-komplex1

 

Vitamín B1 (Thiamín)

Nedostatok sa prejavuje pocitom únavy, vystresovanosťou, nechutenstvom a zápchou. Ak pretrváva dlhodobý, alebo úplný nedostatok vitamínu B1 v organizme, prejaví sa neho absencia nervovou chorobou beri-beri. Thiamín je silný antioxidant, využíva sa okrem iného aj na spomalenie starnutia mozgu a celkovo celého organizmu.

Nachádza sa v malom množstve v rastlinných aj v živočíšnych potravinách najmä však v obilninách, v pšeničných klíčkoch, v strukovinách, v kvasniciach, v paradajkách, vo vnútornostiach a v morských rybách.

 

Vitamín B2 (Riboflavín)

Nedostatok spôsobuje chorobné zmeny slizníc hltanu a hrtanu, chudokrvnosť, krehkosť nechtov, ochorenia očnej sietnice, alebo časté trhlinky ústnych kútikov.

Nachádza sa najmä v kvasniciach, vo vajciach, v pečeni, v mlieku, v syroch, v červenom mäse, v zelenine, v lipovom kvete, v obilných klíčkoch, v pšenici a v mandliach.

 

Vitamín B3 (Niacín, Vitamín PP)

Aktívne znižuje hladinu cholesterolu v krvi, čím prispieva k prevencii kardiovaskulárnych ochorení. Zúčastňuje pri získavaní energie počas metabolických premien sacharidov, tukov a bielkovín. Je dôležitý pre vývoj a rast organizmu. V kozmetickom priemysle sa využíva na liečbu akné.

Mierny nedostatok sa prejavuje nespavosťou, stratou chute do jedla, bolestivosťou jazyka a sliznice ústnej dutiny. Choroba z nedostatku vitamínu B3 sa nazýva pelagra, u nás sa už nevyskytuje.

Nachádza sa najmä v kuracej pečeni, v tuniakovi, v morčacom mäse, v listovej zelenine, v mrkve, v strukovinách (fazuľa, hrach, šošovica), v celozrnnej múke, v pšeničných klíčkoch, v semienkach, v orechoch, v ďatliach a vo figách.

B-komplex4

 

Vitamín B5 (Kyselina pantoténová)

Zohráva veľmi dôležitú úlohu v metabolických procesoch organizmu. Podieľa sa na stavbe a odbúravaní buniek a tkanív v tele. Je potrebný na syntézu cholesterolu, žlčovej kyseliny, provitamínu D a niektorých hormónov. Významne sa podiela na tvorbe protilátok, stimuluje obnovu kožných buniek, upokojuje pokožku, zabraňuje jej podráždeniu, zápalom a začervenaniu, hydratuje a regeneruje narušené a poškodené vlasy. Napomáha pri liečení ochorení dýchacích ciest, pri astme, pri alergiách, pri pocitoch úzkosti a pri rôznych infekciách.

Nachádza sa vo vajciach, v rybách (losos), v mlieku a mliečnych výrobkoch, v cereáliách, v celozrnnom pečive, v hlúbovej zelenine (kel, kapusta).

 

Vitamín B6 (Pyridoxín)

Preventívne pôsobí pri liečbe nervových, reumatických ochorení a predmenštruačného syndrómu. Normalizuje bolesti a kŕče maternice počas menštruácie.

Nachádza sa v kvasniciach, v sóji, v orechoch, v pšeničných klíčkoch, vo vnútornostiach a v hydinovej pečeni.

B-komplex2

 

Vitamín B7 (Biotín)

V kombinácií s chrómom zlepšuje krvný cukor a zároveň sa podieľa na výrobe energie. Ozdravujúco pôsobí na nezdravé a vypadávajúce vlasy, spevňuje oslabnuté a krehké nechty, napomáha pri liečbe akné a ekzémov.

Nachádza sa najmä v kvasniciach, v pečeni, v sardinkách, v losose, vo vaječných žĺtkoch, v mrkve, v banánoch a v karfiole.

B-komplex3

 

Vitamín B9 (kyselina listová)

Je veľmi dôležitá pre správny vývoj a optimálnu funkciu nervového systému v embryonálnom štádiu vývoja plodu. Podieľa sa na všetkých rastových a vývojových procesoch v organizme. Závažný je nedostatok kyseliny listovej u žien v reprodukčnom veku, alebo priamo u tehotných, môže spôsobiť predčasné narodenie dieťaťa, alebo potrat. Dôležitú úlohu zohráva pri tvorbe krvi a antisklerotických látok v organizme. Posilňuje nervovú sústavu a tým zlepšuje psychické zdravie človeka.

Nachádza sa najmä v zelenom hrášku, v mladej cibuľke, v kapuste, v karfiole, v kvasniciach, v nelúpanej ryži, v hovädzích obličkách a pečeni.

 

Vitamín B12 (kyanokobalamín)

Nedostatok tohto vitamínu sa prejavuje chudokrvnosťou, zvýšenou krvácavosťou a opakovanými potratmi. Príjem zvýšeného množstva sa preto odporúča tehotným a dojčiacim matkám. Ak matka trpí nedostatkom tohto vitamínu, môžu sa v prvom roku života u dieťaťa prejaviť neurologické a hematologické problémy. B12 je nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek.

Nachádza sa prevažne v živočíšnych produktoch ako je pečeň, obličky, srdce a mozog, morské ryby, pstruh, vajcia a mliečne výrobky a v sladkovodnej riase Spirulina.

Cholín, je nepostrádateľný pri vývoji dieťaťa, jeho centrálnej nervovej sústavy a pečene.

Nachádza sa najmä v materskom mlieku. V potravinách iba vo veľmi malom množstve napríklad v hovädzej pečeni, v tofu, v mandliach, fazuli a vajciach.

 

Inozitol, eliminuje stavy úzkosti, stresu, paniky a depresie.

Obsahuje ho najmä fazuľa, kukurica, sezam, otruby a nelúpaná ryža.

B-komplex5

 

Kyselina benzolová (Bx)

Patrí do skupiny B komplex vitamínov, aj keď nie je priamo považovaný za vitamín. Používa sa pri výrobe pleťovej kozmetiky, ochranných gélov a krémov na pery a taktiež ochrannej pleťovej kozmetiky proti slnečnému žiareniu.

Nachádza sa najmä v listovej zelenine.

 

Rebecca