polievkaTak ako k letu patria zeleninové šaláty, zimu si len ťažko vieme predstaviť bez polievok. V zimných mesiacoch, kedy teplota vonku klesá niekoľko stupňov pod nulou, potrebuje naše telo nutne zahriať.

A to nielen oblečením zvonku, ale predovšetkým zvnútra. Práve preto sú polievky dokonalým pokrmom chladných zimných dní. Nielenže rýchlo zohrejú, ale sú aj bohatým zdrojom tekutín či množstva výživných látok, ktoré v zime tak veľmi potrebujeme.

To, aké sú polievky zdravé a aké sú ich blahodarné účinky vedeli už naše babičky. Nie nadarmo sa vraví: „polievka je základ“. V minulosti nosievali ženám v šestonedelí silný slepačí vývar, aby opäť nabrali silu po pôrode. Dlho varené mäsové vývary sa podávali aj deťom pri rôznych ochoreniach. Tento zvyk dokonca pretrval dodnes. „Pri chrípke alebo nachladnutí totiž horúca polievka zahreje, uvoľní hlieny, dodá telu potrebné tekutiny, výživne látky a zároveň ho neunaví zdĺhavým trávením, ako je to pri ťažšom jedle,“ vysvetľuje Vladimír Mikuš, manažér vývoja receptúr spoločnosti Nestlé Slovensko. Polievka je v tomto smere jednoducho zázračná.

Zvlášť v zimných mesiacoch musíme chrániť náš organizmus pred prechladnutím. Uprednostňovať by sme preto mali jedlá, ktoré sú tepelné upravené. Surová strava, predovšetkým ovocie a zelenina, je síce na vitamíny a minerály bohatšia, avšak organizmus sa po ich skonzumovaní prirodzene schladí. Telo sa následné musí opäť ohrievať, čo je zbytočná záťaž na ľadviny. Práve polievka, vďaka svojmu zloženiu a teplote, je preto ideálnym spôsobom ako sa zahriať zvnútra. Prospešné sú obzvlášť polievky pripravované z potravín, ktoré prirodzene zahrievajú, ako napríklad tekvica, cibuľa, cesnak, petržlen, hovädzie mäso či rôzne druhy korenín, ako chilli alebo zázvor.

Okrem toho, že polievky zasýtia, ich veľkou výhodou je, že ich konzumáciou prijímame aj tekutiny. Tým pomáhame svojmu pitnému režimu, na ktorý počas chladných mesiacov častokrát zabúdame, keďže smäd pociťujeme v menšej miere. Okrem toho má však tekutina z polievky aj iné pozitíva – počas varenia sa do nej uvoľňujú vitamíny, minerály, ale aj zdraviu prospešné bioflavonoidy, ktoré majú silné antioxidačné vlastnosti. Vhodným variantom zimných polievok sú aj mixované zeleninové polievky, ktoré možno popíjať z hrnčeka počas celého dňa. Na to, aby sa však v polievkach zachovalo čo najviac výživných látok z varenej zeleniny poprípade mäsa a kostí, je ideálne variť polievku hoci dlhší čas avšak na slabšom ohni.

Slovenskou tradíciou sú husté strukovinové polievky, ktoré sa svojou konzistenciou často krát podobajú na prívarky, čím vedia nahradiť hlavné jedlo. „Tieto výdatné polievky si vo veľkom pripravovali naši predkovia, aby im dodali dostatok energie a sily. Ich receptúry odrážali ťažké pracovné tempo, ktoré museli v tej dobe zvládať,“ dodáva Vladimír Mikuš. Zeleninové polievky naopak majú ľahšie stráviteľnú podobu a vďaka obsahu vlákniny udržujú vhodné mikroprostredie v črevách. Takéto polievky sú preto vhodným pomocníkom pri redukčných diétach. Silné mäsové vývary zas dokážu postaviť na nohy. Tento typ polievok sa už v minulosti používal ako liek. Vďaka obsahu vápnika, fosforu, horčíka a sodíka posilnia nielen imunitu, ale rozprúdia krvný obeh a nabijú organizmus potrebnou silou.