kurkuma korenieKurkuma sa vyrába z Kurkumovníka dlhého (Curcuma longa) a určite ho poznáte. Je základnou zložkou kari. Je zaujímavá chuťou, vôňou ale i výraznou farbou, ktorá vyniká medzi koreninami. Je krásne žltá až žltooranžová. Vďaka tomu niektorý toto korenie poznajú aj pod pomenovaním indický šafrán.


Po celé stáročia sa jej na Ďalekom východe pripisujú magické vlastnosti. Nemenej zaujímavé sú ale účinky kurkumy.

Súčasný moderný výskum účinkov kurkumínu sa zameriava na výrazné antioxidančné, protizápalové, protirakovinové a antimikrobiálne účinky, tiež na využitie v liečbe kardiovaskulárnych chorôb, žilovej trombózy či ochorení tráviaceho traktu.

Hlavná zložka, kurkumin, sa preto často používa aj vo výživových doplnkoch.
Posledné štúdie potvrdzujú pozitívny vplyv na organizmus. Preto nastáva otázka, ako  je najlepšie ju prijímať a samozrejme koľko.
Kurkumín dokáže zablokovať enzým podporujúci rast nádorov. Štúdie potvrdili, že táto látka môže pomôcť predchádzať alebo dokonca i liečiť niektoré druhy rakoviny.
Kurkuma pôsobí proti voľným radikálom. Lekári o nej často hovoria ako o vhodnom prostriedku, ktorý posilňuje funkciu vnútorných orgánov, čistí krv. Taktiež chráni pokožku pred negatívnymi vonkajšími vplyvmi, ktoré majú za následok predčasné starnutie a oslabenie buniek.

 

Kurkuma napomáha:

  •  Pri poruchách tráviacej sústavy
  •  Zlepšuje činnosť pečene
  •  Posilňuje žalúdok
  •  Znižuje vysokú hladinu cholesterolu
  •  Podporuje vylučovanie žlče
  •  Pozitívne pôsobí pri zápaloch kĺbov
  •  Znižuje riziko výskytu nádorových ochorení
  •  Posilňuje imunitu 

Keďže kurkuma je nenahraditeľnou súčasťou koreniacej zmesi kari, môžeme ju hojne využívať v kuchyni. Na ochutenie ryže, omáčok, duseného a pečeného mäsa, ale aj strukovín preto varte zdravo s kurkumou. Jej príjem by mali obmedziť ľudia sa žlčovými kameňmi, žltačkou a tehotné ženy.

 

Zdroj foto: Image courtesy of artur84 at FreeDigitalPhotos.net

ZDIEĽAJTE NÁS

Odporúčame