chia semeienka mDrobučké chia semienka s jemne orieškovou príchuťou sú nielen unikátnym zdrojom energie, ale aj obrovskou zásobárňou potrebných živín. Získavajú sa zo šalvie hispánskej. Jej semienka sa veľmi podobajú ľanovým semenám, len sú podstatne menšie a drobnejšie.

Rastlinu poznali už starí Aztécki domorodci, taktiež pôvodní obyvatelia Mexika a Ameriky. Tieto semienka boli považované za výnimočné a posvätné. Ich konzumácia pripadala najmä bojovníkom a bežcom, aby im dodávali potrebnú energiu na ich výkon.

Aj my v dnešnej dobe máme šancu využívať ich zloženie a doplniť si telo potrebnými látkami a energiou bez akejkoľvek "chémie" a v úplne čistej prírodnej forme.

Chia semienka v sebe skrývajú bielkoviny, tuk, sacharidy, vlákninu, vitamíny B a C, vápnik, zinok, mangán, sodík, fosfor a organizmu veľmi potrebné omega 3 a omega 6 kyseliny.

semienka chia
Čím sú tieto Chia semienka také zvláštne?

Určite svojím zložením a tým, že obsahujú:

  • 2 x viac bielkovín ako ostatné semená
  • 2 x viac draslíka ako banány
  • 3 x viac železa ako špenát
  • 3 x viac antioxidantov ako čučoriedky alebo černice
  • 5 x viac vápnika ako mlieko
  • o 80% viac omega 3 a 6 mastných kyselín ako v ľanové semená

 

Svojím zložením sú určite vhodnou potravinou, ako výživový doplnok stravovania pre každého jednotlivca, či už mladšej alebo staršej generácie.

 

chia gel mChia gél

Chia semienka majú dobrú schopnosť viazať na seba vodu a tak vytvoriť jemný a ľahko stráviteľný gél. Tento gél je fyzickou bariérou medzi sacharidmi a tráviacimi enzýmami, ktoré ich rozkladajú, čo spomaľuje premenu sacharidov na jednoduché cukry. Energia z potravy sa postupne uvoľňuje a tak dochádza k jej lepšiemu využitiu. Táto zaujímavá vlastnosť chia gélu je dôležitá hlavne pre diabetikov, športovcov, fyzicky ťažko pracujúcich, osoby s redukčnou diétou ...
Chia semienka sú vhodné aj pre celiatikov, neobsahujú lepok ani alergény.

 

Účinky chia semienok zdravie

  • posilňujú imunitný systém organizmu
  • detoxikujú organizmus
  • mineralizujú kostné tkanivo ( prevencia proti osteoporóze)
  • podieľajú sa na budovaní tenkých svalových vlákien
  • preventívne pôsobia pred cievnymi a kardiovaskulárnymi ochoreniami
  • znižujú hladinu cholesterolu a triglyceridov v krvi
  • napomáhajú redukcii nadváhy a obezity - zasýtenie na dlhšiu dobu
  • podporujú trávenie, pravidelné vyprázdňovanie a upravujú problémy s nadmernou plynatosťou
  • stabilizujú hladinu cukru v krvi (vhodné pre diabetikov)
  • podporujú funkciu mozgu, koncentráciu a pamäť
  • znižujú krvný tlak
  • dodávajú telu energiu, vitalitu a pozitívne naladenie

 

Neviete ako si pripraviť, alebo ako konzumovať chia semienka?

Použitie je veľmi jednoduché. Ak máte pripravený nejaký šalát alebo iné jedlo, jednoducho ho môžete posypať semienkami, vhodné sú aj ako prísada do mixovaných nápojov, jogurtov, ovocných a zeleninových štiav, prípadne si určenú dávku zalejte v pohári vodou a nechajte chvíľu pôsobiť, gélovú zmes jednoducho vypite. Naozaj stačí mať fantáziu, garantujeme vám, že týmito semienkami žiadne jedlo nepokazíte.

Odporúčaná denná dávka je maximálne 2 malé lyžičky semienok denne.

 

Wanda

Foto: Vlastný archív