redkovka1Jar je symbolom začiatku, všetko sa prebúdza po zime, objavuje sa krásna farebná a rozkvitnutá príroda ktorá a nás láka prechádzky a núti aj nás naštartovať sa na plný výkon. Je fantastická príležitosť ako obohatiť na svoj ​​stôl a siahnuť po  čerstvej, sviežej zelenine.

 

 

Pre ročné obdobiá sú typické vždy iné potraviny, ktoré by sme mali v tom čase využiť. Jar je vhodná aj na očistu pomocou ktorej sa dostaneme do rovnováhy a lepšej formy . Jarná príroda nám k tomu výrazne napomáha .

 

Prečo máme jesť sezónne potraviny?

Nevhodné jedlo zaťažuje náš organizmus. Pravidelný a nekontrolovaný príjem takéhoto jedla vedie práve k častejším ochoreniam. Aby sme sa tomu vyhli je dobré upraviť náš jedálny lístok. Pomôžu nám sezónne potraviny. Čerstvé produkty zo záhradky prospejú dodajú organizmu potrebné vitamíny a živiny. Sú pre nás nenahraditeľným zdrojom. Pokiaľ máte možnosť, zabezpečte si takéto potraviny z domácich zdrojov či tunajších fariem a pestovateľov.
Bohužiaľ do našich obchodov sa dostávajú na pulty produkty, ktoré aby obstáli dlhú a náročnú cestu z druhého konca sveta, musia byť nastriekané rôznymi pesticídami, farbivami a konzervantami. Dozrievaju v neprirodzených podmienkych a to sa prejavuje na ich kvalite. Po vizuálnej stránke môžu byť krásne, ale čo sa týka nutričnej hodnoty sa blížia nule. Z tohto dôvodu nie je nič lepšie, ako mať vlastné zdroje a záhradku plnú čerstvej zeleniny a ovocia!

 

Výhody sezónnych potravín:

  •     Sú čerstvé.
  •     Majú viac chuti.
  •     Určite nich nájdete viac vitamínov, minerálov a ďalších cenných látok.
  •     Zvyčajne nie sú chemicky ošetrené.

Niekedy stačí veľmi málo a môžeme si vitamínovu bombu vypestovať aj na balkone či kuchynskom okne. Tu nájde svoje miesto žerucha a pažítka. Obyčajné, nenáročné rastliny, ktoré spríjemňujú jarnú náladu. Naviac potešia aj vaše zažívanie.

 

zerucha

 

Pestovanie žeruchy je veľmi jednoduché. Zvládnete to každý aj doma za oknom. stačí kúsok vaty. Konzumujú sa jej lístky, ktoré majú podobnú chuť ako reďkovka . Obsahuje veľké množstvo vitamínu A a C , a tiež éterické oleje a silice s antibiotickým účinkom, podobne ako cesnak. Je skvelým pomocníkom pri jarnej detoxikácii a pomáha posilniť obranyschopnosť tela.

Pažítka vyzerá ako dlhšia tráva. Vôňu a chuť má podobnú mladej cibulke a spadá medzi cibuľovité rastliny. Má špecifickú troška štipľavú chuť vhodnú do šalátov . Obsahuje dostatok vitamínu C a A, éterické oleje, vápnik, draslík a železo. Pažítka podporuje chuť do jedla a zažívanie. Má blahodarné účinky aj na obličky a napomáha znižovať vysoký krvný tlak .

Obe rastlinky sa veľmi ľahko pestujú. Môžeme ich využívať aj dekoráciu k jedlám, vyzerajú veľmi esteticky. Hojne sa využívajú do nátierok, šalátov a dipov. Jedia sa iba čerstvé, tepelná úprava by zničila vitamíny. Určite si pochutíte !

 

redkovky

 

Reďkovka je typická jarná zelenina. Konzumuje sa šťavnatá guľatá alebo podlhovastá buľvička. Najobľúbenejšie sú skoré jarné červené reďkovky.
Treba si dávať pozor na zdroj kde je reďkovka pestovaná. Patrí k najviac kontaminovaným druhom zeleniny. Šesť reďkoviek denne celkom postačí zlikvidovať baktérie na slizniciach ústnej dutiny, nosohltana, pažeráka, žalúdka i hornej časti tenkého čreva. Táto koreňová zelenina ničí uvoľňuje hlieny, mierni kašeľ, zmierňuje pálenie záhy, odstraňuje zápchu a plynatosť. Čistí obličky a močové cesty, čím zabraňuje tvorbe obličkových a močových kameňov. Znižuje hladinu cholesterolu a tukov v krvi.
Reďkovka sa odporúča konzumovať surová, v rôznych šalátoch.