shutterstock 661551358 rejholecĽudia si čoraz menej dávajú hmotné darčekov, zato tých ostatných pribúda. Prečo si napríklad okrem výletov či wellnesov nedopriať aj zážitok z lepšieho zdravia?
Takýmto zážitkom môžu byť napríklad kozmetika, darčekový poukaz na masáž alebo nejaký exkluzívny prípravok so špecifickými účinkami.

Práve tomu poslednému sa budeme venovať dnes, nakoľko našou témou budú výživové doplnky s obsahom kolagénu. Že neviete, čo to kolagén je a prečo by ste mu mali venovať pozornosť? Dozviete sa, čítajte!


Kolagén nevyhnutne potrebujeme, bez neho prídu problémy.
Kolagén je hlavnou organickou zložkou spojivového tkaniva a ide o základný stavebný prvok kostí, chrupaviek, kĺbov a ďalších tvrdých aj mäkkých tkanív. Je súčasťou podporných tkanív a organickou zložkou pohybového a kostrového systému.

Z chemického hľadiska je kolagén vláknitá vo vode nerozpustná bielkovina, ktorá je tvorená prepojenými reťazcami proteínov glycín, hydroxyprolín a hydroxylyzín. Z hľadiska objemu tvorí 25 až 30 % všetkých proteínov v tele a v medzibunkovej hmote sa nachádza vo forme kolagénových vlákien.

Hlavným zmyslom prítomnosti kolagénu v našom organizme je stimulácia produkcie väzivových buniek, najmä fibroblastov, chondroplastov, osteoblastov a epitelových buniek. Pomocou rôznych chemických reakcií v našom tele sú molekuly kolagénu plne funkčné a môžu vykonávať svoje poslanie.

Existuje niekoľko typov kolagénu, konkrétne až 27, no v ľudskom tele sú najčastejšie najmä 4 typy kolagénu:

  • Kolagén I. typu: Tento kolagén sa nachádza najmä v šľachách, kostiach, zuboch a v pokožke. Je najrozšírenejší a predstavuje až 90 % z kolagénu v organizme.
  • Kolagén II. typu: Kolagén druhého typu nájdete najmä v chrupavkách a je zodpovedný za ich pevnosť a trvácnosť.
  • Kolagén III. typu: Spolu s typom č. 1 sa tento kolagén vyskytuje najmä v pokožke, svaloch a v kostiach. Sú si podobné, no tento kolagén obsahuje viac proteoglykánov a glykoproteínov.
  • Kolagén V. typu: Kolagén tohto typu tvorí steny krvných ciev, ale aj vo vonkajších laminách svalových buniek, adipocytoch a v gliových bunkách.

Nedostatok kolagénu sa prejavuje problémami nielen pohybovej sústavy, ale vo viacerých orgánoch a tkanivách. Toto sú len tie najdôležitejšie príklady:

  • príliš rýchle starnutie pokožky
  • zhoršenie stavu kostí
  • problémy s lámavosťou alebo vypadávaním vlasov
  • problémy s lámavosťou a štiepením nechtov
  • bolesti kĺbov, zhoršenie pohyblivosti kĺbov
  • zníženie pružnosti šliach a oslabenie svalstva
  • príliš skoré objavenie sa vrások
  • náchylnosť na celulitídu


Účinky kolagénu
Vieme teda, prečo potrebujeme kolagén a kde sa nachádza. Rovnako tak vieme, čo môže nastať, ak je ho v tele nedostatok. Na čo je však kolagén dobrý, čomu prospieva, aké má pozitívne účinky?

Tu sú odpovede:

- Lepšia starostlivosť o pokožku a pleť: Kolagén významne napomáha lepšiemu stavu a zdraviu pokožky a pleti. Jeho dostatok v tele je prevenciou proti vráskam, pigmentovým škvrnám, proti nadmernej dehydratácii pokožky a pomáha aj na strie a unavenú pleť. Spomaľuje predčasné starnutie, pomáha na suchú kožu, popraskané žilky, popraskané pery aj na mimické vrásky. Ak máte zvädnutú alebo ovisnutú pokožku, kolagén pomôže obnoviť jej pôvodný zdravý stav.
- Lepšia starostlivosť o vlasy a nechty: Kolagén je dôležitý aj pre nechty a vlasy, napríklad pomáha lepšiemu rastu vlasov a spevňuje krehké nechty. Tie príliš tvrdé zas naopak zvláčni, no pôsobí zároveň aj proti ich štiepeniu a lámaniu. Dôležitý je aj ako prevencia proti nadmernému vypadávaniu vlasov a podporuje ich pružnosť, lesklosť, pevnosť a väčší objem.
- Podpora pohybového aparátu: Bez ohľadu na to, či cvičíte alebo nie, kolagén je nevyhnutný pre správne fungovanie svalov, šliach, kĺbov, chrupaviek, väzív aj kostí. Podporuje ochranu kĺbov pred zápalmi, posilňuje ich, pôsobí aj proti artróze. Je výbornou prevenciou pred degeneratívnymi chorobami pohybového systému, zmierňuje bolesti kostí aj kĺbov, spomaľuje rednutie kostí.
- Zdravie chrupu aj lepšie hojenie: Dostatok kolagénu urýchľuje hojenie po operáciách alebo úrazoch, napríklad po zlomeninách kostí. Rovnako tak je dôležitý pre zachovanie plného zdravia zubov a chrupu, pôsobí preventívne aj proti paradentóze. Zlepšuje proces hojenia aj na pokožke, napríklad po poraneniach alebo po jazvách.


Ako zvýšiť kolagén v tele? Potraviny, injekcie, tabletky
Kolagén si vie naše telo tvoriť už od narodenia, ale postupom veku táto schopnosť klesá. Pokles začína zhruba od 25. roku života a vrchol dosiahne po 40. roku života, kedy naše telo už nedokáže túto dôležitú bielkovinu produkovať. Ak chceme zachovať jeho správnu hladinu, musíme kolagén v tele zvýšiť z externých zdrojov.

Ktorých? K dispozícii máte tieto možnosti:

1. Potraviny obsahujúce kolagén vo vyššom množstve
2. Kolagénové injekcie
3. Kolagénové výživové doplnky, napríklad tabletky alebo rozpustný prášok
4. Kolagénové solária
5. Kolagénové krémy, masti a kozmetické prípravky

Na prvý pohľad je najprirodzenejšou cestou zvýšenie kolagénu pomocou konzumácie potravín, ktoré sú na túto látku bohaté. Áno, napríklad ovocie, zelenina, strukoviny, citrusové plody alebo niektoré iné potraviny môžu obsahovať kolagénu dostatok, avšak aby sme dosiahli účinné zvýšenie jeho hladiny v našom tele, museli by sme ich konzumovať až v abnormálne vysokom množstve.
Najlepším kompromisom medzi jednoduchosťou, pohodlnosťou a účinnosťou sú výživové doplnky. Tu si však treba dávať pozor na to, že nie všetky sú rovnako kvalitné a účinné a preto si treba vyberať.

Toto sú kritéria, ktoré by ste mali pri výbere zvážiť najviac:

  • kolagén musí byť vo výživovom doplnku jedinou zložkou so 100 % koncentráciou
  • dôležité je, aby bol kolagén bioaktívny a vstrebával sa bez väčších ťažkostí
  • dávkovanie musí byť jednoduché a presné
  • užívanie môže byť aj dlhodobé, nakoľko len vtedy prichádza k optimálnemu efektu
  • zloženie aj účinky by mali byť potvrdené nezávislou certifikačnou autoritou
  • nežiaduce účinky a kontraindikácie by mali byť minimálne, ideálne žiadne
  • nemal by tiež obsahovať rôzne farbivá a prísady znižujúce účinnosť primárnej látky

Inca Collagen? Švajčiarska kvalita
Odpoveďou na vyššie spomínané kritéria je kvalitný morský kolagén - Inca Collagen. Ide o 100 % bioaktívny kolagén vo forme prášku, čiže v rozpustnej forme. Dávkovanie a užívanie je tak bezproblémové, presné a maximálne pohodlné.

Balenie obsahuje spolu až 90 tisíc miligramov hydrolyzovaného kolagénu, ktorý je rozdelený do 30 dávok, takže vystačí na celý mesiac. Inca Collagen obsahuje len prémiový kolagén I., II. a III. typu, čiže tie najdôležitejšie typy, ktoré náš organizmus potrebuje.
Vďaka tomu, že ide o „živý“ kolagén, vstrebanie je 100 % a ľahké, rovnako ako užívanie. Prípravok má zároveň certifikát od nemeckého anti-dopingového laboratória Deutsche Sporthochschule v Kolíne, ktoré potvrdzuje jeho kvalitu a bezpečnosť. Toto laboratórium je autoritou napríklad v otázkach dopingových kontrol pre olympijské hry.

Takmer všetky recenzie, referencie aj hodnotenia užívateľov sú v otázke kvality jednotné: Inca Collagen predstavuje jeden z najlepších výživových doplnkov svojho druhu. Má mimoriadne kvalitné zloženie, čo je základom úspešnosti a efektivity. Ako darček je teda Inca Collagen skvelou a najmä zdravou voľbou. Za nás ho môžeme na 100 % odporučiť!

Reklamný článok