pohyb pre zdrave kosti a klby mSile, odolnosti a zdraviu našej opornej sústavy napomáha v neposlednom rade pohyb. Ležanie doma pred televíziou ešte nikomu kĺby nevyliečilo, avšak krátka prechádzka, či cielené rehabilitačné cviky pôsobia veľmi blahodarne.

Dopriať kostiam a kĺbom pohyb je nesmierne dôležité. Udržiavame tým ich pružnosť a odolnosť, zamedzujeme tak riziku ochorení či slabosti a krehkosti.

U ochorení kostí je najdôležitejšie, a z dlhodobého hľadiska najjednoduchšie dbať na prevenciu. Zdravo sa stravovať a udržiavať organizmus v pohybe. To sú hlavné zásady jeho správneho a zdravého fungovania. Problémy opornej sústavy netreba v žiadnom prípade podceňovať, keďže nezodpovedný prístup môže viesť k trvalej invalidite. Keď sa objavia problémy okamžite navštívte svojho lekára. Slobodný a bezbolestný pohyb je dôležitý pre každého z nás, preto dbajme o udržiavanie svojich kostí a kĺbov v čo najlepšej forme.

Kosti a kĺby

Kostru dospelého človeka tvorí spravidla 206 kostí. Každá z nich sa počas života opotrebováva a stráca na svojej vitalite v dôsledku rôznych faktorov. Kĺby a kosti sú skutočne významnou sústavou ľudského tela. Zabezpečujú pohyb, oporu a ochranu vnútorných orgánov. Rovnako ako sú kosti nápomocné a dôležite, vedia človeka aj poriadne potrápiť. Ochorenia kĺbov a kostí sú obzvlášť nepríjemne, bolestivé a je skutočne ťažké vyhnúť sa im. Avšak, ako každé ochorenie, aj ochorenia kĺbov a kostí vznikajú pre niečo a teda pre ne môžeme niečo spraviť.

bolest kosti a klbov

Ako sa teda správne postarať o naše kosti, kĺby a svaly?

Strava

Strava vo všeobecnosti vo veľkej miere ovplyvňuje celkový chod nášho tela. Mnoho problémov s vonkajšími príznakmi možno zmierniť až úplne odstrániť prijímanie tých správnych potravín. Kosti nie sú v žiadnom prípade výnimkou. Kostné tkanivo potrebuje živiny ako každý iný orgán.

Mohlo by vás zaujímať: Imunita a výživa - kolostrum

Bielkoviny

Keďže sú bielkoviny jednou zo základných stavebných látok bunky, ich význam pre naše telo je nepopierateľný. Pre kĺby a kosti má význam špeciálne bielkovina kolagén. Kolagén je základnou látkou v kĺbových chrupkách, ktoré nám umožňujú bezbolestný pohyb a spojenie jednotlivých kostí. Keďže sa schopnosť regenerácie kĺbových chrupiek pohybuje v dosť nízkych intervaloch, je vhodné a potrebné podporovať ich prijímaním bielkovín.
Bielkovina je častou zložkou potravín. K príkladu ju môžeme bezpečne nájsť v sóji, chudšom mäse, bežných obilninách, fazuli a mnohých ďalších.


Mohlo by vás zaujímať:
Cvičenie a pohyb - prečo máme cvičiť

Vitamíny

Vitamíny prispievajú k celkovému zdraviu tela. Na kosti sa odporúča prijímať hlavne vitamíny C a D, ktoré pomáhajú udržať silné šľachy a väzivá. Vitamín C objavíme v ovocí, prednostne v citrusoch ako napríklad pomaranče, citróny a kiwi. Vitamín D získava naše telo primárne zo slnka, avšak objaviť ho môžeme aj v mlieku. Obe z popísaných vitamínov sú voľne dostupné aj v lekárňach v tabletovej podobe.

Minerály

Z minerálov je pre kosti a kĺby špeciálne dôležitý horčík a vápnik. Horčík možno získať opäť z bežných potravín akými sú orechy, obilie, listová zelenina a mnoho ďalších. Vápnik je zasa bohato zastúpený v mlieku, syre, špenáte, brokolici a ostatných. Obe z týchto minerálov zoženiete aj na pultoch lekárne vo forme tabliet.

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny sú trochu špecifickou látkou vo veľkom podporujúcou kĺby. Najjednoduchšie ich nájdeme v morských výrobkoch, akými sú napríklad sardinky, losos či tuniak. Ak však neobľubujete ryby možno ich prijímať aj vo vlašských orechoch alebo mandliach.

Mohlo by vás zaujímať: Základné informácie o osteoporóze