osteoporoza ako jej predistOsteoporóza je systémové ochorenie skeletu, definované ako zníženie obsahu kostnej hmoty a narušenie mikroarchitektúry kostného tkaniva, ktoré zapríčiňuje zvýšenú krehkosť kostí a zvyšuje riziko zlomenín už pri minimálnom úraze. Často sa označuje ako „tichý zlodej kostí“, pretože v niektorých prípadoch sa u chorých nemusí prejaviť žiadnymi príznakmi.

Prvým príznakom môže byť až osteoporotická zlomenina – typické zlomeniny na báze osteoporózy sú v oblasti zápästia, tiel stavcov a kŕčka stehnovej kosti. Osteoporózou je celosvetovo postihnutých vyše 200 miliónov ľudí, na Slovensku osteoporóza postihuje 8 % obyvateľstva - teda viac ako 400 000 ľudí. Podľa celosvetových štatistík je každá 3. žena a každý 5. muž nad 50 rokov ohrozený rizikom osteoporotickej zlomeniny. Vzhľadom na rastúci počet starších ľudí v populácii sa predpokladá, že počet zlomenín v dôsledku osteoporózy sa v najbližšom desaťročí zvýši dvoj- až trojnásobne.

Na zvyšujúce sa riziko ochorenia upozorňuje od roku 1996 Svetový deň osteoporózy, ktorý si pripomíname 20. októbra.

Príčiny osteoporózy

Presná príčina vzniku osteoporózy nie je úplne známa. V priebehu starnutia dochádza u človeka fyziologicky k ubúdaniu kostnej hmoty – čo je príčinou tzv. senilnej osteoporózy. U žien sa pridružuje aj ďalší faktor – menopauza, kedy dochádza k náhlemu poklesu produkcie ženských hormónov (estrogénov). Pri týchto 2 hlavných rizikových faktoroch (vek a menopauza) zohráva významnú úlohu aj genetická predispozícia. Množstvo kostnej hmoty je asi na 60 % dané geneticky, preto prítomnosť osteoporotických zlomenín u matiek má za následok vysoké riziko osteoporózy u dcér. U mužov začína kostná hmota ubúdať neskôr, približne okolo 60. roku veku. Narastajúci počet ľudí trpiacich osteoporózou môžeme pripisovať aj nezdravému životnému štýlu, nedostatočnej konzumácii mliečnych výrobkov, zníženému príjmu vápnika, nedostatku vitamínu D a taktiež nedostatku pohybu.

Odporúčania v prevencii osteoporózy

  • Doprajte si denne dostatočné množstvo mlieka a mliečnych výrobkov.
  • Zaraďte do jedálnička ryby, mak, orechy, sóju a jedzte veľa zeleniny.
  • Obmedzujte konzumáciu mäsa (2-3x/týždenne), soli a cukrov (ich zvýšený príjem môže podporovať vylučovanie vápnika – a tým vznik osteoporózy).
  • Obmedzte pitie kávy a alkoholu (kofeín znižuje hladinu vápnika, alkohol znižuje vstrebávanie vápnika z čreva).
  • Prestaňte fajčiť.
  • Denne doprajte svojim kostiam dostatok pohybu a posilňujte chrbtové svalstvo.
  • Odstráňte zo svojej domácnosti šmykľavé podlahy a posuvné koberce, na ktorých sa môžete ľahko pošmyknúť.
  • Na schodoch sa pridŕžajte zábradlia.
  • Noste pevnú obuv.
  • Vo vani a sprche používajte protišmykové rohožky a namontované podporné zábradlia.
  • Ak Vám odporučili oporné pomôcky, používajte ich.

Nezabúdajte, najlepším liekom proti vzniku osteoporózy je PREVENCIA, preto sa starajte o svoje kosti! Zdravé kosti znamenajú nízke riziko zlomenín, dlhší, kvalitnejší a aktívnejší život.
(Zdroj: uvzsr.sk)

Pripravilo:
Oddelenie výchovy k zdraviu
Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci

zdroj foto: pixabay.com