spanok1Asi každý si už zažil ten nepríjemný pocit, keď leží v posteli a nie a nie zaspať. Čím je to ale spôsobené? Myslíte si, že je to tým stresom naokolo? Alebo mobilnými telefónmi v blízkosti postelí?

 

Áno, je viacero faktorov, vďaka ktorým sa nám môže lepšie, ale aj horšie zaspávať. Vedeli ste však, že aj samotná teplota okolia a nášho tela hrá rozhodujúcu úlohu v tom, ako sa nám bude zaspávať a následne aj spať?


Kolísanie teploty počas dňa a počas spánku

Počas dňa nám naša telesná teplota samozrejme kolíše. Najvyšší bod dosiahne v neskorých popoludňajších hodinách. Následne, ako sa telo začne pripravovať na spánok, začne chladnúť. Určite sa vám už stalo, že ste navečer boli unavení a začala vám byť zima.

Práve toto ochladenie signalizuje náš mozog, pričom sa snaží pripraviť telo na spánok. Začne produkovať melatonín, čo je hormón zodpovedný za správnu reguláciu spánku. Kedy sa to zvyčajne deje? Pokles telesnej teploty začína zväčša po západe slnka, nakoľko telo je prirodzene nastavané na to, že ako zájde slnko, treba sa poriadne vyspať.

spanok deti

Ako si uľahčiť zaspávanie

Pre uľahčenie prirodzeného zaspávania a následného ničím nerušeného zdravého spánku je dôležité udržiavať konzistentnú teplotu v miestnosti. Tým, že táto teplota nebude kolísať, telo sa jej nebude musieť následne prispôsobovať a vy tak budete nerušene odpočívať. Existuje mnoho štúdií, ktoré sa zaoberajú práve vplyvom teploty na spánok.

Najlepšia teplota na spánok

Mnohí z vás už vedia, že to bude menej ako bežná teplota v miestnosti. Nie nadarmo si ľudia pred spaním poriadne vyvetrajú. Najlepšia teplota na spánok je totiž približne 15 až 19 stupňov Celzia.

 

Samozrejme, nie každému táto teplota vyhovuje. Napríklad u detí a starších ľudí je táto teplota o čosi vyššia, približne 18 až 21 stupňov Celzia. Takisto u chorých ľudí sa táto teplota líši. Musia byť totiž v teple. No takisto je dobré v miestnosti vyvetrať, a to nielen preto, aby sa chorému lepšie zaspávalo.

Pozitíva správnej teploty počas spánku

Správna teplota pri zaspávaní a následnom spánku je dôležitá v mnohých ohľadoch. Ak máte správnu teplotu v miestnosti, kde spíte, pomáha to telu udržať si konzistentnú teplotu, čím bráni nočnému poteniu.

Určite sa aj vám už stalo, že ste sa v noci zobudili na to, že ste celí spotení. S tým súvisí následná nespavosť. Takisto aj naopak. Ak je v miestnosti príliš zima, naše telo nás musí prirodzene zahriať, čím spotrebuje množstvo energie, na čo sa tiež môžeme budiť.

Ak budete spať pri správnej teplote, nielenže vám to môže pomôcť rýchlejšie zaspať, takisto budete mať pokojnejší spánok, nebudete sa tak často budiť a zlepšíte si aj váš metabolizmus.

Chladnejšie teploty takisto skvalitňujú hlboký spánok, čo je dôležité pre správne fungovanie nášho tela. V hlbokom spánku sa totiž naše telo obnovuje, čo je veľmi dôležité najmä u športovcov. A ak budete dlhšie v hlbokom spánku, môžete mať vďaka tomu možno kratší, ale zato kvalitnejší spánok.

zdravy spanok 

Ako určiť správnu teplotu v miestnosti

V prvom rade si treba zistiť, ktorá teplota vám najviac vyhovuje. Pri ktorej sa vám spí najlepšie. Skúste si pred spaním skontrolovať teplomer a nastaviť si teplotu v miestnosti tak, aby bola v odporúčanom rozmedzí.

Ak sa aj náhodou v noci zobudíte, zistite, či sa vám teplota v izbe zásadne zmenila. Samozrejme, nielen teplota v izbe môže mať na váš spánok zásadný vplyv. Napríklad aj samotný matrac vás môže prehrievať. Matrace z pamäťovej peny zvyknú zachytávať teplo, takže vám po čase môže byť horúco, aj keď sa teplota v miestnosti nezmenila.


Tipy na udržanie správnej teploty v miestnosti

Ak už viete, aké teplotné rozmedzie vám vyhovuje, skúste týchto pár tipov, ako si túto teplotu udržať. Začnite oknami. Ak ich budete mať po celú dobu spánku zatvorené, vyhnete sa kolísaniu teploty. V noci sa predsa aj teplota vonku mení, čo si viete pekne odsledovať na vonkajšom teplomeri.

Takisto, ak máte závesy alebo žalúzie, je lepšie, ak ich budete mať počas spánku zastreté. Zabránia tak rannému slnečnému žiareniu, ktoré do vašej spálne vpustí zas o čosi viac tepla, ako je treba.

Najdôležitejšie faktory na udržanie tej správnej teploty sú chlad a tma. Ako to máte vy? Držíte sa niektorých z týchto rád alebo máte vlastné tipy na dobrý spánok?