horcik vitaminyMagnézium (horčík) je veľmi dôležitý minerál, ktorý pomáha ľudskému telu fungovať správne. Približne polovica horčíka v ľudskom tele sa nachádza v kostiach, zvyšok je vo svaloch, žľazách s vnútorným vylučovaním a v krvi.

Viac ako odporúčanú dávku treba prijímať v záťažových situáciách, napríklad pri strese až 20-krát viac. Na zvýšenú potrebu horčíka treba dbať aj v tehotenstve a pri dojčení. Keďže horčík zohráva dôležitú úlohu pri premene krvného cukru na energiu, je dôležitý aj pre športovcov, posilňuje každý sval v tele.

 

Nedostatok horčíka sa prejavuje ako:

  • hyperaktivita, úzkosť alebo naopak nepokoj
  • podráždenosť, zhoršená pamäť
  • svalové kŕče, zášklby, bolesť svalov
  • bolesť chrbta, bolesť hlavy, migrény
  • zubný kaz, sklovina náchylná na poškodenie,
  • búšenie srdca, vysoký krvný tlak, poruchy krvnej zrážanlivosti
  • extrémna únavaosteoporóza,
  • problémy s kosťami

 

V dnešnej dobe v strave prijímame menej horčíka ako v minulosti. Všeobecne v ovocí a zelenine je často krát aj o polovicu menej tohto minerálu ako bolo napríklad v 80-tych rokoch.
Znečistené prostredie a najmä kyslé dažde ho vo vyššej miere vyplavujú z pôdy. Ďalšia časť horčíka sa stráca aj pri spracovaní potravín, napríklad tepelnou úpravou či pri konzervovaní. Ďalšie straty prebiehajú vo varenej strave s obsahom živočíšnych bielkovín a tukov. Používanie herbicídov a pesticídov totiž znižuje hladinu minerálu v pestovaných potravinách.

O čo nás neoberie chémia v prírode, často nahradíme alkoholom. Ten je jedným z najväčších nepriateľov magnézia.

Medzi potraviny, ktoré obsahujú veľa horčíka patria:

  • horká čokoláda,
  • quinoa, mungo
  • morské riasy,
  • banány, datle, figy, černice, maliny, avokádo
  • artičoky,
  • pažítka,
  • cesnak,
  • kapusta, kel, brokolica, špenát ,
  • chilli,
  • tekvicové semená, orechy (mandle, kešu, para, arašídy, pekanové)


Vyhýbajte sa jednotvárnej strave. Tá môže taktiež spôsobovať nedostatok horčíka v tele môže byť teda zodpovedná jednotvárna strava s vysokým zastúpením rafinovaných potravín, ale aj nadmerný prísun vápnika, niektoré chronické ochorenia, alkohol a ďalšie faktory.

Príjem horčíka môžete zvýšiť cholorofylom, ktorý sa nachádza v chlorelle alebo spiruline.

Náš tip:

Máte problémy s predmenštruačným syndrómom? Mávate časté napätie a tlaky v celom tele? Ste podráždená a opakujú sa neznesitelné kŕče? Zvýšená dávka magnézia vám zaiste pomôže. Horčík pomáha uvoľniť krvné cievy a hladké svaly.

Foto: pixabay.com