nakupovanieKvalita jedla je už dlhodobo veľmi diskutovaná téma. Trend súčasnej doby na jednej strane smeruje ku kvalitným, lokálnym surovinám, na druhej strane na pultoch v našich supermarketoch nachádzame rôzne potraviny s veľkým množstvom prídavných látok takzvaných éčok. Zdravé jedlo by malo byť čo podľa možnosti pripravené z čerstvých surovín a s minimom konzervantov, farbív a ďalšej chémie.

Ako máme vyberať potraviny?

Zákazník sa veľmi často ocitá v pasci. Reklamy nás presviedčajú aké skvelé potraviny- polotovary nájdete v mraziacich boxoch či šáčkoch a skvelé priam ako práve uvarené od babičky. Bohužiaľ, nie vždy je to tak. Logicky je preto potrebné dodržiavať niektoré základné pravidlá pri nakupovaní a výbere surovín.

  • Nezabudnite a naozaj poctivo čítajte obaly potravín - čím menej zložiek jedlo bude mať, tým autentickejšie je, tj. Jeho chuť a vzhľad nie sú dopĺňané éčkami.
  • Nakupujte v osvedčených predajniach - samozrejme aj v supermarketoch nájdete kvalitné potraviny. Je to o tom, nájsť si čas a v kľude si prezrieť ponuku.
  • Zablúďte občas na farmárske trhy, k miestnym mäsiarom alebo do pôvodného pekárstva, kde pečivo pečú nie dopekajú. Budete prekvapený ponukou a chuťou ponúkaných surovín a potravín.
  • Dávajte prednosť čerstvému ​​jedlu.
  • Vyberajte čerstvé suroviny, nie polotovary. Doma si pokrm pripravíte aj zo základných surovín. Vtedy máte tak istotu, že si pripravíte zdravé a kvalitné jedlo.
  • Keď idete na nákup, pripravte si zoznam - vyhnete sa tak situácii, kedy nakúpite nepotrebné potraviny.
  • Nezabúdajte na čerstvú zeleninu a ovocie. Ak máte možnosť vypestovať si ju sami, patríte medzi tých šťastnejších. Viete čo jete.

food 715539 1280

Pod pojmom zdravé jedlo by sme si vždy mali predstaviť vyvážený jedálniček, ktorý sa skladá zo sacharidov (celozrnné pečivo, ryža, zemiaky, cestoviny ...), bielkovín (strukoviny, vajcia, mliečne výrobky, chudé mäso), tukov (olivový olej, kvalitné maslo ... ) a nechýba v ňom dostatok zeleniny aj ovocia.


jedlo na pareDôležitá je už spomínaná čerstvosť potravín a surovín, z ktorých budeme jedlo pripravovať. Polotovary nie sú práve tým najlepším vzorom zdravého jedla.
Zdravé suroviny si nekazte nevhodnou prípravou, ktorá zo zdravého jedla urobí razom ťažko stráviteľný pokrm. Ideálnym spôsobom je napríklad varenie v pare. To je veľmi šetrné najmä u zeleniny, kedy zachováva viac vitamínov ako varenie vo vode. Samozrejme, že sa nezaobídete ani bez tukov, ale prednosť dávajte kvalitnému rastlinnému oleju pred stuženými tukmi.
Takto pripravené jedlá vám budú určite chutiť viac ako ťažké a mastné vyprážané jedlá.

 

Zdroj foto: pixabay.com