letna zeleninaMnohí z nás sa dopúšťajú chýb pri konzumácií a príprave potravín v snahe udržať si postavu, alebo zhodiť to, čo sa na telo nalepilo.

Koluje mnoho neprávd a mýtov, čo človek môže, mal by a musí dodržať, aby si neuškodil pri konzumácií potravy.

 

Viacerí dietológovia sa zhodli na tomto:

 

Z tukov sa priberá - nie je to celkom tak. Úplne v poriadku je príjem až 0,5 kg mäsa denne a tuku od 80 až 120 g denne. Každý organizmus potrebuje k správnemu fungovaniu určité množstvo tukov. Pozor, tu treba rozlišovať, aké tuky konzumujete, v akom množstve, v akom čase a koľko ste skonzumovali tzv. skrytých tukov v potrave (orechy, syr, mlieko, rôzne nátierky...)

 

grilovane maso

 

Jedz menej schudneš - nie je to celkom tak. Ak veľmi obmedzíte príjem potravy (kalórií), telo si začne šetriť a ukladať, robí si väčšie tukové zásoby. Nedostačujúca vyvážená strava má za následok stratu svalstva a tým aj menej spalovačov. Dobre viete, že 1 kg svalstva spáli od 70 do 100 kalórií, pre zmenu 1 kg tuku iba 10 až 20 kalórií.

 

Konzumáciou potravín označených ako "light" sa chudne (nepriberá) - nie je to celkom tak. Zvyčajne u takýchto produktoch je znížený podiel tuku, energetická hodnota kvôli prirodzenému zloženiu výrobku ostáva i naďalej vysoká.

 

Syry sú zdravšie ako mäso - nie je to celkom tak. Väčšina syrov obsahuje viac tukov ako mäsové výrobky.

 

vyzivny banan

 

Ovocie je ideálne na chudnutie - nie je to celkom tak. Ovocie by ste nemali konzumovať na večer z jednoduchého dôvodu, fruktóza aktivuje inzulín a zastaví nočné spaľovanie tukov a ďalším dôvodom, je jeho kalorická hodnota.

 

Kto neraňajkuje ľahšie schudne, resp. nepriberie - nie je to celkom tak. Raňajkami si štartujete činnosť metabolizmu. Tí, ktorí vynechávajú (zanedbávajú) prvé jedlo sú oveľa náchylnejší priberanie.

 

Po piatej hodine nesmieš jesť, lebo priberieš - nie je to celkom tak. Odborníci na zdravé stravovanie odporúčajú konzumovať posledné jedlo 2 hodiny predtým ako idete spať, no nie ťažké jedlo a v rozumnom množstve. Vyvarujete sa večernému pojedaniu maličkostí (oriešky, čipsy, paličky, alebo kúsok toho, či za lyžičku iného).

 

 ovocna torta

 

Ovocné jogurty sú dobré pri redukcii hmotnosti - nie je to celkom tak. Zmes živočíšnych bielkovín s cukrom núti organizmus spotrebovávať inzulín a usadzovať tuky.

 

Čokoláda škodí zdraviu i postave - nie je to celkom tak. Dobrá a správna čokoláda obsahuje kakaové maslo, v niektorých čokoládových tabličkách nájdete aj zdravý orechový tuk. Takáto čokoláda zvyčajne obsahuje 30 až 40 g cukru, ktorý sa do krvi dostáva vďaka viazanosti na tuky veľmi pomaly. Samozrejmosťou ostáva, všetko s mierou.

 

Cukor spôsobuje cukrovku - nie je to celkom tak. Organizmus pre svoj správny chod potrebuje 100 až 200 g cukru denne. Cukor je dôležitý pre fungovanie mozogu, ako zdroj energie aj pre činnosť obličiek, pečeň, krvné doštičky a samozrejme aj svalové tkanivá. Vďaka cukru sa bielkoviny z prijatej potravy v tele rozkladajú na teplo.

 

Vajcia zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi - nie je to celkom tak. Prebytočný cholesterol z potravy telo vylučuje črevným traktom z tela von.

 

sportovci

 

Športuj viac a veľa schudneš - nie je to celkom tak. Ak chcete schudnúť, treba vyberať pohybovú aktivitu takú, pri ktorej sa spaľujú tuky a nie cukry. Telo spaľuje cukry pri intenzívnom výdaji energie, pre zmenu tuky sa spaľujú pri nižšej ale dlhodobej frekvencii pohybu.
Pomôcka - športové tempo spaľovania tukov je také, pri ktorom ste schopní ešte komunikovať.

 

Veríme, že sme vám aspoň čiastočne ukázali cestičku k tomu, čo je zdravšie a lepšie, čo sa oplatí dodržiavať a čomu sa vyvarovať, alebo radšej na to naše zabehnuté radšej zabudnúť.

 

Martull