zelenina pre_zdravieVäčšina žien, ale aj mužov vyskúšala niektorú zo "super" diét, alebo odporúčaní svojho známeho či známej, ako rýchlo schudnúť. Mnohokrát aj tá najlepšia rada, môže spôsobiť viac škody ako úžitku.

 

Čo by ste mali vedieť

Ideálna postava vďaka diéte? To je iba zbožné prianie mnohých. Krátkodobé diéty alebo ešte nezmyselnejšie hladovky, nemajú žiaden pozitívny efekt na trvalú zmenu postavy. Tak, či tak sa po určitej dobe všetci vrátia k zabehnutým stravovacím návykom a zlozvykom.

Telo nejakú dobu strádalo, tak je nastavené na režim šetrenia. Tak šetrí - ukladá. Zvyčajne takéto diétky končia s pár kilami navyše. Tento po dietový stav má aj celkom pekný názov „jojo efekt", tzn. čo zišlo z tela dole, to sa za krátku dobu vráti a ešte aj neželaným bonusom, tým je prírastok na hmotnosti.

 

Ak ste sa rozhodli schudnúť, tak sa to nebude zo dňa na deň, ale asi ani za mesiac.

Zmena jedálneho lístka a celkovo životného štýlu, by mala byť celoživotná a nie krátkodobá záležitosť.


Ako udržať motor metabolizmu vo vysokých obrátkach?


Začínajte každý deň s pohárom neperlivej neochutenej minerálky, alebo s pohárom čistej vlažnej vody s vytlačenou polovicou citrónu. Ak si do pohára pridáte ešte lyžičku pomletých ľanových semienok aj črevný systém, bude musieť zabrať. Takéto ranné prebudenie je veľké plus pre vaše zdravie a telo.

pohar cistej_vody

 

Samozrejme pokračujete raňajkami, nevynechávajte ich. Ich absenciou nesmerujete k štíhlej línii, ale máte nasmerované k nadváhe a obezite. Metabolizmus sa potrebuje počas rána naštartovať stravou a tekutinami, aby mohol pracovať, teda spaľovať a nie ukladať.

Počas doobedia by sa malo skonzumovať cca 60 % z celkového denného príjmu energie.

 

Treba jesť v pravidelných intervaloch a nevynechávať žiadne jedlo. Odporúča sa konzumovať menšie porcie a to denne 5 - 6 krát denne po 3 až 4 hodinách.

 

Večer môžete pokojne zabudnúť na legendárne zaužívanú 18-stú hodinu, že po nej nesmiete nič dať do úst. Pokojne si môžete pripraviť večeru aj po spomínanej hodine, ale všetko s mierou a rozumom. Každý prebytok si telo naozaj ukladá, ale pre zmenu úplné vynechanie jedla spôsobí spomalenie metabolizmu a prepnutie do tzv. šetriaceho režimu.

Ľahká večera zložená z bielkovín so zeleninou je úplne v poriadku. Ak sa má, dodržať hodina dokedy jesť, tak najneskôr 2 až 3 hodiny pred spánkom, to je ideálna doba kedy telo má dostať posledné jedlo.  

vyvazena strava

Telo je zásobované pravidelne, nemá dôvod šetriť, bude pracovať a spaľovať. 

 

Toto je ideálna a správna cesta, ako schudnúť a udržať si postavu natrvalo.

Nutrične vyvážený a pestrý jedálny lístok zahŕňa všetky živiny v pomere 55 - 60 % sacharidov, 30 % tukov a 10 - 15 % bielkovín.

 

Sacharidy (cukry) tvoria jednu z dôležitých zložiek potravy (45 – 55 % denného energetického príjmu). Denná dávka je okolo 300 až 420 g. 

Medzi sacharidy patria aj škroby a vláknina, nie len jednoduché cukry glukóza, fruktóza a klasický cukor. Telo potrebuje sacharidy pre správnu činnosť mozgu, obličiek, krvného obehu a tiež svalovej hmoty. 

 

Tuky majú oproti iným živinám dvojnásobnú kalorickú hodnotu a predstavujú dôležitú zložku potravy to je 25 až -30 % denného príjmu energie. Patria do vyváženej stravy, nesmiete ich vylúčiť úplne. Zdraviu prospešné sú rastlinné tuky a nenasýtené mastné kyseliny obsiahnuté v rybách, semenách, orechoch...

sport zostihlujeVäčšina ľudí konzumuje tuky vo väčšom množstve, ako je odporúčaná denná dávka a tým sa pomalými krokmi uberajú k obezite a s ňou následne aj k zdravotným a veľakrát aj k psychickým problémom.

 

Dôležité je jesť pravidelne a mať pestrú vyváženú stravu, v ktorej budú zastúpené všetky dôležité živiny. 

 

Nezabúdať ani na pitný režim (cca 2 litre tekutín), bez tekutín to jednoducho nepôjde.

 

Pohyb je pre vás ako nadávka?

 

Premôžte a pobite sa s lenivosťou, pohyb je veľmi potrebný. Nárast svalovej hmoty zrýchľuje metabolizmus a telo rýchlejšie spaľuje prijatú energiu a nie len to, tvaruje sa telo, zlepšuje sa kondícia a nadobúda sa stratená vitalita. Bez pohybu dochádza k chudnutiu oveľa pomalšie a nerovnomerne. Šport je najlepšie dopriať si niekoľkokrát do týždňa. Odborníci odporúčajú minimálne 3x týždenne po 45 minútach. Najúčinnejšie sú aeróbne cvičenia, pri ktorých sú zapojené viaceré svalové skupiny. Tieto kritéria spĺňa napríklad beh, rýchla chôdza, plávanie, aerobik...

Pri aeróbnej aktivite dochádza k spaľovaniu tukov až po 30 až 40 minútach cvičenia.


Nechovajte sa k sebe a svojmu telu macošsky, majte ho radi, zaslúži si to.

 

Martull