spravne dychanie mDýchame automaticky. Nik nás to neučil no všetci to vieme. Aj taká prirodzená vec ako dýchanie však môže byť hotová veda ak si uvedomíme, čo všetko dýchanie v našom tele ovplyvňuje a ako nesprávne často krát dýchame. Pozvoľné, hlboké dýchanie, známe ako dýchanie do brucha, zabezpečuje dobré prepojenie kyslíka s hemoglobínom v krvi. Srdce pracuje efektívne, organizmus má dostatok energie. Svaly sú v primeranom napätí, chrbtica sa zbytočne nepreťažuje.

Ak však dýchame nesústredene, pri plytkých nádychoch zostávajú brušné svaly povolené a zbytočne zaťažujeme bedrovú časť chrbtice. Nesprávny spôsob dýchania môže viesť aj k bolestiam hlavy a krčnej chrbtice, stuhnutiu šije či k rôznym svalovým blokádam. Nesprávne dýchanie môže byť spôsobené zlým držaním tela, nevhodnou technikou, ale môžu ho ovplyvniť aj rôzne vonkajšie stresové faktory a nadmerná psychická záťaž. Čím menej kyslíka prijímame, tým častejšie a rýchlejšie sa chceme nadychovať.

Čo sa deje v našom tele keď dýchame nesprávne? Dýchame otvorenými ústami, nadychujeme sa len do vrchnej časti hrudníka. Plytké dýchanie a pocit že sa nevieme poriadne nadýchnuť, že sa dusíme, spustí v našom organizme obranný proces. Prichádza zrýchlené dýchanie, hyperventilácia. Zvýšená dychová frekvencia spôsobí, že oxid uhličitý sa z tela začne uvoľňovať príliš rýchlo. Ako úroveň oxidu uhličitého klesá, zvyšujú sa hodnoty pH, prostredie v tele sa z neutrálneho mení na alkalické. Hovoríme o tzv. respiračnej alkalóze. Dochádza k akútnemu poklesu koncentrácie, k oslabeniu svalstva, zmätenosti, závratom, celkovej slabosti a mdlobám.

Ako si v takejto situácii môžeme pomôcť? Prvoradé je spomaliť dýchanie, čím sa zníži množstvo vylučovaného oxidu uhličitého a pH sa postupne vyrovná. Nadychujeme sa nosom, vydychujeme ústami.

Prečítajte si tiež: Panický strach

Môžeme napríklad začať dýchať cez našpúlené pery. Pomaly sa nadýchneme nosom, pery našpúlime akoby sme chceli pískať, alebo dať niekomu bozk, a postupne vydychujeme, pričom ústa zostávajú stále našpúlené. Vyskúšať tiež môžeme striedavé dýchanie cez jednu nosnú dierku. Palcom pravej ruky pritlačíme pravú nosnú dierku. Nadýchneme sa ľavou nosnou dierkou, vydýchneme, opäť sa nadýchneme, prostredníkom pritlačíme ľavú nosnú dierku, palec uvoľníme a vydýchneme pravou nosnou dierkou. Postup opakujeme, meníme strany v princípe trikrát nádych – výdych – nádych. Dýchanie do papierového vrecúška sa v súčasnosti neodporúča. Zbytočne cirkulujeme vlastné CO2. Pomôže nám aj prirodzené upokojenie. Najprv sa pokúsime zadržať na chvíľu dych, čím zmiernime pocit, že sa nedokážeme nadýchnuť. Znížime úroveň stresu a mozog dostane dostatok kyslíka potrebného k zachovaniu koncentrácie. Po zadržaní dychu môžeme začať pomaly dýchať do brucha. Jednu ruku si môžeme položiť na brucho a druhú na hruď. Mali by sme cítiť ako sa brucho postupne dvíha a opäť klesá. Nadychujeme sa nosom, 4 sekundy, zadržíme dych na 2 – 3 sekundy a potom pomaly vydýchneme ústami, výdych trvá približne 5 – 6 sekúnd. Pokračujeme vo vedomom hlbokom dýchaní až kým si znovu neuvedomíme postupné uvoľnenie fyzického a psychického napätia. Vyskúšať tiež môžeme meditačné techniky. Zatvoríme oči, ruky položíme na brucho a snažíme sa nemyslieť na nič iné, len na náš dych. Vnímame ako vzduch prechádza cez nosné dierky a hrtan do pľúc až dole do brucha. Nadychujeme sa aj vydychujeme nosom. Dychové cvičenie môžeme praktizovať aj preventívne. Aj pár minút denne nám pomôže udržať si správne dychové návyky.

zdroj foto: pixabay