solVšeobecne prevláda názor, že soliť je nezdravé. Obmedzenie soli sa zvyčajne doporučuje, ako prevencia rôznych zdravotných problémov, ťažko povedať, kde je pravda.

Kuchynská soľ je zlúčenina sodíka (Na) a chlóru (Cl), alebo chlorid sodný (NaCl), 2,5 g soli obsahuje 1 g sodíka.

 

Sodík zadržuje v tele vodu a zvyšuje krvný tlak. Zdravé telo sa nadbytočného množstva soli dokáže zbaviť prostredníctvom obličiek. Sodík má nezastupiteľné miesto pre správne a zdravé fungovanie organizmu. Aj tu platí stará pravda, soľ treba používať vždy s mierou a rozumom, nedopúšťajte sa zbytočne chýb v stravovacích návykoch.

Vo forme kyseliny chlorovodíkovej obsahuje sodík aj žalúdočná šťava. Jej funkcia v organizme je rozkladať škrob na jednoduché cukry, jeho dlhodobejší nedostatok, vedie k tráviacim ťažkostiam.

 

Priaznivo pôsobí:

  • na nervový systém, jednotlivé vzruchy sa šíria vzájomným pôsobením sodných a draselných iontov
  • dôležitý pri alkalizovaní črevnej tekutiny, umožňuje správny tráviaci proces
  • je súčasťou krvnej plazmy, priamo ovplyvňuje jej hustotu a krvný tlak

Soľ v tele


Organizmus človeka obsahuje cca 150 g soli, zhruba jeho 1/10 sa denne z tela vylúči a to najmä obličkami, potom, ale i slzami. Tento úbytok treba prostredníctvom stravy rozumne dopĺňať.

V prípade zníženej funkcie (ochorenia) obličiek, obezite, vysokom krvnom tlaku a niektorých srdcových ochorení je nutné príjem soli v strave obmedziť.

 osolit

 

Za bezpečnú, zdraviu neškodnú dávku pre väčšinu je považované 6 g, maximálne 8 g soli denne, ktorá zabezpečuje všetky dôležité životne funkcie v organizme.


Pokiaľ sa človek veľmi potí športové aktivity, ťažká fyzická práca, prípadne horúčky, hnačky, z tela sa vyplavuje väčšie množstvo soli, tento úbytok je nutné doplniť. S jedným litrom potu sa z tela vylúči až 0,8 až 1,3 g soli.

Pri nedostatku je ohrozené trávenie, klesá krvný tlak a môže sa dostaviť pocit zvýšenej rannej únavy, slabosť až mdloby.
Dlhodobý nadbytok pôsobí dráždivo na organizmus a taktiež dochádza k významnému porušeniu rovnováhy. Z tela sa vylučuje až deväťkrát viac draslíka, ako pri obmedzenom solení.

Nedostatok draslíka v tele spôsobuje civilizačné ochorenie ako je artritída či osteoporóza.


Pozor na skrytý príjem solí

 

osolit2
Veľké množstvo soli sa do organizmu dostáva, bez toho, že by si to človek uvedomoval. Polotovary, syry, konzervy, údeniny, bujóny, sáčkové polievky, dochucovacie koreniny a omáčky, sójová omáčka, maggi, vegeta, glutaman sodný, čipsy, pražené solené oriešky a iné pochutiny jej obsahujú pomerne veľké množstvo. Pri konzumácii týchto výrobkov sa zvyčajne prekračuje skutočná potreba organizmu.

 

Ak patríte medzi tých, čo majú vysoký príjem soli, alebo trpíte nejakým ochorením, prípadne máte znížiť príjem soli, jedlo sa dá výborne dochutiť čerstvou, alebo sušenou zeleninou, rôznymi bylinkami, cesnakom. Jedlo bude zaručene chutné a zdravé.


Druhy najpredávanejších solí


osolit1kuchynská jodidovaná (bežná soľ)
morská
alpská
Všetky druhy obsahujú sodík, rozdiel je len v pomere obsahu minerálnych látok.

 

Môžete vyskúšať, prípadne prestriedať namiesto uvedených a používaných solí draselnú soľ s 90% KCl.

 

Jód umelo pridávaný do kuchynských solí


Ak vás trápi únava, podráždenosť, oslabená imunita, môže to byť znak nedostatku jódu a nesprávne fungovanie štítnej žľazy.
Štítna žľaza odoberá jód z krvi a premieňa ho na hormóny, ktoré riadia všetky biochemické procesy v tele, fyzický aj mentálny vývoj, regulujú metabolizmus a taktiež pohlavnú aktivitu fázy života.


Nedostatok jódu v organizme spôsobuje nesprávny vývin plodu počas tehotenstva, duševnu zaostalosť, vznik civilizačných chorôb a narušenia funkcie štítnej žľazy.


V predajnej sieti u nás je predávaná jedlá jodidovaná soľ. Jód je nepostrádateľný prvok pre zdravý chod organizmu, do kuchynskej soli je umelo pridávaný. Ak na sebe zbadáte tieto symptómy ako je neopodstatnená únava, spomalenosť, zimomravosť, suchá pokožka, tenké nechty, chrapľavý hlas, opuchnuté očí, priberanie na hmotnosti, nervozita, zmätenosť, zábudlivosť, spomalené reflexy, celkový nezáujem, alebo veľmi silná menštruácia, môže ísť práve o nedostatok jódu v tele.


Prírodným zdrojom jódu sú najmä morské ryby, sardinky, makrely, tuniak, losos, riasy, bryndza, syry, mlieko, paradajky, mrkva, fazuľky, višne, jablká, maliny, citróny, čierne ríbezle, cesnak, skorocel, myší chvostík, fenikel, tymian. Minerálne vody napríklad Vincentka, Hanácka kyselka a iné.

 

Rebecca