snehuliakmAko každý rok, stále tá istá otázka: „Ako v zime nepribrať a ostať v kondícií?" Je to pomerne ťažké, dôvodom sú kratšie dni, zimné a chladné počasie a v neposlednom rade je to pohodlie teplého domova.

Veľmi malá časť populácie si počas tohto obdobia volí nové aktivity, ktoré by ich vytiahli von na čerstvý vzduch a dotiahli k aktívnemu pohybu. Česť priaznivcom zimných športov.

 

Ak si nezvolíte primeranú aktivitu a nezmeníte pritom svoj jedálniček určite sa tu naruší pomer medzi príjmom a výdajom energie. Následok? Kruté zistenie, obľúbené džínsy a tričká z predošlého roku, sú akoby o číslo menšie, že by to praním a uskladnením sa zrazili? Určite nie! Je to len zmeneným životným štýlom a pohodlím.


Radi by ste, aby sa zima negatívne nepodpísala na vašej postave a fyzickej výkonnosti? Tak musí dôjsť k určitým zmenám jedálneho lístka. Ak klesne výdaj energie, zákonite musí klesnúť aj príjem.

Prosím zabudnite na diéty, nie je to, čo vaše telo potrebuje.

 

brucho3


Medzi prvú zásadu patrí kontrola príjmu tukov potravinách. To je úplne jedno, či sú živočíšneho, alebo rastlinného pôvodu, stále sú to energeticky najbohatšie suroviny.

Skúste v príjme šetriť smerom k nízkotučným produktom. Výhodou nízkotučných potravín je podstatne nižší príjem energie s vyšším príjmom bielkovín.


Bielkoviny (proteíny) majú zo všetkých potravín najmenej kalórií, stabilizujú hladinu krvného cukru a disponujú najdlhším sýtiacim účinkom. Vyberajte si vždy nízkotučné varianty ako je chudé mäso, kuracie mäso bez kože, nízkotučné mliečne výrobky, vaječné bielka, sójové mäso, prípadne iné sójové výrobky, ryby a šunka. Aj tu platí všetko s rozumom.

Nadbytočný príjem proteínov je veľkou záťažou pre pečeň a obličky, prekysľujú vnútorné prostredie a pri vyšších dávkach a nevhodnou úpravou (vyprážanie), môže mať aj karcinogénne účinky. Bielkoviny prijímané vo veľkých množstvách majú tiež tendenciu meniť sa na tuk.


Škroby a cukry, poznáte ich pod slovom sacharidy. Sú najlepším energetickým zdrojom pre vaše telo a samozrejme aj najvýznamnejším a najvýhodnejším „palivom" pre intenzívnu fyzickú prácu.

Pokiaľ v zime zostanete bez intenzívnejšieho pohybu pri rovnakých dávkach príloh a toho istého množstva pečiva ako v lete, keď máte pohyb a tomu určite pridáte nejaké tie sušienky, koláčiky, čipsy a iné mlsnôtky, telo si ich uloží do svojich tukových zásob.

Čo z toho plynie? Čím menej vydávate energie pohybom, tým vaše telo potrebuje menej sacharidov. Zimné porcie bez aktívneho pohybu by mali byť polovičné. Takže tuky a sacharidy je nutné udržať na uzde.

 

Na objemové zaplnenie žalúdka zvoľte zeleninu a ovocie. Tieto komodity obsahujú 85 až 95% vody a potrebnú vlákninu, ktorú telo nevie tráviť a tým z nej nezískava žiadnu energiu. Energetická hodnota týchto potravín je najnižšia, to je čo potrebujete. Zvýšiť príjem zeleniny finančne dostupnej každému a to je mrkva, petržlen, zeler, kapusta hlávková i kvasená, ľadový šalát, čínska kapusta, špenát, brokolica... Zeleninu na prípravu potravy, môžete použiť i mrazenú.

S ovocím v zimných mesiacoch nie sú problémy je dostatok jabĺk, citrusových plodov, kivi, ananás, výber je naozaj široký a sú aj cenovo dostupné.


A ak zaradíte aspoň trikrát do týždňa do svojho režimu pohyb a nejakú tú fyzickú aktivitu ktorá vás baví, napríklad chôdza, bežky, kardio trenažéry, posilňovňa, metabolizmus nezlenivie a bude pracovať na plné obrátky, vaše telo a postava ostanú neznené.

 

korculovanie


Príde jar, vykukne slniečko a vy si bez akýchkoľvek predsudkov oblečiete, to čo máte radi, vybehnete do prírody, nasadíte in-line korčule, prevetráte bicykel a budete si dolaďovať fyzičku pre novú sezónu.

 

 Rebecca