karpalny tunel liecbaBolesť v ruke alebo oblasti lakťa sa vyskytuje v dôsledku opakovaného a jednostranného pohybu. Ako sa dá vyhnúť tzv. tenisovému lakťu alebo bolesti karpálneho tunela?

Oba javy sú zapríčinené zápalmi svalov a šliach a zvyčajne ich majú tí, ktorí v práci vykonávajú jednostranný a opakovaný pohyb. Úponové ťažkosti sa môžu objaviť pri každom kĺbe a rovnako aj pri päte.

karpalny tunelBolesti majú svoj pôvod obyčajne pri zaťažovaní, nesprávnom držaní myši keď pracujeme s počítačom, prípadne ak opakujeme pohyb pri niektorej manuálnej práci. Horné končatiny sa tak preťažujú a so zápalmi neraz bojujeme aj dlhšiu dobu.

Navyše sa preťažením vytvárajú problémy pri prekrvení a látkovej výmene na úponoch, ktoré sú medzi kosťami, svalmi a šľachami.

Problémy sa prejavujú napr. aj tŕpnutím alebo mravčením prstov. Častokrát nemôžu ľudia kvôli týmto problémom ani zaťať päsť, prípadne strácajú ich svaly na sile. Bolesti sa navyše môžu rozšíriť do ramien či do šije.


Karpálny tunel

hillvital karpalny tunel anatomia infografika salikort

Karpálny syndróm alebo syndróm karpálneho tunela sa spája zväčša s preťažením ruky, ku ktorému dôjde pri práci s myšou alebo klávesnicou. Prsty vtedy vykonávajú rovnakú činnosť čo zapríčiňuje únavu rúk, zápästí a potom opuch šliach, väzov a mäkkých tkanív.

Karpálny tunel tvoria kosti a väzy v zápästí, prechádza nez neho nerv. Keď väzivo vytvára príliš veľký tlak na tunel, dochádza k bolesti. Tá doprevádza aj obmedzenie pohybu – vtedy napr. nemusí byť možné ani spojiť malíček s palcom.


Tenisový lakeť

O tenisovom lakti hovoríme keď sa bolesť objaví na vonkajšej strane lakťa keď vykonávame rôzne svalové úpony. Toto ochorenie môže potrápiť tých, ktorí si ruky preťažia pri domácich prácach, napr. pri umývaní okien alebo inými stereotypnými pohybmi napr. pri šoférovaní alebo hre na hudobný nástroj. Bolesť hrozí najmä športovcom, ktorí hrajú golf alebo tenis.


Od nenápadného začiatku po pálčivú bolesť

Ťažkosti sa zväčša vyvíjajú postupne – človek môže spočiatku cítiť len mierne bolesti, prejav problémov už potom býva veľmi bolestivý. Aj preto je dôležité tieto bolesti neignorovať a pri výskyte neváhať s odbornou pomocou.


Ako prebieha liečba

Základom prevencie pred tenisovým lakťom je šetriť ruky pri denných činnostiach. Zároveň je potrebné pri používaní ruky striedať a nezaťažovať ich opakovaným pohybom. Práve namáhavý opakovaný pohyb spôsobuje preťaženie a tenisový lakeť.

Pri zmiernení tenisového lakťa sa často využíva fyzikálna terapia. Teda elektroliečba, laser, magnetoterapia, kryoterapia a bioptronová lampa. Ako podporu možno použiť protizápalové prípravky na prírodnej báze. V prípade, že bolesti tenisového lakťa ustúpia, treba svaly a šľachy predlaktia roztiahnuť a opatrne posilňovať.

  • Ako krátkodobá pomoc môže poslúžiť ľadový obklad. Dôležitou je však liečba. Lekári môžu predpísať masť a naordinovať niektorý druh rehabilitačnej procedúry. Svoju úlohu zohráva aj cvičenie, ktoré by vám mal ukázať fyzioterapeut alebo rehabilitačný pracovník. V ťažkých prípadoch sa odporúča operácia.

Pri zápale šliach vo vašom tele, nezabúdajte na podstatný pitný režim! Ak telo nemá dostatok vody behom výkonu, odstavuje ako prvé od prívodu tekutín práve šľachy a úpony, ktoré začnú vysychať. Pitný režim sa stará o elasticitu a pružnosť šliach, preto naň nezabúdajte.

Prevencia je základ

Akýkoľvek problém s pohybovým aparátom sa ťažko lieči a hrozí, že sa stav bude zhoršovať až kým nepôjde už o chronickú diagnózu. Ako ideálny spôsob prevencie sa uvádza pravidelné cvičenie a masáže, čím sa posilní pohybový aparát. Dôležité sú aj pravidelné prestávky a precvičovanie končatín.

autor: redakcia
foto: pixabay.com

ZDIEĽAJTE NÁS