Aj keď sa často obraciame so svojimi zdravotnými problémami na rôzne internetové fóra, lekárske plášte sa ešte stále u väčšiny ľudí tešia veľkej dôvere a rešpektu. Podľa prieskumu z roku 2008 až 43% Slovákov považuje doktorov za informovaných poradcov, ktorým dôveruje a rešpektuje ich názory.
Pacienti sa na lekára obracajú často vo veľmi citlivom rozpoložení, preto je dôvera medzi pacientom a jeho doktorom v lekárskom prostredí nenahraditeľná.
Základné stavebné kamene dôvery
Odbornosť a skúsenosti
Ak nás začne trápiť nejaký zdravotný problém, radšej najskôr rýchlo skočíme na internet, ako čakať dlhé hodiny v čakárni. Do ordinácie potom prichádzame vyzbrojení množstvom lekárskych múdrostí. Je pravda, že doktorom sa tiež lepšie komunikuje s pacientom, ktorý má aspoň aké-také znalosti o problematike a rýchlejšie chápe všetky dôsledky, no varujú pred pochybnými metódami samoliečby, ktoré sa rýchlosťou blesku šíria po internete a zaručujú zázračné uzdravenie. Odborné vyšetrenie a individuálny prístup k pacientovi a jeho problémom sú jedinou skutočnou zárukou rýchleho uzdravenia.
Na druhej strane, pacienti sa tiež nezveria do rúk len tak hocijakému lekárovi. Pri špecifických problémoch vyhľadávame skôr lekárov so skúsenosťami a známych špecialistov ako začínajúcich medikov. Skúsenosti a prax v nás vyvolávajú istotu dobre odvedenej práce a rýchleho uzdravenia.
Príjemné vystupovanie a empatia
Neskrývané arogantné vystupovanie ako skákanie do reči či pohŕdanie, nie je akceptovateľné vo väčšine profesii. Pacient má pocit, že doktora nezaujíma, je vystrašený, nahnevaný a prechádza do obrannej pozície, čo môže vyústiť až do otvoreného konfliktu. Preto sa radšej obraciame na lekárov, ktorí sú pripravení nás bez predsudkov vypočuť a jednať s nami ako s rovnocennými partnermi.
Proti takémuto správaniu sa snaží bojovať aj Lekárske odborové združenie pomocou Etického kódexu lekára či školeniami, ktoré organizuje Univerzitná nemocnica v Bratislave.
No aj samotní pacienti majú možnosť vyjadriť sa. Dnes už na internete existuje množstvo stránok, kde pacienti hodnotia recenziou alebo hviezdičkami prístup lekára k pacientovi alebo môžu rovno podať písomnú žiadosť o prešetrenie na príslušnú pobočku Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Celkový vzhľad
Hovorí sa, že šaty robia človeka. V prípade lekárov sa toto príslovie ukazuje byť viac ako pravdivé. Podľa viacerých výskumov biely plášť, či v prípade sestričiek zdravotnícke šaty, evokujú v pacientoch pocit dôveryhodnosti a kompetentnosti.
Tradícia nosenia jednotného zdravotníckeho oblečenia, predovšetkým bielych plášťov je vo svete rozdielna. V Amerike má biely plášť dlhú tradíciu a spoločne so stetoskopom je považovaný za jeden zo symbolov lekárskeho povolania. Vo veľkej Británii však narazíte na lekárov oblečených v bežnej kombinácii „tričko a rifle". V snahe znížiť riziko šírenia nákaz v rámci nemocnice je v Anglicku nosenie kravaty a dlhých rukávov, vrátane klasických bielych plášťov, zakázané.
Na Slovensku je však stále dodržiavaná tradícia jednotných rovnošiat, ktoré sú dokonca pre jednoduchšiu orientáciu pacienta odlíšené farebnými límcami podľa oddelenia.