vitamin b ucinky pre organizmusVitamíny skupiny B sú, ako všetky ostatné skupiny vitamínov, dôležité pre optimálne fungovanie nášho tela. Tieto vitamíny pomáhajú zahnať únavu, ovplyvňujú výkonnosť a metabolizmus. Ako ich správne prijímať a ktoré vitamíny sú najdôležitejšie?

Vitamíny skupiny B sa skladajú z ôsmich vitamínov, s ktorými ste sa mohli stretnúť v tabletovom balení nazvanom B-komplex. Pretože sú tieto vitamíny rozpustné vo vode, naše telo si nevytvára ich dlhodobé zásoby. Preto je potrebné ich prijímať v pravidelných dávkach. Ak tak neurobíte, pravdepodobne sa začnú vytvárať príznaky ich nedostatku.


Čo obsahuje B-komplex

Poďme sa spoločne pozrieť na zloženie, čo všetko obsahuje vitamín B:

  • B1 (tiamín) - pomáha transformovať živiny na energiu, vplýva tiež na fungovanie nervového systému v tele
  • B2 (riboflavín) - podporuje prenos kyslíka v tele, čo ocenia športovci, ale aj tvorbu hormónov, čo môže pomôcť ženám, ktoré chcú otehotnieť alebo sú tehotné
  • B3 (niacín) - zlepšuje stav pokožky, má pozitívny vplyv na bunkové procesy, vplýva na tvorbu a opravu DNA
  • B5 (kyselina pantoténová) - zlepšuje vstrebávanie tukov a sacharidov, je dôležitá pre produkciu cholesterolu
  • B6 (pyridoxín) - zlepšuje spracovanie bielkovín a vstrebávanie aminokyselín, podieľa sa na tvorbe červených krviniek
  • B7 (biotín) - upravuje hladinu cukru v krvi, chráni pred diabetickým poškodením nervov v končatinách, má výrazný vplyv na kvalitu vlasov
  • B9 (kyselina listová) - jej nedostatočný príjem môže zdvojnásobiť infarkt myokardu, jej príjem je dôležitý pre tehotné ženy
  • B12 (kobalamín) - vplýva na vývoj červených krviniek, znižuje únavu, zúčastňuje sa na tvorbe DNA

Každý vitamín z tejto skupiny má svoje opodstatnenie. Napriek tomu, že niektoré vlastnosti vitamínov sa zdajú podobné, každý vitamín plní aj jedinečné funkcie.

vitamin b zdravotne benefity

Ako sa prejavuje nedostatok vitamínu B?

Ak sa nájdete v nasledujúcich riadkoch, nemusí to ihneď byť vašou diagnózou. Na druhej strane však môžete zvýšením príjmu vitamínu B eliminovať tieto problémy. Ak mávate poruchy spánku, migrény, či nebodaj trpíte dlhodobou únavou - aj to môže byť dôsledok nedostatku vitamínu B.

vitamin b prejav nedostatkuExistuje mnoho riešení, ako tieto zdravotné komplikácie odstrániť. Netreba zabúdať, že každý zdravotný problém je potrebné konzultovať so svojím lekárom. Jedno z možných riešení však môže byť aj zmena stravovacích návykov tak, aby ste sa zamerali na príjem vitamínu B. Ak vám to možnosti inak nedovoľujú, môžete siahnuť po tabletovej forme, ktorú zakúpite ako voľnopredajný sortiment v každej dobrej lekárni.


Pre koho je vhodné užívanie vitamínu B?

Dostatok tejto skupiny vitamínov je potrebný pre každého z nás. Napriek tomu by mali zvýšiť pozornosť športovci alebo nastávajúce mamičky. Ako sme spomínali pri jednotlivých vitamínoch, vplývajú na prenos kyslíka v tele, čo má vplyv na športovú výkonnosť. Mamičky si môžu zmierniť tehotenské komplikácie, akým je napríklad zvracanie. Tento vitamín tiež vplýva na správny rast a vývoj plodu.

Trpíte únavou? Potom oceníte účinky vitamínu B12. Ten vám môže pomôcť ju nielen odstrániť, ale tiež zlepšiť celkovú vitalitu. Jeho nedostatkom trpia najmä staršie osoby a vegetariáni/vegáni, ktorých strava neobsahuje dostatočné množstvo potravín živočíšneho pôvodu.


Doprajte si dostatok vitamínov

Keďže vitamíny skupiny B si naše telo prirodzene nevytvára, zamerajte sa na ich príjem v stravovaní. Najväčšie zásoby nájdete v pečienke, rybách, bežných druhoch mäsa, strukovinách, orechoch, vajciach, mliečnych výrobkoch, či zemiakoch. Inou alternatívou je užívanie jednotlivých vitamínov, prípadne celého B-komplexu vo forme tabliet. Množstvo dávkovania však vždy konzultujte so svojím lekárom.

vitamin b potraviny

Vitamíny sú nevyhnutnou súčasťou zdravého ľudského tela. Medzi ne patrí aj skupina vitamínov B, ktorá dotvára celok toho, čo naše telo potrebuje. Preto nezabúdajte na ich pravidelný príjem a konzumáciu. Dokážete tak predísť viacerým zdravotným komplikáciám.

ZDIEĽAJTE NÁS