slider1Aj keď sa často obraciame so svojimi zdravotnými problémami na rôzne internetové fóra, lekárske plášte sa ešte stále u väčšiny ľudí tešia veľkej dôvere a rešpektu. Podľa prieskumu z roku 2008 až 43% Slovákov považuje doktorov za informovaných poradcov, ktorým dôveruje a rešpektuje ich názory.

Pacienti sa na lekára obracajú často vo veľmi citlivom rozpoložení, preto je dôvera medzi pacientom a jeho doktorom v lekárskom prostredí nenahraditeľná.

Základné stavebné kamene dôvery

Odbornosť a skúsenosti
Ak nás začne trápiť nejaký zdravotný problém, radšej najskôr rýchlo skočíme na internet, ako čakať dlhé hodiny v čakárni. Do ordinácie potom prichádzame vyzbrojení množstvom lekárskych múdrostí. Je pravda, že doktorom sa tiež lepšie komunikuje s pacientom, ktorý má aspoň aké-také znalosti o problematike a rýchlejšie chápe všetky dôsledky, no varujú pred pochybnými metódami samoliečby, ktoré sa rýchlosťou blesku šíria po internete a zaručujú zázračné uzdravenie. Odborné vyšetrenie a individuálny prístup k pacientovi a jeho problémom sú jedinou skutočnou zárukou rýchleho uzdravenia.

Na druhej strane, pacienti sa tiež nezveria do rúk len tak hocijakému lekárovi. Pri špecifických problémoch vyhľadávame skôr lekárov so skúsenosťami a známych špecialistov ako začínajúcich medikov. Skúsenosti a prax v nás vyvolávajú istotu dobre odvedenej práce a rýchleho uzdravenia.

Príjemné vystupovanie a empatia

Neskrývané arogantné vystupovanie ako skákanie do reči či pohŕdanie, nie je akceptovateľné vo väčšine profesii. Pacient má pocit, že doktora nezaujíma, je vystrašený, nahnevaný a prechádza do obrannej pozície, čo môže vyústiť až do otvoreného konfliktu. Preto sa radšej obraciame na lekárov, ktorí sú pripravení nás bez predsudkov vypočuť a jednať s nami ako s rovnocennými partnermi.

Proti takémuto správaniu sa snaží bojovať aj Lekárske odborové združenie pomocou Etického kódexu lekára či školeniami, ktoré organizuje Univerzitná nemocnica v Bratislave.
No aj samotní pacienti majú možnosť vyjadriť sa. Dnes už na internete existuje množstvo stránok, kde pacienti hodnotia recenziou alebo hviezdičkami prístup lekára k pacientovi alebo môžu rovno podať písomnú žiadosť o prešetrenie na príslušnú pobočku Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Celkový vzhľad

Hovorí sa, že šaty robia človeka. V prípade lekárov sa toto príslovie ukazuje byť viac ako pravdivé. Podľa viacerých výskumov biely plášť, či v prípade sestričiek zdravotnícke šaty, evokujú v pacientoch pocit dôveryhodnosti a kompetentnosti.

Tradícia nosenia jednotného zdravotníckeho oblečenia, predovšetkým bielych plášťov je vo svete rozdielna. V Amerike má biely plášť dlhú tradíciu a spoločne so stetoskopom je považovaný za jeden zo symbolov lekárskeho povolania. Vo veľkej Británii však narazíte na lekárov oblečených v bežnej kombinácii „tričko a rifle". V snahe znížiť riziko šírenia nákaz v rámci nemocnice je v Anglicku nosenie kravaty a dlhých rukávov, vrátane klasických bielych plášťov, zakázané.

Na Slovensku je však stále dodržiavaná tradícia jednotných rovnošiat, ktoré sú dokonca pre jednoduchšiu orientáciu pacienta odlíšené farebnými límcami podľa oddelenia.

ZDIEĽAJTE NÁS

Odporúčame