ako sa otuzovat mAk sa adept otužovania po zrelej úvahe rozhodol podstúpiť rehoľu otužovania v nasledujúcich riadkoch by som si dovolil poskytnúť niekoľko rad, ktoré som získal pri mojej činností otužilca.

Základom otužovania v príprave je aspoň 3 – 4 mesiace sa začať ráno sprchovať studenou vodou.

Abeceda sprchovania otužilca:

Začínať sprchovanie teplou vodou – taká teplota vody ktorá je príjemná na telo, teda ani veľmi teplá ani studená. Takouto vodou si osprchujeme celé telo, aby sme sa cítili dobre.

Kohútik na sprche dáme do polohy, aby voda bola troška chladnejšia a opäť osprchujeme celé telo, pričom pocítime taký záchvev tela, ako má človek, keď mu naskočí tzv. husacia koža – to treba vydržať cca 5 sekúnd a tento pocit sa stratí. Telo sa s novou teplotou pomerne rýchlo vyrovná. Kohútik na sprche opäť podáme podľa vlastného uváženia o kúsok do chladnejšia a pokračujeme v sprchovaní. Citlivejší na chlad týmto môžu skončiť, prípadne si dať opäť takú teplu vodu, aká mu je príjemná.

Vyššie uvedený postúp opakujeme každé ráno dovtedy, kým sa nedostaneme až k úplne studenej vode na konci sprchovania a sprchujeme sa studenou vodou cca 3-5 minút, ale dovtedy kým povrch tela otužilca nie je vodou chladný prípadne znecitlivený. Osuším si telo ručníkom oblečiem sa a absolvujem pohybovú aktivitu dovtedy, kým nestratím pocit chladu. Pohybová aktivita môže byť rôzna ľahké posilňovanie / ľah sed, kliky, drepy atď. podľa vlastného uváženia/ ranná svižnejšia prechádzka pokiaľ možno v teréne alebo ľahký beh. Opäť upozorňujem, aktivita do tej miery, aby sme nemali pocit chladu, ale aby sme sa nespotili. Neskôr vysvetlím, prečo je dobré si vypestovať tento návyk, ktorý využijeme ďalej v otužileckom živote.

Môžem poskytnúť jednu radu k vyššie uvedenému rannému rituálu sprchovania. Ja zvyčajne po sprchovaní a osušení tela, vypijem na lačno dva poháre odstatej vody izbovej teploty na lačno a vykonám pohybovú aktivitu. Vo všeobecností je dobre dodržiavať pitný režim, pokiaľ možno tak bezbublinkovú vodu.

Psychologicky profil k sprchovaniu otužilca:

Tisíc ľudí, tisíc chutí, niekto si povie veď je to nič, čo toľko nad tým medituje. Iný už dopredu vie, že to bude ťažké. Chcem povedať jeden môj postreh, akú vlastnosť by mal mať dobrý otužilec. Riadiť sa pragmatickou úvahou a nepodľahnúť našepkávaniu mysle, lebo myseľ sa snaží veľa vecí spochybniť a telo ľutuje. Mne sa to v otužileckom a športovom živote potvrdilo x krát. Ak hovoríme o psychologickom aspekte sprchovania je dôležité dosiahnuť pravidelnosť sprchovania každé ráno. Prečo ráno? Určite vás to prebudí z rannej ospalosti a povzbudí k tomu, aby ste vykročili do nového dňa minimálne s dobrou náladou a stopercentnou koncentráciou.

Už pri tejto činnosti začínate vstupovať do otužileckého života, lebo začínate prekonávať svoje pohodlie a vykonávate otužileckú činnosť pravidelne. Zdá sa Vám to jednoduché, ale uvidíte koľko krát v priebehu roka ráno budete bojovať sami so sebou a myseľ Vás bude presviedčať, že je to bláznovstvo, že je lepšie byť pod teplou perinkou.

Zaručene vás môžem ubezpečiť, že stojí zato, aby ste zviedli tento boj so svojou mysľou a vyhrali ho. Posunie vás to ďalej v sebadôvere a hrdosti v samého seba.

Autor: Milan Kubatka

Zaujala vás táto téma, prečítajte si viac informácií v prvej časti tohto seriálu o otužovaní - Ako sa správne otužovať

ZDIEĽAJTE NÁS

Odporúčame