orieskyV súčasnosti máme v obchodoch na výber z nekonečného množstva semien a orechov. Veľa ľudí však vôbec nepozná, aké sú tieto suroviny prospešné pre naše zdravie. Okrem toho, že zaženú hlad a dobre chutia, dodávajú organizmu energiu a sú výborným liekom na rôzne ochorenia.

Všeobecne by sme mohli semená označiť ako určité nutrične vyživovacie generátory s látkami bohatými najmä na vitamín E, vlákninu, ale aj proteíny. Taktiež obsahujú aj nenasýtené mastné kyseliny a iné látky, ktorých antioxidačné účinky pomáhajú pri liečbe mnohých závažných ochorení. Na to, aby tieto látky boli naozaj vášmu zdraviu prospešné, musíte ich vedieť správne konzumovať.



To znamená v surovom stave, bez akéhokoľvek tepelného upravovania, predovšetkým praženia. Taktiež by ste ich nemali soliť, alebo pricukrovať. Veľmi dobrou voľbou je ich pomletie a pridanie do jedla, najmä v prípadoch, kedy vám nechutia samostatne, keďže niektoré sú skutočne horké, alebo bez chuti.

Ako sme už spomínali, ponuka semien v obchodoch, predovšetkým bio je naozaj veľká. Máte na výber z Chia semienok, ľanových, konopných, tekvicových, sezamových, slnečnicových a ďalších. Účinkom a konzumáciou jednotlivých druhov sa budeme venovať bližšie v nasledujúcich článkoch. Liečivé účinky majú nie len semená, ale aj orechy. Tak isto ako semienka, obsahujú tuky, vlákninu, ale aj množstvo bielkovín. Práve pre to ich austrálski výživoví poradcovia zaradili do rovnakej skupiny spolu s rybami, hydinou a vajciami. Veľkým pozitívom je aj ich nízky obsah sodíka, draslíka a trošku viac sacharidov vo forme prírodných cukrov. Štúdie z oblasti zdravia taktiež dokázali ich schopnosť znížiť riziko vzniku srdcových ochorení až o 30%. A stačí vám k tomu len 30g. orechov denne.

Ak však máte orechy radi, dvojnásobnou dávkou nič nepokazíte. Práve naopak, skonzumovaním 67g. orechov denne výrazne zlepšíte hladinu cholesterolu vo vašom tele. Okrem týchto chorôb pomáhajú predchádzať riziku vzniku cukrovky typu 2, žlčových kameňov, rakoviny a pod. Aj na orechy však platí všetko s mierou.

Aké a koľko by ste si ich mali zjesť denne?

Štúdie odporúčajú každý deň približne 20 mandlí, 15 kešu orieškov, 15 makadámových, 30 pistácií, 9 vlašských a 2 čajové lyžičky píniových. Samozrejme vaša denná dávka závisí aj od vášho zdravotného stavu a ochorení.

 

Zdroj foto:

Image courtesy of franky242 at FreeDigitalPhotos.net