vitamin-CVitamín C (kyselina L-askorbová) je nepostrádateľný pre život a udržanie si telesného a psychického zdravia. Pre telo nieje toxický. Zdravá strava každého človeka, by mala obsahovať dostatok potravín s vysokým obsahom vitamínu C. Tento vitamín je v tele človeka najčastejšie využívaný zo všetkých vitamínov vôbec.

V organizme človeka má nemálo dôležitých pozitívnych funkcií.

Všeobecne známy je jeho preventívny účinok proti nachladnutiu a chrípke.

Účinky vitamínu C, by mali doceniť najmä ľudia žijúci vo väčších a mestách so nečisteným ovzduším, fajčiari ako i alkoholici, starší ľudia a tiež ženy užívajúce antikoncepciu.

Vitamín C je citlivý na oxidáciu a teplo. Rozkladá sa nie len pri tepelnej úprave a varení, ale i inom bežnom spracovaní ovocia a zeleniny, ako je šúpanie, krájanie a iné. Varením dochádza k najväčšej strate vitamínu C, omnoho šetrnejšia je tepelná úprava nad parou. V ovocí a zelenine sa tento vitamín vyskytuje v najväčšom množstve.
Doporučená denná dávka vitamínu C je 75 mg u zdravého človeka.U nezdravého organizmu treba tieto dávky viackrát znásobiť, účinky niektorých liekov ničia tento vitamín.

 

zeleninka

Prírodný zdroj vitamínu C

Ľudský organizmus má tú nevýhodu na rozdiel od iných živočíchov, že si vitamín C nedokáže vyrobiť sám. Do organizmu sa dostáva len z prírodných zdrojov, ktoré tento vitamín obsahujú ako sú: šípka, limetka, citrón, pomaranč, grapefruit, zemiaky, cesnak, reďkovka, zeler, cibuľa, paradajky, papája, kel, kapusta, listová zelenina, mrkva, zelený hrášok, brokolica, čierna ríbezľa, maliny, čučoriedky, jahody, karfiol, špenát, chren, kiwi, brusnice, bazalka, kajenské korenie ... jeho najväčším zdrojom je najmä ovocie a zelenina.

Vplyv na zdravie človeka

Nedostatok vitamínu C (avitaminóza) sa prejavuje menšou pevnosťou cievnych stien vlásočníc a kapilár, krvácaním z nosa, zvýšenou kazivosťou zubov prípadne ich vypadávaním, narušením stavby kostí najmä v detskom veku, deformáciou kĺbov, zníženou odolnosťou proti infekciám, zvýšenou únavou a malátnosťou, depresiami, žalúdočnými problémami prípadne žalúdočnými vredmi, znížením počtu červených krviniek, časté prechladnutia, pomalé hojenie rán, citlivé sliznice, nadváha, poruchy spánku, katary a taktiež bronchiálna astma.

salat4Riziko predávkovania sa týmto vitamínom je veľmi nízke. Ak by nastala taká situácia, môže sa prejaviť podráždením žalúdka a zažívacieho traktu, spôsobiť hnačku, nafukovanie, alebo alergickou reakciou na pokožke. Pri dlhodobých zvýšených dávkach sa môžu tvoriť obličkové kamene.
Telo si nevytvára zásoby tohto vitamínu, prebytky sa vylučujú z tela prirodzenou cestou močom.
Vitamín C v tele podporuje vstrebávanie železa, stimuluje tvorbu bielych krviniek, vývoj kostí, zubov, chrupavky a podporuje ich zdravý rast. Je silný antioxidant, ochraňuje bunky v tele.

 

V potravinárskom priemysle sa využíva k obmedzeniu oxidácie potravín, zvyčajne na etikete sa dočítate obsahuje kyselinu askorbovú.

Priaznivo pôsobí

  • pri tvorbe kolagénu
  • vstrebávaní živín a stopových prvkov ako je vápnik, železo, aminokyseliny
  • neutralizuje rakovinotvorné látky
  • podporuje imunitný systém organizmu
  • napomáha regenerácií tkanív
  • priaznivo vplýva na liečenie chorôb
  • je dôležitý pri znižovaní hmotnosti tela
  • podporuje zásobovanie krvi železom
  • spomaľuje proces starnutia
  • je významným antioxidantom, zbavuje telo škodlivých toxických látok prirodzenými cestami   
  • znižuje hladinu krvného cholesterolu a pomáha s jeho premenou na žlčovú kyselinu
  • pomáha v odolnosti proti alergiám
  • preventívne pôsobí proti vírovým a bakteriálnym infekciám

Doporučuje sa

  • Pacienti s liečbou rakoviny, chemoterapiou a ožarovaním by nemali užívať vitamín C.
  • Ak ste nachladnutí prípadne pociťujete zvýšenú psychickú alebo fyzickú záťaž je vhodné krátkodobé užívanie až do 500 mg vitamínu C denne, či už v potravinách alebo formou potravinových doplnkov.

 Rebecca

 

Odporúčame