salat zelenina

Veľmi často sa hovorí o stravovaní a stravovacích návykoch. Rôzne odporúčania od lekárov, kde sa často spomína pestrá strava. Bohužiaľ ľudia majú sklon skĺznuť do jednostranne zameranej stravy bez toho aby si to uvedomili. Uprednostňujeme rôzne pochutiny, fastfoody, tučné či príliš solené jedlá. 

 

Veľa ľudí sa však k tomu snaží postaviť vážne a snažia sa naozaj stravovať čo najzdravšie. Za čo sa im telo odvďačí. Horšie je, ak nás už k zmene prinútia zdravotné problémy. Je to oveľa horšia a náročnejšia cesta, prinútiť sa so svojou stravou niečo urobiť. 

 

Tu sú niektoré odporúčania či inšpirácie ako zlepšiť stravovanie a životný štýl. 

  • Strava by sa mala skladať z približne z 20% bielkovín, 60% sacharidov a 20% tukov.
  • Nevynechávajte raňajky. Radšej si privstaňte a niečo malé zjedzte. Raňajky vám zaistia naštartovanie metabolizmu.
  • Jedzte radšej niekoľko menších porcií denne v zhruba 3 hodinových intervaloch (raňajky, desiata, obed, olovrant, večera, druhá večera).
  • Snažte sa vyhnúť veľkým prestávkam, mohla by vám poklesnúť hladina glykémie. Následne máme pocit veľkého hladu a zjeme toho viac ako by bolo bežné.
    Večeru by sa mala konzumovať najneskôr 4 hodiny pred spánkom. Ak mávame ešte chuť na ďalšie jedlo, teda druhú večeru, tak tá by mala byť ľahká, napr. jablko, zelenina najneskôr 2 hodiny pred spánkom. Vyhnite sa večernému maškrteniu pri telke (chipsy, tyčinky, čokoláda ).
  • Pokúste sa do stravy zahrnúť viac čerstvého ovocia a zeleniny (asi 500 gramov).
  • Dávajte prednosť bielym chudým mäsám pred tučnými červenými.
  • Do jedálneho lístka určite zaraďte morské ryby ideálne aspoň dvakrát týždenne.
  • Vyhýbajte sa údeninám.
  • Biele pečivo, bielu ryžu a cestoviny nahraďte celozrnnými variantmi. 
  • Z mliečnych výrobkov používajte predovšetkým kyslomliečne výrobky, tvarohy a netučné tvrdé syry.
  • Určite nezabúdajte na na prísun bielkovín a to formou strukovín.
  • Prestaňte fajčiť
  • Z alkoholu môže byť pre vaše zdravie prospešná občasná konzumácia červeného vína.
  • Dbajte na pestrosť, pravidelnosť a striedmosť stravy. Premýšľajte o tom, čo jete. Poriadne hryzte, jedzte pomaly a do polosýta. 
  • Doprajte si dostatok spánku.
  • Nezabúdajte na dostatočný príjem tekutín - ideálne čistá voda, čaj či ovocné šťavy.
  • Nezabúdajte na pohyb !