chodenie na bosoNedávno to bolo úplne bežné, do dnes nemysliteľné, teraz znovu takmer normálne. Čím ďalej viac ľudí chodí alebo dokonca aj behá naboso – a väčšina z nich si to navyše hlasno pochvaľuje.

Bežná populácia nechápavo krúti hlavou, lekári a fyzioterapeuti nevedome vytvorili dva nezmieriteľné tábory. Ako to s tým bosým chodením vlastne je?

Chôdza naboso podľa jej zástancov znižuje stres, pôsobí protizápalovo, a pomáha pri ťažkostiach so spánkom. Navyše prirodzene precvičuje chodidlo, zlepšuje jeho citlivosť a má dokonca pozitívny vplyv na senzomotoriku a koordináciu.

Všimnite si, že väčšina malých detí chodí najradšej bosá – a ako náhle im obujete topánočky, hneď plačú a chcú ich zložiť. Inštinkt totiž hovorí, že topánky sú niečo neprirodzené,“ tvrdí napríklad fyzioterapeutka Send Lagatorová z Inštitútu športového lekárstva. Na jej slovách bezpochyby niečo bude.

Na druhej strane niektorí jej kolegovia majú názor presne opačný. „Často sa nám stáva, že už u trojročných detí diagnostikujeme ploché nohy. V tú chvíľu dieťa musí obuť topánky s tvarovanou stielkou a oporou okolo členkov, aby sa nožná klenba správne vyvinula. V opačnom prípade by dieťaťu hrozili celoživotné problémy,“ hovorí ortopéd Jiří Jičínský.

A tak trošku naráža na to, čo je zrejme hlavnou témou debaty: zdravie. Ak máte poškodenú alebo skrútenú nožnú klenbu, prípadne akékoľvek iné problémy s chodidlom, pre vás môže byť chôdza naboso bolestivá a dokonca až nebezpečná. To si radšej kúpte kvalitné a pevné topánky – a nič neriskujte.

Ak ste naopak úplne zdraví a vaše nohy sú v poriadku, potom vám chôdza naboso zrejme prospeje. Iste nie je vhodné vyraziť bosý na spoločenský ples alebo pracovný pohovor (tam by si páni mali vziať poltopánky a dámy lodičky), ale prechádzka na boso okolo jazera alebo cez malebnú lúku je doslova balzamom na telo i dušu.

Niektorí skúsení „bosonožci“ zvládnu chodiť bez topánok napríklad aj v lese, ale vy to hneď skraja neskúšajte – pokožka si musí najprv zvyknúť. Svoj prechod na nový životný štýl berte postupne a začínajte iba zľahka. Treba s pomocou tzv. barefoot.

A hlavne sa aj pri bosom chodení držte zlatého pravidla: Všetko s mierou!