panicky strach mZrýchlený tep, ťažkosti s dýchaním, sprevádzané pocitom že nemáte dostatok kyslíka a nedokážete sa nadýchnuť. Závrat, nadmerné potenie, triaška či tŕpnutie končatín. Silná bolesť v oblasti hrudníka, dusenie, úplná paralýza. Strata kontroly, strach že sa zbláznite. Áno, aj takto môže vyzerať panický strach. Má mnoho prejavov a prichádza neočakávane.

 

V dnešnej dobe o ňom môžeme hovoriť ako o serióznej chorobe, ktorá zasahuje do života približne jedného zo sedemdesiatich piatich ľudí. Často je mylne zamieňaný s infarktom a vyskytuje sa dvakrát častejšie u žien, než u mužov. S prejavmi panického strachu sa stretávame v pomerne skorom veku, začína sa objavovať už u detí, najčastejšie však v období dospievania a rannej mladosti. Hoci konkrétne príčiny jeho vzniku zatiaľ nedokážeme presne určiť, predpokladá sa, že sú spojené s veľkými, prevažne vysoko stresovými či traumatizujúcimi životnými zmenami. Spúšťacou reakciou môže byť napríklad sťahovanie do iného mesta, nástup na vysokú školu, uzavretie manželstva, či dokonca narodenie dieťaťa. Podľa výskumov k vzniku panického strachu môže viesť aj genetická predispozícia, ktorá v kombinácii so stresujúcim životným štýlom zvyšuje riziko jeho nástupu.

Dôležitým faktom ktorý by sme o panickom strachu a s ním spojenými úzkostnými stavmi mali vedieť je, že prichádza náhle, neočakávane, bez predchádzajúcich varovných príznakov. Objaviť sa môže kedykoľvek, dokonca aj počas spánku, mnohokrát bez zjavnej príčiny. Je ako nezastaviteľný prílev obrovskej úzkosti, omnoho väčší než nepríjemné pocity ktoré zažívame pri „klasických“ stresových situáciách. Hoci vznik panického strachu a jeho následné prejavy nedokážeme predvídať, záchvat obvykle trvá niekoľko minút a nie je život ohrozujúci. Netreba sa však hneď obávať nezvratnej diagnózy. Vo vypätej životnej situácii môže panika prepadnúť každého z nás. Ak ste sa však s neprekonateľnými úzkostnými stavmi a panickým záchvatom stretli už viac ako štyrikrát a obávate sa, že aj v budúcnosti sa budú opakovať, mali by ste vyhľadať odbornú pomoc.

K liečbe panického strachu sa obvykle využívajú antidepresíva. Dobrou správou ale je, že panický strach a jeho sprievodné prejavy môžeme výrazne zmierniť aj bez liekov, za pomoci psychoterapie. Pri terapii sa uplatňujú rôzne techniky, ktoré pomáhajú znížiť silu a intenzitu panického záchvatu, učia klienta novým spôsobom ako sa správať a reagovať na vzniknutý stres. Dôležité je záchvaty zbytočne nezveličovať a naučiť sa ako ich správne prekonať. K zlepšeniu stavu dochádza obvykle po 15 – 20 sedeniach, pričom sedenia sa konajú v pravidelnom týždňovom intervale.

Keďže panický záchvat často vyvolá takú silnú stresovú reakciu až sa nám zdá že nedokážeme dýchať, nápomocné pri liečbe sú aj rozličné dychové cvičenia. Z dlhodobého hľadiska je vhodné venovať sa cvičeniam, ktoré sa cielene zameriavajú na prácu s dychom, napríklad Tai Chi, plávanie alebo jóga. Ak potrebujeme náhly záchvat vyriešiť okamžite, pokúsime sa upokojiť. Ideálne je koncentrovať sa priamo na dýchanie. Hyperventiláciu, teda zrýchlené dýchanie môžeme zmierniť tak, že začneme dýchať cez našpúlené pery, alebo sa striedavo snažíme dýchať len jednou nosnou dierkou. Dýchame prirodzene a snažíme sa o hlboké vedomé nádychy do brucha.

Myslime na to, že každý strach sa dá odfúknuť.

zdroj foto: pixabay