ID 100320515 dieta pije voduPrichádza leto a s ním spojené obdobie vysokých teplôt. Horúčavy dokážu veľmi vyčerpať organizmus. Ale čo robiť počas horúčav? Ako sa správne správať? Zvýšenú pozornosť treba venovať malým deťom a starým ľuďom.

U starých ľudí sa s vekom vytráca prirodzený pocit smädu, preto treba starším ľuďom priebežne ponúkať tekutiny, aj keď nepociťujú smäd.

Tu máme niekoľko základných zásad, ktoré by sme mali dodržiavať počas týchto horúcich dní.


1. priebežne dopĺňať tekutiny

Pocit smädu je varovným signálom, ž v tele chýba voda, preto je veľmi dôležité dopĺňať tekutiny priebežne, ešte pred tým, ako pocítime smäd. Je potrebné dodržiavať pitný režim, vypiť aspoň 2 litre tekutín. Najvhodnejšia je čistá a pramenitá voda. Dobre však poslúžia aj nesladené bylinkové čaje, alebo vodou riedené ovocné šťavy. Sladené nápoje nie sú vhodné, taktiež ani nápoje s vysokým obsahom kofeínu a mali by sme sa tiež vyhýbať príliš chladeným nápojom. Najvhodnejšie je piť tekutiny v menších dávkach a častejšie. Nedostatok tekutín znižuje výkonnosť, nastupuje pocit únavy, bolesti hlavy a pod.

2. obliekať si tenké vrstvy oblečenia
Počas horúčav by sme si mali obliekať len jednovrstvové ľahké a vzdušné oblečenie, ktoré by malo byť vyrobené z prírodných materiálov, aby lepšie odvádzalo pot z tela a zbytočne ho nezadržiavalo. Oblečenie by malo byť vo svetlých farbách, aby zbytočne nepriťahovalo slnečné lúče a tým neprispievalo k prehrievaniu organizmu. Taktiež si treba chrániť aj hlavu ľahkou pokrývkou.

3. nezdržiavať sa na priamom slnku
Počas najteplejších hodín, t.j. v čase od 11. do 15. hodiny, je najvhodnejšie zdržiavať sa vo vnútri budov alebo v tieni, aby nedochádzalo k prehriatiu organizmu. Taktiež je vhodné miestnosť zatieniť, okná na slnečnej strane žalúziami, aby sa zabránilo prieniku slnečných lúčov do budovy a tým sa zabráni prehrievaniu vzduchu v miestnosti.

4. ochladzovať organizmus
Počas letných horúčav sa odporúča nielen pobyt vo vnutri budov a v tieni, ale tiež aj ochladzovanie organizmu letnými, nie ľadovými tekutinami, osvieženie sa pomocou mokrého uteráka a tiež studenej sprchy. Na ochladenie organizmu pred spaním je vhodné dať pyžamo, vankúš, príp. prikrývku na niekoľko minút do chladničky, či mraziaku.

A nakoniec treba myslieť aj na správnu ochranu pokožky. Pokožku si treba počas horúčav chrániť krémami s vyšším UV faktorom.

Pripravilo:
Oddelenie hygieny a podpory zdravia/Referát výchovy ku zdraviu
Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci

Zdroj foto: Image courtesy of radnatt at FreeDigitalPhotos.net