zdrave jedlo salat mLeto je čas, kedy ľahké oblečenie neúprosne nastavuje zrkadlo vášmu jedálničku. V snahe spáliť kilá, ktoré sa nahromadili počas chladnejších mesiacov, mnoho žien siahne po zúfalých riešeniach. Internet je plný „zaručených“ rád, ako schudnúť. Niektoré z nich sú celkom bizarné, iné nebezpečné, ďalšie zas pomáhajú marketingu. Ako sa v tejto spleti informácií nestratiť?

 

Drastickými diétami riskujete zdravie

Diéty sa často zakladajú na jednotvárnej strave. Ak budete jesť niekoľko dní alebo týždňov len mrkvu alebo len kapustu, určite schudnete, no následky tohto neprirodzeného stravovania môžu byť ďaleko horšie. Pripravíte svoje telo o dôležité vitamíny a minerály, ktoré by ste získali pestrou stravou. Budete cítiť hlad, ktorý vedie k tomu, že diétu nezvládnete a naraz zjete všetko, čo vám príde pod ruku. Organizmus sa celkovo oslabí, naruší sa správna funkcia metabolizmu a imunity.

Nedostatok živín a hlad vplýva negatívne aj na psychiku a v extrémnych prípadoch môže viesť aj k trvalým poruchám príjmu potravy.

Drastické diéty prinášajú zbytočné utrpenie a ich výsledky sú len dočasné. Keď sa vrátite ku svojim pôvodným stravovacím návykom, s veľkou pravdepodobnosťou nastane jojo efekt, to znamená, že kilá, ktorých ste sa horko-ťažko zbavili, sa vrátia späť.

mlsanie sladkosti(Zdroj: Icons8 team, unsplash.com)

Ako sa zbavíte nadbytočných kíl?

Či sa pokúšate schudnúť 5 alebo 20 kíl, zdravá redukcia hmotnosti si vždy vyžaduje disciplínu. Určité potraviny budete musieť vylúčiť a venovať sa pravidelnému cvičeniu. Začiatky budú náročné, no keď si nájdete typ tréningu, ktorý vás bude baviť a objavíte rozmanité chute zdravej výživy, budete sa cítiť ako nový človek.


Úprava stravy

Vylúčte zo svojho jedálnička priemyselne spracované potraviny a sladkosti. Obsahujú veľa nekvalitných tukov, ako je palmový olej. Cukrovinky z obchodu sú plné jednoduchých cukrov a umelých sladidiel. Ich konzumáciou príjmete nepredstaviteľné množstvo kalórii, ktoré len ťažko počas dňa stihnete spáliť.

Snažte sa konzumovať hlavne domácu stravu z kvalitných surovín. Strava by mala byť vyvážená, obsahovať všetky vitamíny a minerály, ktoré vaše telo potrebuje. Hlavný chod by mal pozostávať z bielkovín, tukov a sacharidov – teda z kvalitného mäsa, strukovín, ryže, zemiakov alebo obilnín, ako je bulgur či pšeno.

zdrave jedlo priprava(Zdroj: Katie Smith, unsplash.com)

Nájdite si v stravovaní systém. Určite si čas, kedy vám vyhovuje jesť a každý deň ho dodržujte. Jedlo sa naučte vychutnávať – pomaly zjedená porcia vám dodá pocit sýtosti skôr, ako keď ju „zhltnete“ behom dvoch minút.

Ketogénna diéta

Ak pre vás chudnutie znamená synonymum hladovania, ešte ste určite nevyskúšali ketogénnu diétu. Je založená na zvýšenom príjme tuku a bielkovín, pričom sacharidy sa obmedzujú na minimum. Telo sa dostáva do stavu tzv. ketózy, keď namiesto energie z glukózy, ktorú by získalo príjmom sacharidov, čerpá z tukových zásob. Jedlo s vysokým obsahom bielkovín vás zasýti na dlhú dobu, takže nehrozí, že budete cítiť vlčí hlad.

Prerušovaný pôst

Občasné hladovanie je pre človeka prirodzené. Je to spôsob, ako nechať tráviacu sústavu oddychovať, aby mohla opäť naplno fungovať. Prerušovaný pôst je systematické hladovanie, ktoré trvá 16 až 24 hodín, niekoľkokrát týždenne.

Výhodou systematického hladovania je, že získate kontrolu nad svojou váhou. Telo vo fáze hladovania využíva ako zdroj energie tuky. Pomocou prerušovaného pôstu sa zbavíte závislosti na jedle, ktorá je najčastejšou príčinou obezity.

cas na zdravie(Zdroj: Sonja Langford, unsplash.com)

Nájdite si záľubu v cvičení

Samotná úprava stravy má na chudnutí najväčší podiel, no pridanie pravidelnej pohybovej aktivity výsledky ešte viac podporí. Cvičením získate nie len pevnejšiu postavu, ale zvýši sa vaša energia a sila, posilní imunita a podporíte svoj metabolizmus. Nájdite si šport, ktorý vás bude baviť a budete sa mu venovať aspoň 2 – 3 x do týždňa.

Veľmi účinný je dynamický intervalový tréning alebo silový tréning, kombinovaný s behom. Pre spaľovanie tukov je dobré udržiavať tep vo vysokej frekvencii, čo práve intenzívny tréning umožňuje.

pohyb(Zdroj: Bruno Nascimento, unsplash.com)

Ak hľadáte pokojnejší typ pohybu, vyskúšajte jógu alebo pilates. Vyžadujú pevnú vôľu a vytrvalosť, ale takisto prinášajú výsledky a posilňujú ducha.

Mimo tréningového času sa snažte chodiť čo najviac pešo, a to aj po schodoch. Aj keď máte sedavé zamestnanie, občas sa zdvihnite zo stoličky a ponaťahujte sa. Každý pohyb sa počíta.

Jednou z možností je aj domáce cvičenie podľa videí. Výber je naozaj pestrý, ale dávajte si pozor, aby videá, podľa ktorých sa rozhodnete cvičiť, boli vytvorené skúsenými fitness trénermi. Pozorne si naštudujte techniku cvikov a počúvajte rady trénerov, pretože nesprávnym pohybom by ste si mohli spôsobiť zranenie.

Inšpiráciu na bezpečné cvičenie nájdete v tomto videu:




Prežívajte radosť zo zdravého životného štýlu

Neporovnávajte sa s ideálmi krásy, ktoré postupne vyformovala spoločnosť. Zachovajte si dobrú náladu a venujte sa cvičeniu s nadšením. Oddýchnite si pri varení zdravých a chutných jedál a poriadne sa vyspite – zdravé telo potrebuje aj regeneráciu.

Ak sa cítite pod tlakom, robíte si starosti pre svoju postavu a chcete schudnúť rýchlo, pokúste sa uvoľniť. Nesnažte sa vyzerať okamžite ako modelka, neklaďte na seba príliš veľké nároky, pretože stres a frustrácia z výzoru môže narobiť veľa škody.