mrozeČasto počujeme, že otužovanie v studenej a ľadovej vode zocelí telo aj dušu. Milan Kubatka z Krasňanských mrožov nám potvrdil, že je to naozaj tak.

Začať S otužovaním treba začať z ozajstného presvedčenia. Určite neodporúčame začať s otužovaním len tak, chaoticky, bez systému. Podľa slov Milana Kubatku tým môžete sraviť viac škody ako osohu. Ak to chcete robiť skutočne, musíš si to najprv usporiadať v hlave, byť o tom presvedčený že to chcete vyskúšať a veríte si. Potom treba zvážiť a prehodnotiť svoj zdravotný stav. Ak to neviem sám zhodnotiť, prípadne trpíte nejakým závažnejším ochorením / problém s tlakom , srdcom, ... /, treba sa poradiť s ošetrujúcim lekárom. To je základ.
Na začiatku prevláda strach, je to prirodzené. Ten strach musíte prekonať. Ideálne je, ak vás má kto viesť a dáva vám cenné rady a inštrukcie. Nie každý rovnako reaguje na vonkajšie podnety, ale vždy dobrá rada aspoň ukáže smer ktorým sa treba vydať.

Kedy začať s otužovaním?

Ideálne je začať na jar. Samotnému vstupu do vody vo vonkajšom prostredí by mal predchádzať tréning a otužovanie doma v sprche. Potom pokračovať vonku v plávaní v „otvorenej vode“ jazera aj po skončení letnej sezóny a presunúť sa plynulo do jesene a pokračovať v otužovaní vonku aj v neskorú jeseň krátkymi vstupmi do studenej vonkajšej vody.
V jeseni teplota vody klesá na desať až osem stupňov. Ideálny čas predlžovať intervaly na pobyt vo vode. Na prvé razy to ozaj netreba preháňať. Niekedy je menej viac. Stačí ak tam vydržíte tri až päť minút. Zvyšovanie odolnosti nie je ľahké ani jednoduché asi pre nikoho. Neodporúča sa začínať keď je teplota pod jeden stupeň a určite nie bez sprievodu. Tí, čo sa otužujú pravidelne si to užijú aj keď už je vonku mráz mínus desať, pätnásť. Vtedy sa už bojuje o život a to je tá skúška už pre skúsenejších.


Čo vám otužovanie prinesie?

  • Posilnenie imunity, zvýšenie obranyschopnosti organizmu,
  • pozitívny vplyv na psychiku,
  • zníženie pocitu aj vplyvu stresu,
  • zvýšenie sebavedomia, spoznanie svojho tela,
  • pocit zdravia, sily, odolnosti,
  • zlepšenie telesnej zdatnosti, fyzickej kondície ,
  • zvýšenie odolnosti voči chladu a nepriaznivému počasiu
  • pozitívny prínos pre cievy, zvýšenie ich pružnosti, vďaka opakovanému striedaním chladu a tepla vzniká „masáž“ tela a ciev,
  • zlepšenie činnosti termoregulačného systému,
  • priaznivé pôsobenie na zápalové a degeneratívne ochorenie kĺbov, šliach a na reumatické problémy

    Nezabúdajte však, že pri otužovaní treba počúvať najmä vlastné telo.