pohyb zdravie mNedostatok pohybovej aktivity sa v súčasnosti stáva čoraz väčším celosvetovým problémom a je jedným z najvýznamnejších rizikových faktorov, ktoré sa uplatňujú pri vzniku nadváhy, obezity, cukrovky, hypertenzie, kardiovaskulárnych ochorení, niektorých onkologických ochorení ale aj pri depresii a úzkosti, svalovej atrofii, osteoporóze či ochoreniach pohybového aparátu.

Následkom chronických neinfekčných ochorení, ktorých jedným z hlavných rizikových faktorov je nedostatočná pohybová aktivita, zomiera v Európskom regióne každoročne milión ľudí. Podľa odhadov nie je dostatočne pohybovo aktívna tretina dospelých, zároveň viac ako 70% adolescentov nespĺňa odporúčania pohybovej aktivity podľa Svetovej zdravotníckej organizácie. V modernej dobe 21. storočia, kedy uprednostníme auto pred bicyklom a výťah pred schodmi, má pohyb a cvičenie stále veľký význam. Na to, aby srdce a svaly správne fungovali, potrebujú pravidelnú fyzickú aktivitu.

Odporúčaná dávka pohybu, ktorá prináša zdravotné benefity je podľa WHO 10 000 krokov; plus 30 minút stredne intenzívnej vytrvalostnej aktivity >5x týždenne (alebo 1 hodina intenzívnej vytrvalostnej aktivity 3-krát týždenne, prípadne priemerná kombinácia stredne intenzívnej a intenzívnej vytrvalostnej aktivity); optimálne v kombinácii so silovým tréningom 2 - 3x týždenne. Odporúča sa pohyb aplikovať priamo v prírode. Ak neradi chodíte do lesa či len tak na rôzne bežecké cestičky či chodníky, variantou je aj posilňovňa či fitness centrum, prípadne si zaobstarajte kvalitný bežecký pás priamo domov. Pri ich výbere si radšej nechajte poradiť od skúsených poradcov.

Prínosy pravidelnej pohybovej aktivity:

  • zlepšuje sa výmena dýchacích plynov,
  • zvyšuje sa krvný obeh, pričom krv lepšie rozvádza kyslík,
  • zlepšuje sa celková odolnosť organizmu,
  • menej bolestí, najmä bolestí chrbtice,
  • pokojnejší spánok,
  • spomalenie procesu starnutia,
  • zvýšené sebavedomie a väčšia sebadôvera,
  • pozitívne ovplyvnenie krvného tlaku,
  • posilnenie a spevnenie svalstva,
  • pomáha vyrovnať sa so stresom,
  • vylučovanie endorfínov,
  • vhodná prevencia obezity,
  • pozitívne ovplyvnenie hladiny cholesterolu a cukru v krvi,
  • zníženie pravdepodobnosti srdcovocievnych ochorení.

S pohybovou aktivitou možno začať v každom veku, najlepšie už od útleho detstva tak, aby sa stala prirodzenou súčasťou počas celého života. Ak ste už dávno nešportovali, začnite pomaly, aby ste si neuškodili. Vykonávajte pohyb ktorý Vás baví, ideálne je plávanie, bicyklovanie, rýchla chôdza, turistika, lyžovanie, tanec, korčuľovanie, posilňovanie a pod. Určite treba zapojiť pohyb do svojho denného rozvrhu aj počas zimných či chladnejších dní. Aj malými zmenami životného štýlu a jemnými dávkami športu môžete dosiahnuť veľmi veľa (zdroj: www.uvzsr.sk).

Pripravilo:
Oddelenie výchovy k zdraviu
Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci

Zdroj foto: pixabay.com