diabetes-528678 1280Svetový deň diabetu vyhlasuje každoročne 14. novembra Svetová federácia diabetu (IDF) v spolupráci s WHO. Účelom je zvyšovanie povedomia o tomto ochorení, o jeho príčinách, príznakoch, liečbe a komplikáciách. Svetový deň diabetu nám však každý rok pripomína, že počet chorých na cukrovku sa stále zvyšuje.


Diabetes mellitus – cukrovka patrí medzi závažné chronické ochorenia. V dôsledku akútnych a chronických komplikácií sa významnou mierou podieľa na chorobnosti, invalidite aj úmrtnosti.
Podľa štatistických údajov z Národného centra zdravotníckych informácií SR bolo v roku 2014 v diabetologických ambulanciách evidovaných 339 419 pacientov s diabetes mellitus, pričom každoročne pribudne viac ako 22 000 nových diabetikov. V 80% prípadov ide o diabetes mellitus 2. typu, pri ktorom najdôležitejším vonkajším faktorom príčiny vzniku je nadváha, obezita a nízka fyzická aktivita.
Je k dispozícii mnoho argumentov a klinických štúdií, ktoré ukazujú, že prechodu z rizikového prediabetického štádia (porucha tolerancie glukózy, vysoká hladina cukru nalačno, metabolický syndróm) do štádia klinického DM je možné predísť alebo ho aspoň oddialiť až v cca 50% prípadov správnou intervenciou v horizonte efektu minimálne 5 – 7 rokov.

Podľa Medzinárodnej federácie diabetu odhad výskytu cukrovky na svete v roku 2010 je 285 miliónov chorých a predpokladá sa, že v roku 2030 vzrastie počet ľudí s cukrovkou na 438 miliónov.

 

Typy cukrovky:

  • cukrovkaDM 1.typu- vyskytuje sa u malých detí a mladých ľudí, pankreas produkuje len veľmi malé množstvo inzulínu, náchylnosť na vypuknutie je čiastočne geneticky zdedená
  • DM 2. typu- zvyčajne u ľudí nad 45 rokov, je vysoko spojený s obezitou, inzulín je vylučovaný v dostatočnom množstve, no telové bunky ho však nevedia využiť
  • Gestačný typ- môže sa vyskytnúť len v gravidite
  • Iné typy spojené s poškodením B- poškodenie buniek liekmi, zápalom...

K najznámejším potravinám, ktoré znižujú hladinu cukru v krvi patrí napríklad cesnak, cibuľa, fazuľové struky a bobuľoviny, pivovarské kvasnice, nízkotučné syry, ryby a samozrejme zelenina. Z rôznych fytoterapeutických zdrojov je pre diabetikov vhodná najmä jastrabinka lekárska, čučoriedky a žihľava dvojdomá.


Hlavné zásady zdravého stravovania ako prevencia cukrovky/ pri cukrovke:

  • správne zloženie stravy –obsah cukrov, tukov a bielkovín
  • jesť pravidelne 4 až 6 krát denne, častejšie a menšie množstvá
  • vylúčiť zo stravy ľahko vstrebateľné cukry (biely cukor), ako zdroj energie využívať potraviny obsahujúce cukor v prirodzenej forme a škrob (celozrnné pečivo, cestoviny, ryža, ovocie, zelenina, mlieko)
  • znížiť príjem celkového množstva tukov, uprednostňovať tuky rastlinného pôvodu a nízkotučné mliečne výrobky
  • vhodné sú potraviny s vysokým obsahom vlákniny (zelenina, ovocie, celozrnné pečivo, vločky) – pri ich konzumácii nedochádza k vysokému vzostupu hladiny krvného cukru a dlhšie pretrváva pocit sýtosti, energie
  • nutný je dostatočný príjem tekutín vo forme vody, sódy, vybraných minerálok, čajov, diabetických limonád; nevhodné sú nápoje sladené cukrom (kofola, kola, tonik,...) a nadmerné požívanie alkoholických nápojov (riziko hypoglykémie)
  • obmedziť príjem kuchynskej soli – zvyšuje krvný tlak, namiesto soli možno jedlá ochutiť bylinkami a koreninami
  • zabezpečiť v strave dostatok vitamínov a minerálov (zmiešaná strava ich obsahuje v dostatočnom množstve)

 

Mohlo by vás zaujímať:

Výskyt detskej cukrovky sa z roka na rok zvyšuje, postihuje čoraz mladšie deti

 

(Zdroj: ÚVZ SR)

Pripravilo: Oddelenie výchovy k zdraviu
Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci

Zdroj foto: pixabay.com