spravne stravovanie mIde o jeden z medzinárodne uznávaných dní podľa Svetovej zdravotníckej organizácie. Každoročne poukazuje na problematiku globálnej potravinovej bezpečnosti a nedostatku či dostupnosti potravín vo svete. Deň 16. október ako Svetový deň potravy alebo Svetový deň výživy sa zapísal do dejín v roku 1979 a je uznávaný vo viac ako 150 krajinách po celom svete, vrátane Slovenska.

 

Zdravá výživa

Racionálna výživa predstavuje systém, ktorý kvantitou aj kvalitou živín, úpravou pokrmov, spôsobom a rytmom prijímania denných jedál zodpovedá odporúčaniam podľa najnovších vedeckých poznatkov. Je biologicky hodnotná a obsahuje správny pomer základných zložiek potravy: bielkovín, tukov, cukrov, vitamínov a minerálnych látok. Výživa ovplyvňuje zdravotný stav od 40 do 80 %.

Zásady zdravej výživy:

  • pravidelná strava, aspoň 5x denne (raňajky, desiata, obed, olovrant, večera),
  • znížiť príjem soli na 5 g denne,
  • obmedziť konzumáciu jedál a nápojov s pridaným cukrom,
  • denná konzumácia ovocia a zeleniny (5 porcií),
  • dodržiavanie pitného režimu, aspoň 2l tekutín denne (ideálne čistú vodu, bylinkové nesladené čaje, čerstvé šťavy z ovocia a zeleniny...),
  • zvýšiť príjem vlákniny, celozrnného pečiva, cestovín a celozrnných obilnín,
  • nahradiť stužené tuky (margaríny) panenskými rastlinnými olejmi (napr. slnečnicovým),
  • vyberať rôznorodé bielkoviny, ktoré zahŕňajú ryby, chudé mäso a hydinu, vajíčka, fazuľu a hrášok, nesolené výrobky a semená,
  • zvýšiť príjem nízkotučného mlieka a mliečnych výrobkov,
  • vyberať si menšie porcie jedla.

Nesprávna výživa

Nesprávna výživa sa vyznačuje: vysokým obsahom energie, tuku, soli a nízkym obsahom vlákniny, vitamínov a minerálnych látok. Medzi najčastejšie chyby pri stravovaní patrí:

  • nadmerná konzumácia jedla,
  • nepravidelné stravovanie, s jednou až dvoma dávkami denne,
  • najväčší energetický príjem vo večerných hodinách,
  • nadmerný príjem cukrov a tukov,
  • nedostatočný pitný režim, prípadne vysoký príjem sladených nápojov,
  • rýchle a hltavé jedenie,
  • jedenie ako odmena, zo zvyku, bez prítomnosti hladu, pri strese, z dlhej chvíle...
  • nadmerné užívanie syntetických minerálov,
  • držanie nezmyselných diét.

Medzi najčastejšie ochorenia spájané s nevhodnou výživou patrí obezita, kardiovaskulárne, nádorové a metabolické ochorenia.

Stravovanie detí a mládeže

V stravovaní detí a mládeže je správna výživa prvým a základným krokom v predchádzaní chorôb v dospelosti. Dieťa získava stravovacie návyky a postoje k jedlu v rodine, ak rodina vedie dieťa k správnym stravovacím návykom, zdravá výživa sa môže pre dieťa stať úplne prirodzenou. V stravovní detí a mládeže sa pomerne často stretávame s nadmerným energetickým príjmom potravy, nedostatočnou konzumáciu ovocia, zeleniny, rýb a nesprávnym stravovacím režimom. Na základe týchto skutočnosti prijímajú viac energie ako ich organizmus dokáže spotrebovať, nemajú dostatočný príjem vitamínov, minerálnych látok a vlákniny, často vynechávajú raňajky a hlavným jedlom dňa je večera. Následky nesprávnej výživy detí a mládeže sa môžu prejaviť poruchami rastu a vývinu, vznikom obezity, zubného kazu alebo chudokrvnosti.


Zdroj foto: Pixabay.com

(Zdroj: www.zdravie.sk, www.who.int, KAMENSKÝ, G., PELLA, D. 2010. Zdravý životný štýl – Cesta k prevencii ochorení srdca a ciev. 1. vydanie, Bratislava: AEPress, s.r.o., 2010, ISBN 978-80-88880-2, NOVÁKOVÁ, J. 2010. Stravovanie detí a mládeže (úlohy, ciele a význam). 1. vydanie, Harmanec: VKÚ akciová spoločnosť, 2010, ISBN 978-80-7159-182-5)