skvelý spánokSpánok je pre mnohých obľúbenou víkendovou aktivitou, iní ho zas vnímajú len ako nutnosť. Sú dokonca aj takí, ktorí sú presvedčení o tom, že sú na tejto činnosti závislí. A ako ste na tom vy?

Niečo má však každý na svete rovnako: bez spánku by nedokázal žiť. Z biologického hľadiska ide o odpočinok tela a mysle, počas ktorého sú vôľa a vedomie nečinné a telesné funkcie čiastočne pozastavené. Táto definícia však nevystihuje to, ako by sa malo spať „zdravo“ a čo znamená kvalitný spánok.

Prinášame vám 4 tipy, ktoré vám aspoň do určitej miery priblížia odpoveď.

Nepodceňujte dĺžku spánku

rsz 3059924

Tvrdenie, že čím viac spíme, tým lepšie, nie je pravdivé. Je to ale taký istý omyl, ako to, že dlhý spánok je premárnený čas. O ideálnej dĺžke spánku sa medzi odborníkmi stále vedú vášnivé diskusie, vo všeobecnosti však prevláda názor, že by dospelý človek nemal spať menej ako 7 hodín. Podľa Národnej zdravotnej služby Spojeného kráľovstva by po správnosti toto číslo mal určovať každý sám, na základe pozorovania vlastných potrieb. Ak cez deň často myslíte na spánok a tešíte sa na oddych, znamená to, že by ste mali predlžiť čas svojho nočného odpočinku.

 

Kvalitný spánok začína kvalitným bdením

V súčasnosti nespavosť nie je zriedkavým problémom. Na internete alebo časopisoch vychádza stále viac článkov o tom, čo všetko dokáže pomôcť, keď sa v noci bezsenne prehadzujete v posteli z jednej strany na druhú. Určite ste už počuli o akútnom riešení v podobe horúceho mlieka s medom alebo jogových asánach upokojujúcich telo aj myseľ. Najosvedčenejšia metóda je však tá, ak sa už od rána budete snažiť tráviť čas tak, aby ste večer nemali ťažkosti so zaspávaním.
Je veľmi dôležité, aby ste nevynechali pohyb, ak to počasie umožňuje, tak zvoľte športové aktivity v prírode, na čerstvom vzduchu. Keď sa už blíži čas odpočinku, skúste sa vyhýbať aktivitám, ktoré vás rozrušujú (napríklad neotvárajte pracovné emaily) a, samozrejme, ťažkým jedlám a sladeným nápojom. Ukončite svoj deň vedome, napr. príjemnou konverzáciou, teplým kúpeľom, relaxačnou hudbou alebo čítaním.

 

Kvalitný matrac

rsz 20072

posteli trávite 6-8 hodín denne, to je vlastne tretina vášho dňa. Preto je kľúčové, aká je. Ešte podstatnejším faktorom je však to, aký matrac si do nej kúpite. Vedeli ste, že vaša váha ovplyvňuje to, aká tuhosť bude vášmu telu najviac vyhovovať? Čim ste ľahším, tým mäkší by mal byť. Pokiaľ najradšej máte spánkovú polohu na boku, nemal by byť veľmi tvrdý aj napriek vašej väčšej hmotnosti, aby sa dokázal prispôsobiť vašim bokom a ramenu. Dĺžka matracu je tiež dôležitá, ideálna je, ak vašu výšku presiahne o 20 cm. Pravdou však je, že štandardný je matrac 140x200 cm (alebo do manželských postelí sa zvyčajne hodí matrac 180x200 cm). Ak ste si práve uvedomili to, že už dlhé roky spávate v posteli, ktorej parametre nevyhovujú stavbe vášho tela, oplatí sa porozmýšľať o výmene. Lacné matrace (ale kvalitné) dnes už naozaj nie sú nedostupným tovarom.

Skúste nechcieť zaspať

rsz 1rsz 9566

Čím úpornejšie chcete zaspať, tým menej sa vám v tom bude dariť. Spomeňte si na to, keď ste do práce išli mimoriadne nevyspatí, celý deň ste sa tešili na svoju posteľ, ale napriek tomuto všetkému ste večer nemohli zaspať. Ak ste už niečo podobné zažili, určite viete aj to, že zaspať nasilu je vtedy veľmi ťažké. Aj keď celý čakáte len na večerný odpočinok, skúste sa naň pozerať skôr ako zdroj niečoho príjemného, a nie ako na povinnosť.

Reklamný článok

 

ZDIEĽAJTE NÁS