dve paradajkyAk aj vy patríte k tým, čo ich vie potrápiť veľká únava, svrbenie celého tela hoci ste nezmenili žiaden prací prostriedok, opuchy slizníc, alebo máte dlhodobé tráviace ťažkosti? Boli ste na rôznych vyšetreniach (gastroenterologické, dermatologické, neurologické) ?

Nepotvrdili vám celiakiu, potravinovú alergiu ani intoleranciu na konkrétny druh potravín napr. mlieka, tak potom je možné, že patríte k malej skupine populácie, ktorá trpí doteraz málo známou chorobou tzv. histamínovou intoleranciou (HIT).

Čo je to histamín?

Histamín je dôležitá chemická látka, ktorú si vytvára organizmus každého z nás. Plní si svoje prirodzené funkcie, teda podieľa sa regulácii alergických reakcií, žalúdočnej exkrécie a nervových funkcií. Histamín, ale prijímame aj potravou, čím sa jeho hladina v organizme zvyšuje. Jeho účinky sa prejavujú pri alergických reakciách, keď sa uvoľňuje vo veľkom množstve. V malej miere je histamín pre náš organizmus nevyhnutný, lebo zaisťuje správne fungovanie celého tela. V nadbytočnom množstve nám však skorej škodí. Pre osobu trpiacu HIT je však problémom jeho príjem stravou.

 

Histamínová intolerancia je nedostatočná schopnosť odbúravať histamín obsiahnutý v potrave. Ide teda o nepomer medzi príjmom a odbúravaním histamínu v tele človeka. Závažnosť jednotlivých prejavov závisí od aktivity enzýmu v tenkom čreve. Vekom u niektorých ľudí táto funkčnosť klesá, častejšie sú prejavy u žien ako u mužov. Vzhľadom na to, že má HIT rôzne príznaky dokáže ju diagnostikovať a odhaliť iba skúsený imunoalergológ. Vyšetrenie sa robí z odberu krvi.

Táto intolerancia sa dotýka viacerých potravín, ktoré obsahujú veľké množstvo histamínu, ale aj tých ktoré pôsobia ako uvoľňovače histamínu už uloženého v tele. Určite bude nutné z jedálneho lístka vylúčiť takmer všetko, na čo ste boli doteraz zvyknutý a čo ste mali radi. Každý jednotlivec reaguje na skonzumovanú potravinu rozdielne, preto si musíte vy sami určiť, čo je pre vás vhodná alebo nevhodná potravina.

Skúste si nakrájať pár rajčín, k tomu si pridajte grilovaný baklažán, syr a  pridať za pohárik červeného vína. Z pohľadu odborníka na stravu celkom zdravá večera, dokonca odporúčaná. Vy sa necítite dobre? Tak toto je jeden z prvých príznakov, že môžete trpieť histamínovou intoleranciou. Táto choroba je absolútne nepredvídateľná, niekedy vás potrápi viac a inokedy menej no môže sa stať, že sa neohlási vôbec. Nepríjemné je aj to, že nikdy netušíte a neviete po akom jedle a kedy príde nejaká nevoľnosť.

citrony


Prejavy a prvé príznaky HIT

Medzi najtypickejšie patrí žihľavka, svrbenie, tvorba vyrážok alebo červených fľakov na pokožke, nadúvanie, bolesti brucha, kŕče a hnačka. Niekedy sa jedná pre zmenu o „upchatý“ nos, veľmi bolestivú menštruácia, návaly tepla, potu alebo  nezdôvodneného pocitu zimy, bolesti kĺbov a čo horšie často to môže byť búšenie srdca (arytmia) až závrate. Tieto príznaky sa môžu objaviť po hneď po jedle, alebo aj za dlhší čas počas trávenia, takže reakcia sa môže dostaviť aj niekoľko hodín. Organizmus reaguje na zvýšenú hladinu histamínu zvýšenou tvorbou adrenalínu, čo môže mať za následok vzostup tlaku krvi, zrýchlenú činnosť srdca, slzenie očí, poruchy srdcového rytmu, neodvodenú nervozitu, úzkosť, pocit vnútorného napätia alebo poruchy spánku.


Ak máte lekárom potvrdenú HIT, alebo máte len podozrenie, tak by ste sa mali vyhnúť potravinám, ktoré majú vysoký obsah histamínu a to najmä

  • mliečnym výrobkom ako aj plesnivým syrom, acidofilnému mlieku a probiotickým jogurtom
  • všetkým citrusovým plodom
  • kysnutému cestu a všetkému pečivu ktoré obsahuje droždie
  • zo strukovín najmä červenej fazuli, sóji, pohánke
  • všetkým polotovarom a konzervovaným potravinám vrátane mrazených
  • všetkým kvaseným potravinám ako je kyslá kapusta, ocot, horčica, kečup, taktiež majonéza a tatárska omáčka
  • nevhodnou potravinou je aj špenát, paradajky a baklažán a orechy
  • ananás, jahody, ríbezle, banán, kivi
  • vaječné bielko 
  • mrazené mäsá, ryby, vrátane kuracieho 
  • káva, čaj, kakao samozrejme čokoláda, alkohol, pivo a víno 

Nemalo by vám spôsobiť problémy

  • naturálna ryža, ryžové chleby, kukuričná kaša 
  • mrkva, špargľa, mrazenú kukurica a hrášok, cukina, rebarbora, uhorka, reďkovka, paprika, pór, fenikel, petržlen, kaleráb a cibuľa v malom množstve 
  • melón, jablko, hruška


Množstvo histamínu v rôznych druhoch potravín je rôzne, dokonca aj v tej istej potravine ho nebýva vždy rovnako a preto sa môže stať, že požitie nejakej potraviny raz vyvolá a raz nevyvolá ťažkosti. Čerstvé potraviny obsahujú podstatne menej histamínu, ale skladovaním teda aj mrazením jeho množstvo zvyčajne stúpa. Zatiaľ, čo pri klasickej alergii stačí ako spúšťač malé množstvo alergénu (peľ, roztoče...) na spustenie reakcie, v prípade histamínovej neznášanlivosti je reakcia závislá na dostatočnom príjme histamínu. Zvýšené uvoľňovanie histamínu spôsobujú aj rôzne prídavné látky ako sú farbivá, konzervanty a dochucovadlá nevynímajúc glutamát.

Oliver

 

ZDIEĽAJTE NÁS